کد خبر: ۲۲۰۵۰۸
۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۳

پیش بینی افزایش تقاضا در چهار گروه مهم و احتمال تحرکات مثبت بورس
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

پیش بینی افزایش تقاضا در چهار گروه مهم و احتمال تحرکات مثبت بورس

کارشناس بازار سرمایه، سودسازی چهار گروه مهم را مثبت و با افزایش تقاضا ارزیابی و پیش بینی کرد بورس طی هفته‌‌‌های آینده با تحرکات جدی‌‌‌ تر روبرو خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بهنام علیخانی با بیان اینکه دیروز هم بازار سهام عملکرد قابل قبولی به نمایش نگذاشت به دنیای اقتصاد، اعلام کرد: معاملات دوشنبه با نوسانات محسوس شاخص آغاز شد و سپس در پی فشار فروش سهامداران حقیقی، مجددا عقب‌نشینی را به ثبت رساند. این روند در سهام شرکت های بزرگ کالایی شکل گرفت و رفته‌‌‌رفته به کل بازار و شرکت‌های کوچک‌تر تسری یافت.

در وهله نخست به نظر می‌رسد بورس تحت‌تاثیر تعدد ریسک‌‌‌های سیستماتیک قرار گرفته است. به همین دلیل معاملات با فروکش تقاضا و عدم‌ بهبود روند قیمت‌‌‌ها مواجه بود. پس از افت 1.8 درصدی شاخص بورس از ابتدای هفته‌ این نماگر به سطوح میانی کانال 2.1 میلیون واحد تنزل کرد و سرانجام با تقویت عرضه‌، نمایش ضعیفی را به رخ اهالی بازار کشید اما این روند سرنوشتی محتوم برای بورس نیست.

بررسی عملکرد 9 ماهه شرکت‌های بورسی نشان می دهد سودسازی برخی شرکت‌‌‌ها از جمله نمادهای سیمانی‌، قطعات، فلزات و پتروشیمی‌ها در مقایسه با سال گذشته با تغییرات مثبتی همراه شده و می‌تواند موجب افزایش تقاضا در این گروه‌‌‌ها شود. البته واکنش مثبت سهامداران به تغییر مسیر سودسازی نمادها منوط به وضعیت متغیرهای اثرگذار است و به تنهایی توان افزایش تقاضا را ندارد.

هیجان کوتاه‌ مدت سهامداران طی ماه‌‌‌های قبل و با فراز و فرود اخبار غیراقتصادی تکرار شده و فضای ملتهبی را ایجاد کرده است. به نظر می‌‌‌رسد این وضعیت گذرا باشد و به مرور تمرکز سرمایه‌‌‌گذاران به عملکرد شرکت‌‌‌ها معطوف شود. نوسانات مثبت محدود در بازار ارز و عملکرد مطلوب ۹ ماهه شرکت ها حاوی پیامی مهم است.

این وضعیت بیانگر این است بورس طی هفته‌‌‌های آینده با تحرکات جدی‌‌‌ تر روبرو خواهد شد اما ریسک‌‌‌های کنونی بر این مهم اثرات چشمگیری خواهد داشت. با نزدیک شدن به پایان سال روند داد‌ و‌ ستدها بهبود می یابد.

طبق اطلاعات منتشره از سوی شرکت ها، گروه‌‌‌های قطعات و خودروسازی به تدریج در 6 ماه آینده تقاضا را مشاهده خواهند کرد. اکنون برخی سهام سفته‌ بازی حدود 10 درصد از بازار گران‌تر و دسته‌‌‌ای دیگر متعادل هستند اما سهامی نیز وجود دارد که قیمت آن کمتر از ارزش ذاتی است که با دید 6 ماهه از ظرفیت بالایی برای رشد برخوردار هستند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ