کد خبر: ۲۱۳۰۶۲
۰:۰ - ۱۴۰۲/۵/۲۱

واکنش های اولیه به توافق ایران و آمریکا برای آزادی زندانیان + شایعه مهم

واکنش های اولیه به توافق ایران و آمریکا برای آزادی زندانیان + شایعه مهم

توافق ایران و آمریکا برای آزادی زندانیان و وجود بلوکه شده با واکنش رسانه ها و مسئولان همراه شده و حتی شایعاتی درباره توافق گسترده تر و مربوط به فعالیت های هسته ایی مطرح شده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، توافق ایران و آمریکا برای آزادی زندانیان و وجود بلوکه شده با واکنش های متعددی همراه شده و در نبود اخبار رسمی، برخی رسانه ها و منابع، جزییاتی را اعلام کردند و حتی از توافق گسترده تر و مربوط به فعالیت های هسته ایی خبر داده اند اما باید منتظر واکنش های دو طرف ایران و آمریکا بود.

واکنش رسانه ها و نحوه استفاده از ۶ میلیارد دلار و توافق گسترده‌تر

روزنامه نیویورک تایمز: دولت بایدن ۶ میلیارد دلار پول بلوکه‌شده از فروش نفت ایران در کره جنوبی را آزاد و به حسابی در قطر منتقل خواهد کرد. دولت قطر هم اموال ایران را کنترل و تنها به ایران اجازه خواهد داد تا برای خرید کالاهای بشر دوستانه استفاده کند. مبادله زندانیان بخشی از توافقی گسترده‌تر بوده و فعالیت هسته‌ای تهران محدود و حملات نیرو‌های نیابتی وابسته به نیرو‌های آمریکایی حاضر در منطقه متوقف خواهد شد.

وال استریت ژورنال :‌ ایران سرعت انباشت اورانیوم غنی شده را کاهش داده و ذخایر را نیز کم کرده است، این اقدام می‌تواند تنش‌ها با واشنگتن را کاهش دهد. مقامات آمریکایی و اروپایی به ایران اعلام کرده اند در صورت کاهش تنش‌ها در تابستان، آماده مذاکرات گسترده‌ترهستند.

آمریکا خواستار عدم غنی‌سازی 60 درصدی، آزادی بازداشت شدگان، همکاری ایران و آژانس، عدم نصب سانتریفیوژهای پیشرفته جدید و  عدم حمله نیروهای نیابتی ایران به نیروها و پرسنل آمریکایی است.

نورنیوز رسانه وابسته به شورای عالی امنیت ملی: از ابتدای انتشار خبر توافق ایران و آمریکا برای آزادسازی زندانیان، رسانه‌ها و مقامات آمریکایی با گروگان خواندن محکومین زندانی در ایران و برجسته کردن آزادسازی منابع ارزی، سعی کردند خود را اُبَرقهرمان بشردوستی معرفی کنند و اقدام ایران را باج‌گیری جلوه دهند.

روشن است که آزادسازی منابع ارزی ایران در کره که با اقدامات غیرقانونی آمریکا بلوکه شده بود، مصداق احقاق حق است و نه باج‌گیری و طرفی که همواره با قلدری، حقوق سایر کشورها را برای تحمیل خواسته‌های غیرقانونی خود زیر پا می‌گذارد آمریکاست و نه ایران. توافق حاصل شده برای تبادل زندانیان را باید به عنوان اقدامی که می‌تواند نشانه‌ مثبتی از تغییر رفتار آمریکا در این پرونده باشد، مورد توجه قرار داد.

فارس: پس از واریز این پول‌های بلوکه‌شده به حساب‌های بانک‌های ایرانی، بانک مرکزی به‌ صورت کامل و مستقیم، امکان تصمیم‌گیری درباره این پول‌ها را به صورت ۱۰۰ درصدی دارد و از طریق این پول‌ها خرید کالای اساسی، دارو و اقلام دیگر توسط ایران انجام می‌شود.

مواضع مسئولان فعلی و قبلی آمریکا و ایران و قطر

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا : این اقدام مثبتی است که پنج آمریکایی بازداشت شده در ایران در مراقبت خانگی قرار گرفته‌اند ولی بازگشت این نفرات به خانه منجر به رفع هیچ‌گونه تحریم ایران نخواهد شد. بنابراین تحریم‌های ایران و مقابله قاطعانه با فعالیت‌های بی‌ثبات کننده در منطقه و فراتر از آن ادامه خواهد یافت. منابع مالی ایران هم برای اهداف بشردوستانه در حساب‌های محدود و برای اقلام غیرتحریمی استفاده می‌شود.

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران: این اولین گام است. هر روزی آزادی‌ از آن‌ها گرفته شود، یک روز اضافی است. این برای سیامک، مراد، عماد، دو زندانی آزاده شده دیگر و عزیزان‌ دیگر خبری خوش است که مدت‌ها منتظر بودند.

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید: کاهش انباشت اورانیوم ۶۰ درصد غنی شده از سوی ایران، تایید نمی شود. توافق با ایران برای تبادل زندانیان نیز هنوز تکمیل نشده است. هر تلاش ایران برای کند کردن یا توقف غنی‌سازی اورانیوم، گام‌های مثبتی برای منطقه است اما آمریکا در حال مذاکره درباره آنچه در آینده رخ می دهد، نیست.

محمد جمشیدی معاون سیاسی رئیس جمهور: فرایند آزادسازی کل دارایی‌های ایران در کره جنوبی آغاز شده و تا زمان انتقال کامل پول‌ها، زندانیان مدنظر آمریکا همچنان در ایران باقی می‌مانند.

وزیر مشاور قطر در امور خارجه : دوحه نقش مهمی در تسهیل گفت‌ و گوهای واشنگتن و تهران داشت و امید است این توافق، منجر به توافق در پرونده هسته‌ای شود.

مایک پنس معاون سابق رئیس‌جمهور آمریکا: با وجود خوشحالی از آزادی زندانیان مردم آمریکا باید بدانند که بایدن اجازه بزرگترین باج تاریخ را به ایران داده است. این پول صرف ساخت پهپاد برای روسیه و تامین مالی تروریسم علیه آمریکا و اسرائیل خواهد شد.

محمد آذری جهرمی وزیر ارتباطات دولت روحانی: آیا می‌توان گفت که با آزادسازی ۶میلیارد دلار، معادل ۳۰۰هزار میلیارد تومان، از درآمدهای ارزی دولت قبل که به دلیل تحریم در بانکهای کره بلوکه شده بود؛ عملا موضوع ادعایی بدهی ۲۷۰هزار میلیارد تومانی دولت قبل برای دولت جدید منتفی است و به عبارت دیگر دولت روحانی خزانه را با مثبت ۳۰هزار میلیارد تومان به دولت جدید تحویل داده است؟

محمد مرندی مشاور گروه مذاکره کننده و به عنوان تحلیلگر امور بین الملل و هسته‌ای: این ادعای نادرست، ساخته و پرداخته افراد ناخرسند و عصبانی است. ایران به تمام دارایی‌هایی آزاد شده دسترسی کامل و مستقیم دارد و هیچ شرکت قطری در این میان دخیل نیست. بانک‌های ایرانی کنترل کامل بر دارایی‌ها را دارند و می‌توانند بدون هیچ محدودیتی خدمات و کالا خریداری کنند.

 کارشناس ارشد اندیشکده واشنگتن: واشنگتن و تهران به دنبال بازگشت به مذاکرات رسمی هسته‌ای در اواخر سال جاری هستند و بایدن به دلیل برنامه پیروزی مجدد در انتخابات، هیچ تمایلی به بحران خاورمیانه ندارد.

توضیح کره جنوبی

وزارت خارجه کره جنوبی در اولین واکنش به آزادی زندانیان آمریکایی به ازای انتقال ۶ میلیارد دلار از وجوه مسدود شده نزد سئول، ابراز امیدواری کرد این موضوع به‌صورت دوستانه برطرف شود اما مدعی شد هیچ اطلاعاتی درباره اینکه آزادی پنج شهروند آمریکایی عنوان بخشی از قرارداد آزادی ۶ میلیارد دلار ندارد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ