کد خبر: ۲۱۳۵۸۵
۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۶/۷

آخرین وضعیت برنامه هسته ایران اعلام شد/ تبدیل برجام به پوسته خالی
توسط مدیرکل آژانس اتمی:

آخرین وضعیت برنامه هسته ایران اعلام شد/ تبدیل برجام به پوسته خالی

مدیر آژانس با اشاره به آخرین وضعیت فعالیت های هسته ایران،گفت: هیچ از طرف های مذاکره حاضر به اعلام مرگ برجام نیستند ولی واقعیت این است که برجام به پوسته خالی تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از رویترز، رافائل گروسی درباره آخرین وضعیت همکاری با ایران و برنامه های هسته ایی در موسسه روابط بین‌الملل سوئد، اعلام کرد: متاسفانه هنوز نقطه‌ای نرسیده‌ تا اعلام شود همه امور خوب پیش می‌رود و هر چند هیچ از طرف های مذاکرات اعلام نمی‌کنند که برجام، مرده ولی واقعیت این است که این توافق پوسته خالی است.

وضعیت حساس برنامه هسته‌ای ایران همچنان نگران کننده است و برجام با وجود موفقیت‌های گذشته دارایی چالش های اساسی و غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم و عدم همکاری کامل است. در نمونه‌برداری ژانویه، غنی سازی ۸۴ درصدی مشاهده شد. در حالی‌ که سطح نظامی ۹۰ درصد است. بنابراین ایران به اندازه کافی اورانیوم برای چند بمب انباشته کرده  باید تأکید کرد دارای سلاح هسته‌ای نیست. داشتن ظرفیت ساخت و داشتن بمب با یکدیگر متفاوت هستند.

تضمین استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای به «نقش آژانس در راستی‌آزمایی از پایبندی ایران و ارتقای شفافیت در جلوگیری از تشدید نگرانی‌ها، بستگی دارد و باید به نقطه‌ای رسید که برنامه هسته‌ای به ثبات برسد و با رویه دیپلماتیک بتوان صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای را تایید کرد ولی هنوز پرسش‌های آژانس، شفاف‌سازی نشده که نگران‌کننده است. بنابراین باید تلاش‌های دیپلماتیک و سیاسی همچنان ادامه یابد.

البته آژانس بسیار نگران راه ایران است که همچنان به افزایش ذخایر غنی‌سازی شده ادامه می‌دهد. تولید سانتریفیوژهای پیشرفته هم در وضعیت هشدار دهنده‌ای قرار دارد. به همین دلیل ایران باید بیش از هر زمان دیگر شرایطی را فراهم آورد تا آژانس با تمام اطلاعات و حداکثر شفافیت بتواند صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای را تایید کند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ