کد خبر: ۲۲۲۷۶۲
۰:۰ - ۱۴۰۳/۲/۱۰

تغییرات مربوط به مقررات بازارگردانی سهام توسط بورس و فرابورس اعلام شد

تغییرات مربوط به مقررات بازارگردانی سهام توسط بورس و فرابورس اعلام شد

به دنبال تصمیم جدید سازمان مبنی بر عدم الزام بازارگردانی سهام و تفویض اختیار آن به بورس ها، تغییرات برخی مقررات بازارگردانی اعلام شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، طبق تصمیم جدید سازمان بورس مبنی بر عدم الزام بازارگردانی سهام و تفویض اختیار آن به بورس و فرابورس، تغییرات برخی مقررات بازارگردانی اعلام شد.

بند یک صورتجلسۀ 7 مهر 99 برای معرفی بازارگردان حسب مورد به بورس و فرابورس

طبق مصوبه اصلاحی، کلیه ناشران پذیرفته شده در بازار اول بورس موظفند ظرف مهلت ابلاغی از سوی بورس نسبت به انعقاد قرارداد بازارگردانی و معرفی بازارگردان اقدام کنند. در غیر این صورت، ناشر و مدیران آن متخلف محسوب و به یک یا چند نوع از ضمانت اجراهای ذیل محکوم می شود.

الف - حذف

ب - اخطار

پ - حذف

ت - حذف

ث - حذف

ج - جریمۀ نقدی طبق آیین نامه اجرایی ماده 14 قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاست های کلی اصل 44

چ- حذف

ح- سلب صلاحیت طبق آیین نامه ماده 13 قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید در راستای تسهیل اجرای سیاست های کلی اصل 44

خ- لغو پذیرش

بورس مکلف است نسبت به اجرای این مصوبه و ارائه گزارش به سازمان اقدام کند.

تبصره 1: ناشران پذیرفته شده در بازار دوم بورس، بازار اول و دوم فرابورس و ناشران ثبت شدۀ پذیرفته نشده موظفند حسب مورد در صورت تشخیص
بورس یا فرابورس نسبت به معرفی و بازارگردانی قرارداد انعقاد بازارگردان در چارچوب ضوابطی که پس از تأیید مدیریت نظارت بر بورس ها به تصویب هیأت مدیرۀ بورس یا فرابورس خواهد رسید، اقدام کنند.

تبصره 2: ناشرانی که به استناد این مقرره معرفی بازارگردان توسط آنها الزامی نیست،لیکن آغاز دورۀ عملیات بازارگردانی آنها پیش ازتاریخ ابلاغ مصوبۀ الحاق این تبصره است، مشروط به سپری شدن حداقل 6 ماه از دورۀ تعهد مندرج در آگهی شروع عملیات بازارگردانی بر روی ورقۀ بهادار آنها در صورت تشخیص بورس یا فرابورس از شروط موضوع مادۀ 24 دستورالعمل فعالیت بازارگردانی در بورس و فرابورس مستثنا هستند.

بند یک جلسه 12 اردیبهشت 96 با موضوع الزام شرکتها به معرفی بازارگردان درعرضه های اولیه

طبق مصوبه اصلاحی، موضوع لزوم معرفی بازارگردان برای شرکت های متقاضی پذیرش در بورس های اوراق بهادار مطرح و مقرر شد شرکت هایی که با پذیرش آنها در هیات های پذیرش شرکت بورس و فرابورس موافقت می شود، اجازۀعرضه آنها منوط به معرفی بازارگردان و تعهد به انجام عملیات بازارگردانی به مدت حداقل دو سال از تاریخ عرضۀ اولیه در چارچوب ضوابط مربوطه باشد.

تبصره: بورس یا فرابورس حسب مورد می توانندمهلت فوق را تمدید کند.

اصلاح دستورالعمل فعالیت بازارگردانی در بورس و فرابورس مصوب 18 مرداد سال 1400

طبق مصوبه اصلاحی، بورس می تواندحسب شرایط بازار با تأیید مدیریت نظارت بر بورس ها ضمن اطلاع رسانی به عموم، فعالیت بازارگردانی در هر یک از سمت های خرید/ فروش یا هر دو سمت را برای یک یا چند جلسه معاملاتی محدود کند.

اصلاح دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس مصوب 25 فروردین 88

طبق مصوبه اصلاحی به منظور داشتن حداقل یک بازارگردان تعهد ارائه شود.

همچنین ماده 7 مبنی بر "در صورت تشخیص هیأت پذیرش، پذیرش سهام شرکت ها در بازار دوم منوط به وجود حداقل یک بازارگردان است." حذف شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ