کد خبر: ۲۱۴۰۰۴
۰:۰ - ۱۴۰۲/۶/۲۳

اقدامات مهم و برنامه های آتی
مدیرعامل شرکت مطرح کرد:

اقدامات مهم و برنامه های آتی "صبا" + تحلیل بازارهای جهانی و نرخ کامودیتی ها

مدیرعامل گروه مالی صبا تامین با اعلام اقدامات مهم گذشته و برنامه های آتی، تحلیلی از بازارهای جهانی و نرخ کامودیتی ها ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مجمع سالانه گروه مالی صبا تامین دیروز با حضور بیش از ۸۹ درصد سهامداران در مجموعه تلاش برگزار شد و پس از قرائت گزارش عملکرد هیات مدیره مربوط به سال مالی منتهی به اردیبهشت ۱۴۰۲ و نظر حسابرس و بازرس قانونی، صورت های مالی تصویب و به پیشنهاد هیات مدیره مقرر شد از ۷۰۲ ریال سود خالص محقق شده هر سهم، ۵۵۰ ریال معادل ۷۸ درصد برای هر سهم توزیع شود.

اهم اقدامات و برنامه های "صبا" از زیان مدیرعامل

بر اساس این گزارش، جواد میر طاهر مدیرعامل گروه مالی صبا تامین با ارائه گزارش عملکرد سال مالی منتهی به اردیبهشت ۱۴۰۲ اعلام کرد: از اهم اقدامات سال مالی گذشته می‌توان به تبدیل شرکت سرمایه‌گذاری به گروه مالی، انتقال نماد از فرابورس به بورس، تامین مالی برای شرکت‌های تابعه شستا، ارتقا جایگاه سبدگردان اندیشه صبا به سومین سبد گردان با دارایی تحت مدیریت به ارزش ۲.۵ هزار میلیارد تومان، کسب بیشترین بازدهی صندوق طلای نفیس در میان صندوق های طلا در ۶ ماه گذشته، تاسیس صندوق بخشی پترو صبا، پیگیری تصویب و ثبت افزایش سرمایه ۲۴ درصدی از محل مطالبات و آوردۀ نقدی و ... اشاره کرد.

بهای تمام شده در سال مالی گذشته بالغ بر ۱۷.۰۶ هزار میلیارد تومان شامل بهای ۲.۷ هزار میلیارد تومانی معادل ۱۹ درصد پرتفوی غیر بورسی و بهای ۱۴.۳ هزار میلیارد تومانی معادل ۸۱ درصد پرتفوی بورسی بود.

شرکت سنگ آهن مرکزی در سبد غیر بورسی واقع شده و ۵۳ درصد این پرتفو را تشکیل می دهد. برای عرضه اولیه سهام سنگ آهن مرکزی و پالایشگاه ستاره خلیج فارس جلسات متعددی با وزیر برگزار شده و تلاش می شود تا گردش پرتفوی در شرکت های تابعه باشد.

ارزش روز دارایی ها با ۲۴ درصد رشد از ۵۲ به ۶۵ هزار میلیارد تومان رسید. بازدهی "صبا" در برابر بازدهی ۴۶ درصدی شاخص کل، ۵۴ درصد بود.همچنین بازدهی پرتفوی بورسی ۵۲ و درصد بود.

میزان درآمدهای عملیاتی بالغ بر ۸.۹ هزار میلیارد تومان و سهم ۷۳ درصدی درآمدها از سرمایه گذاری ها بود. سود خالص نیز با رشد ۲۵ درصدی به ۸ هزار میلیارد تومان رسید که عمدتاً ناشی از درآمد سود سهام و DPS شرکت های سرمایه پذیر بود. گروه مالی صبا تامین سعی داشته به سمت کیفی سازی سود حرکت کند و بیشترین سود را از سهام DPS محور تامین کند.

تحلیل بازارهای جهانی و کامودیتی ها

سال ۲۰۲۱ بازارهای جهانی بعد افت به دلیل همه گیری کرونا با رشد اقتصادی روبرو شدند اما از سال ۲۰۲۲ این روند به دلیل کنترل تورم و سیاست های انقباضی بانک های مرکزی دنیا، کاهشی شد.

در این راستا، قیمت نفت در بازارهای جهانی از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ به ترتیب رشد ۸۷ و ۲۹ و افت سه درصدی، قیمت فولاد در سال جاری افت ۱۵ درصدی و مس در سال گذشته و جاری افت ۵ و ۱۲ درصدی داشت که باتوجه به کامودیتی محور بودن بورس بر این بازار اثر خواهد گذاشت.

طبق پیش بینی بانک جهانی،  قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ به ۸۴ و ۸۶ دلار، قیمت مس به ۸.۵ و ۸ هزار دلار، طلا به ۱۹۰۰ و ۱۷۵۰ دلار، سنگ آهن  ۱۱۵ و ۱۱۰ دلار، اوره ۳۲۵ و ۳۱۵ دلار و گاز طبیعی اروپا به ۱۹ و ۱۷ سنت می رسد.

برنامه های آتی

همچنین بهینه سازی پورتفوی سرمایه‌گذاری، تاسیس شرکت لیزینگ با رویکرد پذیره نویسی عمومی و عرضه در فرابورس، انجام فرایند عرضه و پذیرش 17 شرکت گروه شستا و زیرمجموعه وزارت کار در بورس و فرابورس، بهبود ساختار حاکمیت شرکتی در شرکت‌های تابعه، راه‌اندازی سامانه بر خط فروش بیمه نامه توسط کارگزاری بیمه تامین آینده، راه‌اندازی مرکز خدمات پاسخگویی مشتریان، برنامه‌ریزی جهت ورود به حوزه اینشورتک و ...جزو برنامه های آتی گروه مالی صبا تامین محسوب می شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ