کد خبر: ۲۲۲۷۹۸
۰:۰ - ۱۴۰۳/۲/۱۱

بانک مرکزی بانک حکومتی است نه بانک مردم/ اجرای قانون جدید از خرداد
عضو مجمع تشخیص مصلحت اعلام کرد:

بانک مرکزی بانک حکومتی است نه بانک مردم/ اجرای قانون جدید از خرداد

عضو مجمع تشخیص مصلحت با اعلام اینکه بانک مرکزی، بانک حکومتی بوده نه بانک مردم از اجرای قانون جدید در خرداد و کنترل بانک های بورسی و دولتی خبر داد!

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، غلامرضا مصباحی مقدم با اشاره به لزوم اصلاح نظام بانکی بعد از 40 سال و وجود مشکلاتی برای خروج از رویه های فعلی، اعلام کرد: نظام بانکی تفاوت نسبتاً زیادی با الگوی اسلامی ایرانی دارد. بانک مرکزی هم از ابتدا متعهد بانکدار اسلامی نبود اما مهمترین تکلیف قانون جدید، اجرای بانکداری اسلامی بوده که نیازمند تحول و تغییرات جدی است.

با وجود اینکه اقدامات زیاد و تغییرات مثبت، تحولات اساسی و گسترده نبوده و نیازمدن رویکرد جدید بانک مرکزی در زیرساخت قرارداد‌ها و قوانین و مقررات است. بانک مرکزی، بانک حکومتی و بانکِ بانکها است نه بانک مردم. جایگاه بانک مرکزی هم جایگاهی نیست که با بنگاه‌ها و مردم داد و ستد کند بلکه باید بانک‌ها را مدیریت و بر عملکردها را نظارت کند و مانع از ناترازی و تخلفات شود. لذا باید اقتدار داشته باشد تا بتواند مانع از انحرافات و کج روی‌های نظام بانکی شود.

منابع بانک مرکزی هم باید در خدمت برنامه‌های بلندمدت و میان مدت دولت و باید مستقل باشد. این درحالی است که قدرت کنترل بانک‌ها تا قبل از تصویب قانون جدید در اختیار بانک مرکزی نبود اما با قانون جدید که خرداد اجرا می‌شود قدرت کنترل بانک‌ها به دست بانک مرکزی خواهد افتاد و برخی سیاست‌ های پولی و ارزی، مبنای عمل بانک مرکزی قرار خواهد گرفت.

بانک ها در خدمت نظام تولید و نظام بازار نیستند و دغدغه‌ای برای تولید و بخش واقعی اقتصاد ندارند اما باید واسطه وجوه بین سپرده گذاران و تجار و تولیدکنندگان باشند. این کار انجام نمی شود و بانک ها فقط تأمین مالی می‌کنند و کاری هم ندارند تسهیلات برای چه کاری مصرف می‌شود. بزرگترین بنگاه‌های اقتصادی هم بزرگترین بدهکاران نظام بانکی هستند.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ