کد خبر: ۲۲۲۸۱۳
۱۱:۳۲ - ۱۴۰۳/۲/۱۱

چند علت برای وضعیت فعلی بورس، اثر منفی انتشار اوراق دولتی و عدم صعود شاخص
سه تحلیلگر بازار سرمایه اعلام کردند:

چند علت برای وضعیت فعلی بورس، اثر منفی انتشار اوراق دولتی و عدم صعود شاخص

سه تحلیلگر بازار سرمایه با اعلام دلایل وضعیت این روزهای بورس، انتشار سنگین اوراق دولتی را موجب کاهش نقدینگی موجود و عدم صعود شاخص را منجر به اصلاح دانستند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سه تحلیلگر بازار سرمایه با اعلام دلایل وضعیت این روزهای بورس، انتشار سنگین اوراق دولتی را موجب کاهش نقدینگی موجود دانسته و در گفت و گو با دنیای اقتصاد، اعلام کردند: اگر شاخص از وضعیت متعادل به سمت صعود خارج نشود حتما اصلاح خواهد کرد.

برزو حق‌شناس: نمی‌توان یک عامل را دلیل وضعیت این روزهای بازار سهام دانست. با فرض نزدیک شدن به فصل مجامع و اینکه شرکت‌ها طی 15 ماه آینده دوبار به مجمع می‌روند و DPS خواهند داد، بازار سهام ارزنده است ولی ارزندگی دلیل کافی برای رشد نیست. چرا که به‌رغم این ارزندگی بازار حرکت نمی‌کند و حتی منفی نیز می‌شود.

چند عامل در این‌خصوص وجود دارد. نخست تبصره ‌6 بند س برای بورس به معضل تبدیل شده‌ است. دیروز صدای شرکت‌های بیمه‌ای هم درآمد و به مجلس نامه نوشتند و شرح دادند این موضوع برای بیمه‌ای‌ها مشکل‌ساز خواهد شد. بیمه‌ها به‌نوعی شرکت‌های سرمایه‌گذاری هستند و این بند‌ برای سرمایه‌ گذاری بطور کلی تهدید محسوب می‌شود و روی بازار سهام هم اثر می گذارد.

نکته بعدی به‌رغم ارزندگی بازار به لحاظ جایگزینی اما برخی مولفه‌های بنیادی همچنان مشکل دارد. به‌عنوان مثال بانک‌مرکزی همچنان در‌برابر بالا رفتن نرخ دلار نیما مقاومت می‌کند و فاصله بین نرخ نیما و بازار آزاد با وجود افتی که بازار آزاد و رشد جزئی نیما داشت هنوز بسیار است. دیروز دوباره نرخ در سامانه نیما کاهشی شد. این موضوع روی سودآوری شرکت‌ها اثر می‌گذارد و یکی دیگر از دلایل عدم‌ رشد در روزهای اخیر است.

نکته بعدی که اصلی و از همه مهم‌تر است اینکه دولت و بانک‌مرکزی سیاست انقباضی شدیدی را بر اقتصاد حاکم کرده و به‌شدت با کمبود منابع و آشفتگی مالی مواجه است. هیچ‌وقت سابقه نداشته با نرخ سود 23‌ درصدی اوراق روی میز فروش بگذارند اما این اتفاق در دو روز گذشته اتفاق‌افتاده و نشان می‌دهد در دومین ماه سال‌ دولت کمبود منابع دارد و این موضوع عجیب است.

چرا که معمولا در نیمه اول سال‌ دست دولت در منابع بازتر است.در آخرین گزارش پایه‌پولی در بهمن ماه خالص بدهی دولت 91‌ درصد رشد نشان‌داد و این نشان می‌دهد دولت به‌شدت کمبود منابع دارد و این کمبود ادامه پیدا کرده و باعث‌شده پول در بازار نباشد. از طرفی نرخ تامین مالی افزایش یافته و در برخی سطوح به 45 تا 48‌ درصد رسیده‌ است.

این باعث‌شده هلدینگ‌های تامین مالی و حقوقی‌ها که نیازمند تامین مالی هستند فشار فروش روی نقدشونده‌ترین دارایی که سهام است بیاورند و در بورس فروشنده باشند که این موضوع هم فشار فروش به بورس وارد می‌کند. ضمن اینکه مولفه اول و دوم که مباحث مالیاتی و عدم‌ افزایش نرخ دلار در سامانه نیما هستند بر کاهش تقاضا اثر گذاشتند اما اصلی‌ترین عامل کمبود منابع دولت است. سیاست‌ها همچنان انقباضی و کار را برای بازار سرمایه به‌رغم ارزندگی بسیار سخت کرده‌ است.

سعید مشکات: انتشار اوراق به کاهش نقدینگی موجود در بورس دامن‌زده است. از طرفی نقدینگی در بازار نیست و از طرف دیگر در همین ابتدای سال‌ شروع به‌فروش اوراق کرده‌ است. یکشنبه خبر انتشار اوراق منتشر شد و امروز دولت اقدام به‌فروش اوراق 23‌ درصدی کرد. نسبت P/E اوراق حدود 4 مرتبه در حالی که در بورس نسبت P/E حدود 6 مرتبه است. با وجود این اختلاف و چون از طرفی دلار نیما هم رشد نمی‌کند، بسیاری سهام را می‌فروشند و اوراق می‌خرند.

البته مردم عادی شاید این کار را نکنند ولی شرکت‌های بزرگتر در این شرایط منابع را به اوراق تبدیل می‌کنند. از طرفی هنوز موضوعات مالیات و افزایش قیمت و افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی برای خودرویی‌ها تعیین‌تکلیف نشده‌ و بورس در حالت انتظار است و معمولا در حالت انتظار رشد نمی‌رود مگر اینکه خبر قطعی بیاید تا حداقل استرس از بازار کم شود.

در چنین شرایطی از طرف دیگر خروج پولی از بابت فروش اوراق نیز فشار می‌آورد. باید تکلیف سه مورد نرخ دلار نیما، مالیات، خودرویی‌ها برای ورود سرمایه جدید مشخص شود اما مسئله بعدی این است که معمولا فروش اوراق دولتی در نیمه دوم سال‌ صورت می گرفت و دولت در اردیبهشت شروع به‌فروش اوراق کرده که پیام می‌دهد دولت ممکن است با انتشار اوراق در ادامه وضعیت بازار پول و سهام را تحت‌الشعاع قرار دهد. این پیام به تنهایی باعث می‌شود بسیاری اقدام به خرید نکنند.

محمد خبری‌زاد: مهم‌ترین عاملی که موجل ثبت دو روز منفی در هفته‌جاری شد بحث بند‌ س تبصره ‌6 قانون بودجه‌ و اثر مخرب این موضوع بر بازار اولیه و ثانویه بود. اگر این قانون تصویب شود حدود 15 تا 20‌ درصد سود شرکت‌های بورسی را از بین می‌برد و علاوه‌بر این مشکلات فراوانی برای صندوق‌ها و شرکت‌ های سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کند.

ترس سرمایه‌گذاران منجر به این شده که از هر فرصتی برای خروج سرمایه از بورس استفاده کنند. بازار دوحالت مختلف گرفته، روزهای کاملا منفی و روزهای مانند دیروز متعادل رو به منفی. این یعنی بازار به‌دنبال بهانه ای برای رشد که اکنون رشد نرخ نیما است. اگر بهانه‌ای برای رشد پیدا نشده و از وضعیت متعادل به سمت صعود خارج نشود حتما اصلاح خواهد کرد و این خطرناک است.

باید منتظر ماند و دید چه اتفاقی می‌افتد و اهرم‌های کاهنده سود از بین خواهند رفت یا اهرم‌هایی که باعث رشد سودآوری هستند مانند رشد نرخ نیما در روزهای آینده محقق می‌شوند اما اگر نکات منفی از بین نرود یا رشد در نرخ نیما رخ ندهد، بورس آینده خوبی نخواهد داشت و نمی‌توان به متعادل ماندن نیز امیدوار ماند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ