کد خبر: ۲۲۲۵۵۷
۰:۰ - ۱۴۰۳/۲/۲

چهار بند منفی و موثر بر بورس در بودجه ۱۴۰۳ برای اصلاح ارجاع داده شد
با دستور رئیس مجلس:

چهار بند منفی و موثر بر بورس در بودجه ۱۴۰۳ برای اصلاح ارجاع داده شد

رئیس مجلس به دلیل اثر منفی چهار بند بودجه سال جاری بر بورس و مربوط به تعیین سقف معافیت مالیاتی، دستور ارجاع و اصلاح بندها داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص جزئیات نشست رئیس مجلس با فعالان بازار سرمایه به خانه ملت، اعلام کرد: بررسی اثرات عمده سیاست‌ های ارزی بر بورس یکی از محورهای جلسه بود و درباره سیاست‌های پولی که در تعیین نرخ سود سپرده‌ها و نرخ گواهی اوراق منتشره دولت، مدنظر قرار می گیرد، مباحثی صورت گرفت.

اثر منفی قیمت گذاری دستوری بر بازار سرمایه

موضوعات مربوط به قیمت گذاری دستوری در این بازار هم بررسی شد که نیازمند بازنگری جدی است و باید براساس تعامل بین مجلس و دولت اصلاح و عملیاتی شود تا بازار سرمایه به شرایط مطلوب بازگردد.

ایرادات بند س تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۳

مسائل مربوط به بودجه سال ۱۴۰۳ یکی از موضوعات اصلی تشکیل این جلسه بود که باید به شکل ویژه دیده و موارد برطرف شود. بند س تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ به موضوع حذف معافیت مالیاتی از شرکت‌های بزرگ و صندوق‌ها در بازار سرمایه اشاره دارد. این بند مغایر با قوانین و مقررات پایه‌ است و اثرات منفی بر بورس گذاشته و مشارکت مردم در اقتصاد را دچار خدشه می‌کند.

خدشه واریز درآمد حاصل از کارمزد بورس به حساب خزانه

مصوبه تدوین شده نیاز به اصلاحات دارد. برای نخستین بار در این جدول درآمد حاصل از کارمزد بورس به حساب خزانه واریز می‌شود که در قانون بازار اوراق بهادار به دلیل اینکه سازمان بورس از نوع غیردولتی شناخته می شود، هیچ رابطه‌ای بین منابع این سازمان با خزانه وجود ندارد. بنابراین این موضوع هم ایجاد مشکل کرده و فعالیت بازار سرمایه را دچار خدشه می‌کند.

مغایرت افزایش سقف اوراق با ماده ۱۸۲ آئین نامه داخلی مجلس

به دلیل شرایط و کشش بازار، افزایش سقف اوراق در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ باید به سرعت اصلاح شود. چرا که مغایر بند ب ماده ۱۸۲ آیین نامه داخلی مجلس است. موضوعی که در مرحله اول بودجه به تصویب رسیده نباید در مرحله دوم  مورد تغییر قرار گیرد. عددی که برای سقف انتشار اوراق در بودجه سال ۱۴۰۳ پیش بینی شده مغایر عددی است که در بخش اول بودجه به تصویب رسیده و باید اصلاح شود.

نرخ مالیات بر تولید به ۱۸ درصد بازگردانده می شود

نرخ مالیات بر تولید در سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده و دولت اصرار داشت مالیاتی که باید گام به گام کاهش پیدا کند و از ۲۵ به ۱۸ درصد برسد یک دفعه به ۲۵ درصد بازگردانده شده است. پیرو پیگیری‌های کمیسیون اقتصادی و حوزه کارشناسی، دولت موضوعات این بخش را قبول کرد.

وزیر اقتصاد در نشست هفته گذشته با کمیسیون اقتصادی از ارائه مکاتبه مورد تایید رئیس جمهور برای بازگشت نرخ ۱۸ درصد مالیات بر تولید خبر داد. در این جلسه با رئیس مجلس مذاکراتی صورت گرفت. به دلیل اینکه زمان این مسئله به دلیل احکام، گذشته باید راهکاری برای آن پیدا کرد که نرخ مالیات بر تولید، بازگردانده شود. بنابراین اگر چهار محور مطروحه مورد اصلاح و بازنگری قرار گیرد این مسائل بر روی بازار سرمایه اثرگذار خواهد بود. از این رو دولت هم با اصلاح بند س  تبصره ۶ لایحه بودجه موافق است تا به شرایط گذشته برگردد.

در این جلسه رئیس سازمان بورس هم در رابطه با مشکلات بازار سرمایه توضیحاتی ارائه و اعلام کرد به دلیل متغیر بودن قوانین مشکلاتی وجود دارد که باید در این زمینه بازنگری صورت گیرد. همچنین بند س تبصره ۶ لایحه بودجه مشکلات متعددی را ایجاد خواهد کرد. رئیس مجلس در بخش جمع‌بندی دستور داد با محوریت کمیسیون اقتصادی، هماهنگی مرکز پژوهش‌ها، سازمان بورس و معاونت قوانین پیشنهادات کمیسیون اقتصادی برای محورهای مطروحه به کمیسیون تلفیق بودجه و کارگروه‌های تخصصی ارجاع شود تا با حمایت رئیس مجلس بندهای مورد دغدغه فعالان و بازار سرمایه اصلاح شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ