کد خبر: ۲۱۳۰۸۶
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۵/۲۱

رشد ۵.۶ درصدی نقدینگی چهار ماه اول و پیش بینی تحقق هدف ۲۵ درصدی
بانک مرکزی اعلام کرد:

رشد ۵.۶ درصدی نقدینگی چهار ماه اول و پیش بینی تحقق هدف ۲۵ درصدی

رشد نقدینگی چهار ماه اول سال طبق اعلام بانک مرکزی ۵.۶ درصد بوده و پیش بینی کاهش این متغیر از ۳۰ درصد سال گذشته به ۲۵ درصد سال جاری محقق خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بانک مرکزی اعلام کرد: هدف‌گذاری سال گذشته رشد نقدینگی ۳۰ درصدی با اقداماتی نظیر کنترل خلق پول از طریق تنظیم و اعمال جدی کنترل رشد ترازنامه بانک‌ها، افزایش نیم درصدی نسبت سپرده قانونی و هدایت نرخ سود حول نرخ سیاستی و در محدوده دالان نرخ سود بازار بین بانکی محقق شد.

براساس این گزارش، رشد نقدینگی در پایان سال قبل ۳۱.۱ درصد بود که نسبت به دو سال گذشته ( با رشد نقدینگی ۴۰.۶ و ۳۹ درصدی) کاهش قابل ملاحظه ای را نشان داده و حکایت از تحقق نسبی برنامه پولی تنظیم شده برای سال قبل دارد.

در تداوم برنامه‌های دولت برای کنترل رشد نقدینگی و تورم و در راستای شعار سال مبنی بر "مهار تورم و رشد تولید"، اجرای برنامه کنترل مقداری رشد ترازنامه بانک‌ها و موسسات اعتباری در سال جاری نیز در دستور کار بانک مرکزی قرار داشته و برنامه پولی با هدف دستیابی به نرخ رشد نقدینگی ۲۵ درصد برای سال ۱۴۰۲ تنظیم شده است.

آمارهای مقدماتی نشان می‌دهد در چهار ماه اول سال جاری، نقدینگی ۵.۶ درصد رشد یافته که به میزان قابل توجهی، کمتر از رشد نقدینگی هدف گذاری شده است.

همچنین نرخ رشد دوازده‌ماهه نقدینگی در پایان تیر با ۹.۹ واحد درصد کاهش نسبت به دوره مشابه سال قبل (معادل ۳۷.۴ درصد) به ۲۷.۵ درصد رسید که حاکی از اهتمام و تمرکز بانک مرکزی بر اجرای سیاست کنترل مقداری رشد ترازنامه بانک‌ها و کنترل رشد خلق پول بانک‌ها و به تبع آن رشد نقدینگی در سال جاری است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ