کد خبر: ۲۲۲۸۰۱
۸:۴۴ - ۱۴۰۳/۲/۱۱

عرضه اولیه ارز دیجیتال (ICO) چیست و چه تفاوتی با عرضه اولیه سهام دارد؟

عرضه اولیه ارز دیجیتال (ICO) چیست و چه تفاوتی با عرضه اولیه سهام دارد؟

عرضه اولیه کوین (ICO) در صنعت ارزهای دیجیتال شبیه به عرضه اولیه (IPO) در بازار سهام است اما تفاوت هایی دارد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عرضه اولیه کوین (ICO) در صنعت ارزهای دیجیتال چیزی شبیه به عرضه اولیه سهم (IPO) در بازار سهام است. این رویداد زمانی اجرا می‌شود که یک شرکت به دنبال جمع‌آوری سرمایه برای ایجاد یک کوین، برنامه یا خدمات جدید است. در این زمان توسعه‌دهندگان می‌توانند یک عرضه اولیه را به عنوان راهی برای جمع‌آوری سرمایه راه‌اندازی کنند.

به این ترتیب سرمایه‌گذاران علاقه‌مند می‌توانند ارز دیجیتال جدید صادر شده توسط شرکت را در جریان عرضه اولیه خریداری کنند. قیمت ارزهای دیجیتال که به این طریق عرصه می‌شود عموما پایین است. از طرفی این توکن ممکن است دارای برخی کاربردهای مرتبط با محصول یا خدماتی باشد که شرکت ارائه می‌کند یا به سرمایه‌گذار سهمی در شرکت یا پروژه بدهد.

نحوه عملکرد عرضه اولیه ارز دیجیتال (ICO) چگونه است؟

هنگامی که یک پروژه ارز دیجیتال می‌خواهد از طریق ICO به جمع‌آوری سرمایه بپردازد، اولین قدم این است توسعه‌دهندگان پروژه ساختار کوین یا توکن را تعیین کنند. ICO ها یا همان عرضه اولیه را می‌توان به چند روش مختلف ساختار داد از جمله:

عرضه ایستا و قیمت ثابت: در این نوع از عرضه اولیه، شرکت قیمت و عرضه مشخصی را تعیین می‌کند تا هر توکنی که در عرضه اولیه (ICO) فروخته می‌شود، دارای قیمت از پیش تعیین شده و عرضه کل ثابت باشد.

عرضه ایستا و قیمت پویا: یک ICO می‌تواند حین اینکه یک عرضه ثابت از توکن‌ها را دارد، یک هدف تامین مالی پویا داشته باشد. به این معنی که مقدار وجوه دریافتی در ICO قیمت کلی هر توکن را تعیین ‌کند.

عرضه پویا و قیمت ثابت: در برخی از انواع عرضه اولیه، عرضه توکن پویا اما قیمت ثابت است. در این نوع از ICO، میزان سرمایه دریافتی تعیین کننده عرضه است.

راهکار شناسایی پروژه‌های معتبر در عرضه اولیه ارز دیجیتال

در کنار ICO، پروژه کریپتویی معمولا یک وایت پیپر نیز در وب‌سایت خود منتشر می‌کند که حاوی اطلاعات جامعی درباره دلیل نیاز به راه‌اندازی شرکت، ایرادات و اشکالاتی که پروژه در صدد رفع آن است، اهداف تعیین شده، ابزارهای رسیدن به اهداف و تیم توسعه و موارد مهمی از این دست است. سرمایه‌گذاران باید برای حصول اطمینان از معتبر بودن پروژه با دقت این سند را مطالعه کند.

اولین قدم این است اطمینان حاصل شود افرادی که ICO را ارائه می‌دهند واقعی و پاسخگو هستند. در مرحله بعد، تاریخچه و چگونگی ارتباط پروژه را با کریپتو و بلاک چین بررسی کنید. اگر به این نتیجه رسیدید که پلتفرم‌های شناخته شده و مشهور در این صنعت با پروژه مد نظر شما همکاری نمی‌کنند، مراقب سرمایه باشید و در نهایت دقت تصمیم‌گیری کنید. بررسی کنید که پروژه تایید یا حسابرسی (Audit) نهاد یا یک شخص را در زمینه برنامه‌نویسی پروژه داشته باشد. این امر نشان‌دهنده جدیت در کار و امنیت پروژه است.

توجه داشته‌باشید هر کسی می‌تواند یک عرضه اولیه ICO راه‌اندازی کند. در حال حاضر مقررات بسیار کمی در مورد ICOها در آمریکا اعمال می‌شود و به همین دلیل است که قبل از سرمایه‌گذاری در عرضه اولیه باید پروژه را با دقت بررسی کنید. از بین همه راه‌های ممکن، ICO احتمالا یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای کلاهبرداری است.

بعد از اتمام عرضه اولیه، سرمایه‌های جمع‌آوری شده چه می‌شوند؟

سرمایه‌گذاران معمولا می‌توانند از پول فیات یا ارز دیجیتال برای خرید توکن‌های جدید استفاده کنند. بطور کلی، شکل رایج مشارکت در عرضه اولیه این است که سرمایه‌گذاران برای خرید رمزارز جدید، از سایر ارزهای دیجیتال مانند بیت ‌کوین یا اتریوم استفاده می‌کنند. این توکن‌های تازه منتشر شده مشابه سهام فروخته شده به سرمایه‌گذاران در طول IPO هستند.

اگر سرمایه جمع‌آوری‌شده در یک ICO کمتر از حداقل مقدار مورد نیاز طبق معیارهای ICO باشد، ممکن است وجوه به سرمایه‌گذاران پروژه بازگردانده شود که در این صورت، ICO ناموفق تلقی می‌شود. اگر الزامات بودجه در مدت زمان مشخص برآورده شود، پول جمع‌آوری‌شده برای دستیابی به اهداف پروژه هزینه خواهد شد.

تفاوت ICO و IPO در بازار ارز دیجیتال و سهام

در عرضه اولیه سهام (IPO)، شرکت‎هایی که به دنبال جمع‌آوری سرمایه هستند به توزیع سهام شرکت بین سرمایه‌گذاران می‌پردازند. در عرضه اولیه ارز دیجیتال (ICO)، شرکت‌های رمزارز از طریق فروش رمزارز سرمایه جمع‌آوری می‌کنند. در هر دو مورد، سرمایه‌گذاران نسبت به شرکت یا ارز دیجیتال خوش‌بین هستند و بر اساس این باور که ارزش دارایی در طول زمان افزایش می‌یابد، اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند.

تفاوت اصلی بین ICO و IPO این است که در ICO با خرید ارز دیجیتال، سرمایه‌گذار مالکیت بخشی از پروژه یا شرکت رمزنگاری را دریافت نمی‌کند بلکه شرکت‌کنندگان در ICO به این امید که ارزش یک ارز که در حال حاضر ناچیز است، بعدها افزایش یابد و آنان را به سود برساند، ریسک می‌کنند و رمزارز را خریداری می‌کنند.

نکته دوم اینکه عرضه اولیه سهام (IPO) توسط سرمایه‌گذاران محافظه‌کارتری که تمایل دارند سود مالی را از قبل پیش‌بینی ‌کنند تامین مالی می‌شوند اما طرفداران عرضه اولیه ارز دیجیتال (ICO) ریسک‌پذیری بالاتری دارند و مشتاق سرمایه‌گذاری در یک پروژه جدید و هیجان‌انگیز هستند.

سایت معرفی عرضه اولیه ارز دیجیتال رایگان

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های علاقه‌مندان به شرکت در عرضه اولیه ارزهای دیجیتال، یافتن سایت‌های معتبری است که به موقع درباره ICO اطلاع رسانی کند. در حال حاضر، وبسایت‌های متنوعی در زمینه معرفی عرضه اولیه و بررسی پروژه‌های بلاک چینی جدید اطلاع رسانی می‌کنند. بسیاری از صرافی‌ها، وب‌سایت‌ها و تجمیع‌کنندگان، کوین‌های جدید را فهرست می‌کنند.

به عنوان مثال، کوین‌بیس، جمینی، کراکن، کوین گکو و کوین مارکت کپ نمونه‌هایی از این موارد محسوب می‌شوند. همچنین، می‌توانید رمزارز‌های جدید اعلام‌شده را در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند ایکس (توییتر) پیدا کنید. وبسایت‌هایی مانند سورس فورج (sourceforge)، بایننس لانچ‌پد (Binance Launchpad)، هوبی پرایم (Huobi Prime)، سایت ارز دیجیتال دائو میکر (DAO Maker)، پلتفرم چندمنظوره کوین لیست (coinlist) و ایردراپس (airdrops.io) نیز از جمله بهترین و معتبرترین وبسایت‌هایی بشمار می‌آیند که در زمینه معرفی عرضه اولیه ارز دیجیتال رایگان فعالیت می‌کنند. بنابراین اگر تمایل به استفاده از فرصت عرضه اولیه ارز دیجیتال دارید، می‌توانید با مراجعه به این سایت‌ها و پلتفرم‌ها اطلاعات مد نظر خود را دریافت کنید.

انواع عرضه اولیه ارز دیجیتال

بطور معمول، پروژه‌های عرضه اولیه به دو صورت عرضه اولیه خصوصی (Private ICO)و عرضه اولیه عمومی یا (Public ICO) انجام می‌شوند.

در عرضه اولیه خصوصی، فقط تعداد محدودی از سرمایه‌گذاران سرشناس و معتبر می‌توانند در پروژه شرکت کنند. اما عرضه اولیه عمومی نوعی سرمایه‌گذاری‌ جمعی است و امکان مشارکت عموم مردم وجود دارد.

همچنین، توکن‌های عرضه شده در این رویدادها کاربردهای متفاوتی دارند، برخی از آنها به هولدرها خدماتی ویژه‌ای ارائه می‌دهند و برخی نیز سرمایه‌گذار را به لیست سهام‌داران شرکت اضافه می‌کنند. بر همین اساس این توکن‌ها به دو دسته توکن‌های کاربردی یا ابزاری (Utility Token) و یا توکن‌های ضمانتی یا بهادار (Security Token) تقسیم می‌شوند.

نتیجه‌گیری

عرضه اولیه ارز دیجیتال (ICO) با وجود ریسک‌های بالایی که دارد اما به دلیل ارائه رمزارز در قیمت پایین، می‌تواند فرصت خوبی برای کسب سود فراهم کند. یکی از راه‌های انتخاب درست پروژها، بررسی دقیق اهداف پروژه، سرمایه‌گذاران و توسعه دهندگان پروژه است که همه این موارد را می‌توان در وایت‌پیپر ارز دیجیتال پیدا کرد. همچنین، به خاطر داشته باشید که اطلاع رسانی ICOها را از وب‌سایت‌های معتبر دنبال کنید.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ