کد خبر: ۲۱۳۲۰۷
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۵/۲۴

کاهش تورم ۷۱ درصدی تولید و روش جبران زیان ۳۷۴ هزار میلیاردی ۳ خودروساز!
سخنگوی دولت ادعا کرد:

کاهش تورم ۷۱ درصدی تولید و روش جبران زیان ۳۷۴ هزار میلیاردی ۳ خودروساز!

سخنگوی دولت با ادعای کاهش تورم ۱۰۳ درصدی بخش تولید به ۳۲ درصد، نحوه جبران زیان خودروسازها و مصرف منابع ارزی آزاد شده را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی بهادری جهرمی با اشاره به افتتاح رسمی مرحله ۱۱ پارس جنوبی در آینده نزدیک، اعلام کرد: پس از حدود ۲۰ سال بلا تکلیفی با تخصص و توان مهندسان و فن‌آوران ایرانی این مرحله به بهره‌برداری می‌رسد.

با اصلاح روش توزیع و بازتوزیع یارانه توسط دولت، آخرین آمار ضریب جینی که شاخص نمایشگر فاصله طبقاتی جامعه است با کاهش ۲ دهم درصدی مواجه شد. نرخ رشد نقدینگی که در ابتدای شروع دولت ۴۲.۸ درصد بود در آخرین گزارش رسمی بانک مرکزی در تیر سال جاری به ۲۷.۵ درصد کاهش یافت که نمایانگر حرکت به سمت کاهش تورم است.

تورم تولیدکننده نیز که در دو ماه مانده به آغاز فعالیت دولت به رکورد ۱۰۳ درصدی رسیده بود به ۳۲ درصد کاهش یافت. این آمار نشان دهنده روند رشد کاهشی تورم مصرف کننده در ماه‌های آتی است.

نحوه جبران زیان ۳۷۴ هزار میلیارد تومانی سه خودروساز

مجلس اختیار قیمت‌گذاری خودروهای داخلی را نه به دولت بلکه به شورای رقابت واگذار کرده که نهادی فرا قوه‌ای و فرادولتی است. نگاه دولت در قیمت‌ گذاری خودرو، جبران زیان خودروسازها (374 هزار میلیارد تومان ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو ) با افزایش بهره‌ وری و افزایش تولید و نه افزایش قیمت است. اگر قرار است دولت پاسخگوی نحوه مدیریت بازار خودرو باشد باید اختیارات لازم از سوی مجلس به دولت نیز داده شود.

منابع آزاد شده برای تهیه همه کالاهای غیرتحریمی

منابع مسدود شده ایران با دیپلماسی عزتمندانه و نتیجه‌گرای دولت آزاد شد و در حال طی مراحل بوده تا در اختیار دولت قرار گیرد. اگرچه بانی اصلی کشوری است که برخلاف قانون ایران را تحریم کرده اما کوتاهی‌ مدیریتی دوره‌های گذشته هم در انتخاب کشورها و هم در انتخاب نوع حساب‌ها و ارزها صورت گرفته بود که نتیجه آن کاهش ارزش پول ملت شد.

علت سیاه‌نمایی‌ها

معادل منابع ارزی مسدود شده ایران در خارج در دولت قبل در داخل کشور خلق پول صورت گرفته بود و این اعتراف بزرگی بوده که باید نهادهای قضایی و امنیتی ابعاد این اعترافات را مورد بررسی قرار دهند.

تجارت خارجی فقط در حوزه کالا رکورد ۱۱۲ میلیارد دلار را می‌شکند و این یعنی ارزها فقط برای نفت در برابر غذا استفاده می‌شود؟ وقتی که حجم سرمایه‌گذاری خارجی ایران پس از یک دهه منفی به روند مثبت باز می‌گردد، یعنی نفت در برابر غذا استفاده می‌شود؟ وقتی آمارهای رشد دو رقمی در حوزه تجهیزات و ماشین‌آلات رقم می‌خورد، یعنی نفت در برابر غذا؟ برخی از این اظهارات و سیاه‌نمایی‌ها، خنده‌دار است.

دوره‌هایی در اینستکس توافق شده بود که نفت در برابر غذا معامله شود که همان هم نتوانستند انجام دهند اما منابع ارزی گسترده امروز قابلیت مصرف این گونه معاملات را ندارد. چرا که میزان مصرف کالاهای اساسی، حدود ۲۰ میلیارد دلار در سال است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ