کد خبر: ۲۱۳۱۴۱
۰:۰ - ۱۴۰۲/۵/۲۳

آمار همتی از کاهش یک میلیارد دلاری منایع مسدودی ایران و توضیح کارشناس!

آمار همتی از کاهش یک میلیارد دلاری منایع مسدودی ایران و توضیح کارشناس!

رئیس کل اسبق بانک مرکزی، مدعی کاهش یک میلیارد دلاری ارزهای مسدودی ایران در کره جنوبی شد اما یک کارشناس نظر دیگری داد!

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عبدالناصر همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی درباره آزادسازی همه منابع ارزی توقیف شده ایران در کره جنوبی، اعلام کرد: متاسفانه حدود هفت میلیارد دلار از منابع ارزی در سال‌های پایانی دهه ۹۰ به صورت وون به بانک‌های کره جنوبی واریز شده بود و به آن هم هیچ سودی تعلق نمی‌گرفت. حتی در این سال‌ها نیز به دلیل کاهش برابری وون به دلار، حدود یک میلیارد دلار آن با کاهش ارزش برابری مواجه شد.

اما با پیگیری‌های فنی و دیپلماسی موفق، همه منابع ارزی توقیف شده ایران در کره جنوبی آزاد و هزینه‌های تبدیل ارز آن از وون به یورو نیز توسط کشور ثالث پذیرفته شد و به‌زودی این منابع به حساب‌های ۶ بانک ایرانی در قطر برای خرید کالاهای غیرتحریمی استفاده می‌شود.

در این رابطه حسین میرزایی به ایرنا گفت: در مبادلات تجاری دلار، موضوع برابری ارزها مطرح بوده و باید به سمت جایگزینی دلار رفت. در مبادلات تجاری خارجی، معمولا معادل دلاری مدنظر است و نه دلار و در خصوص آزادسازی منابع با ارزش در کره جنوبی از آنجایی که پول بلوکه شده به وون بوده در این سال‌ها ارزش پول کره در مقایسه با دلار کاهش یافت.

وی افزود: مقصر اصلی این موضوع نیز مربوط به دوره مدیریت همتی در بانک مرکزی بوده اما وی بیشتر به دنبال نمایش رسانه‌ای است و خوب می‌داند چه نوع ارزی در کره ذخیره شده و ارزش آن دستخوش تغییرات شد. همتی به نمایش رسانه‌ای علاقه دارد و در دوره ریاست بارها اعلام کرد نرخ ارز کنترل شد اما دلار را با چهار تا پنج برابر افزایش قیمت تحویل دولت جدید داد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ