کد خبر: ۲۱۳۱۳۵
۰:۰ - ۱۴۰۲/۵/۲۳

گزارش مرکز آمار از افزایش ۴۸.۳ و ۵۱.۹ درصدی هزینه‌ خانوار شهری و روستایی
برای سال گذشته اعلام شد:

گزارش مرکز آمار از افزایش ۴۸.۳ و ۵۱.۹ درصدی هزینه‌ خانوار شهری و روستایی

طبق گزارش مرکز آمار متوسط هزینه‌ خالص خانوار شهری و روستایی در سال گذشته ١٣٧.١ و ٧٨.٨ میلیون تومان بود که نسبت به مدت مشابه قبل ٤٨.٣ و ۵١.٩ درصد افزایش داشت.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، طبق گزارش مرکز آمار متوسط هزینه‌ خالص خانوار شهری و روستایی در سال گذشته ١٣٧.١ و ٧٨.٨ میلیون تومان بود که نسبت به مدت مشابه قبل ٤٨.٣ و ٥١.٩ درصد افزایش داشت.

بر اساس این گزارش، طی سال گذشته متوسط هزینه‌ کل خالص سالانه‌ یک خانوار شهری ١٣٧.١ میلیون تومان بود که نسبت به رقم مشابه سال قبل ٤٨.٣ درصد افزایش نشان می‌دهد. از هزینه‌ کل سالانه‌ خانوار شهری ٣٧.٦ میلیون تومان با سهم ٢٧.٥ درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و ٩٩.٤ میلیون تومان با سهم ٧٢.٥ درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بود.

در بین هزینه‌های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم مربوط به هزینه‌ گوشت با ٢٠.٧ درصد و در بین هزینه‌های غیرخوراکی بیشترین سهم با ٥٢.٥ درصد مربوط به مسکن، سوخت و روشنایی بود.

متوسط درآمد سالانه‌ یک خانوار شهری ١٦٦.٩ میلیون تومان بود که نسبت به سال قبل، ٤٨.٥ درصد افزایش داشت. در سال ١٤٠١ رشد متوسط درآمد سالانه خانوارهای شهری بیشتر از رشد متوسط هزینه کل سالانه است.

منابع تامین درآمد خانوارهای شهری نشان می­‌دهد ٣٢.٨ درصد درآمد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، ١٦ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیر کشاورزی و ٢.٥١ درصد از محل درآمدهای غیر شغلی خانوار تأمین شده است.

مقایسه درصد خانوارهای شهری استفاده کننده از لوازم عمده زندگی نسبت به سال ١٤٠٠، نشان می‌­دهد خانوارهای استفاده کننده از اجاق گاز از ۹۸.۵ به ۹۸.۸ ، تلویزیون رنگی از ۹۷ به ۹۷.۶، جاروبرقی از ۹۱.۶ به ۹۲.۱، ماشین لباسشویی از  ۸۸ به ۸۸.۱، یخچال فریزر از ۶۷.۷ به ۷۰.۸ ، خودرو شخصی از ۵۳.۷ به ۵۳.۹ ، مایکروویو و فرهای هالوژن دار از ۱۱.۹ به ۱۲.۹ و ماشین ظرفشویی از ۸ به ۸.۳ درصد تغییر یافت.

سال ١٤٠١، عمده ترین نوع سوخت مصرفی ۹۵.۲ درصد از خانوارهای شهری برای گرما، گاز طبیعی بود.

متوسط هزینه‌ کل خالص سالانه‌ یک خانوار روستایی ٧٨.٨ میلیون تومان بود که  نسبت به سال قبل ٥١.٩ درصد افزایش نشان می‌دهد. از هزینه‌ کل سالانه‌ خانوار روستایی ٣٢.٨ میلیون تومان با سهم ٤١.٧ درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و ٤٦ میلیون تومان با سهم ٥٨.٣ درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بود. در بین هزینه‌های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم مربوط به گوشت با ٢٠.٧ درصد و پس از آن هزینه‌ آرد، رشته، غلات، نان و فرآوردها با ٢٠.٤ درصد و در بین هزینه‌های غیرخوراکی، بیشترین سهم با ٣٢.٨ درصد مربوط به مسکن، سوخت و روشنایی بود.

متوسط درآمد سالانه‌ یک خانوار روستایی ٩٨.٦ میلیون تومان بود که نسبت به سال قبل ٥٤.٨ درصد افزایش داشت. منابع تامین درآمد خانوارهای روستایی نشان می­‌دهد ٣٢ درصد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، ١.٣ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ٩.٣٧ درصد از محل درآمدهای غیرشغلی خانوار تأمین شده است.

مقایسه درصد خانوارهای روستایی استفاده کننده از لوازم عمده زندگی نسبت به سال ١٤٠٠ نشان می­‌دهد خانوارهای استفاده کننده از اجاق گاز از ٩٨.٥ به ٨.٩٧، تلوزیون رنگی از ٩٥.١ به ٦.٩٣، جاروبرقی از ٦٨.٩ به ٤.٦٩، ماشین لباسشویی از ٥٩.٨  به ٥.٦٠، یخچال فریزر از ٥٥.٢ به ٨.٥٤، خودرو شخصی از ٣٥.٩ به ١.٣٧، مایکروویو و فرهای هالوژن دار از ٢.١ به ٣.٢ و ماشین ظرفشویی از ٠.٥ به ٤ درصد تغییر یافت.

سال ١٤٠١ عمده ترین نوع سوخت مصرفی ٤.٧٩ درصد از خانوارهای روستایی برای گرما، گاز طبیعی و ٥.٩ درصد نفت سفید بود.

متوسط هزینه‌ها و درآمد خانوار در هر استان

بررسی متوسط هزینه کل سالانه یک خانوار شهری نشان می‌دهد استان تهران با ١٩٦.١ میلیون تومان بیشترین و استان کرمان با ٧٩ میلیون تومان کمترین هزینه را در سال ١٤٠١ داشتند.

همچنین استان تهران با ٢٣٠.٦ میلیون تومان بیشترین و استان خراسان شمالی با ١٠٢.٤ میلیون تومان، کمترین متوسط درآمد سالانه یک خانوار شهری را در سال ١٤٠١ به خود اختصاص داد.

بررسی متوسط هزینه کل سالانه یک خانوار روستایی نشان می‌دهد استان مازندران با ١٣٠.٣ میلیون تومان بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با ٤٢.١ میلیون تومان کمترین هزینه را داشتند.

استان مازندران با ١٦٧.٦ میلیون تومان بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با ٤٤ میلیون تومان، کمترین متوسط درآمد سالانه یک خانوار روستایی را در سال ١٤٠١ به خود اختصاص داد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ