کد خبر: ۲۲۲۸۲۹
۰:۰ - ۱۴۰۳/۲/۱۲

دو علت بازنگری در مصوبه بازارگردانی سهام از زبان مسئولان سازمان بورس

دو علت بازنگری در مصوبه بازارگردانی سهام از زبان مسئولان سازمان بورس

مدیر و معاون نظارت بر بورس ها ضمن اعلام دو علت بازنگری در مصوبه بازارگردانی سهام درباره شائبه رفتار سلیقه ای بورس و فرابورس در اعمال عدم الزام بازارگردانی توضیح دادند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، نشست بررسی ابعاد مصوبه جدید سازمان بورس مبنی بر عدم الزام بازارگردانی سهام و قرار گرفتن در اختیار بورس و فرابورس با حضور قادر معصومی خانقاه مدیر نظارت بر بورس ها، رضا عیوضلو معاون نظارت بر بورس ها و ناشران، محمد علی شیرازی مدیرعامل فرابورس، محمود گودرزی مدیرعامل شرکت بورس با اصحاب رسانه برگزار شد.

بر اساس این گزارش، رضا عیوضلو با بیان اینکه آغاز الزام بازارگردانی برای شرکت های بورسی و فرابورسی به سال 99 برمی‌گردد در این نشست، گفت: در آن مقطع و با توجه به شرایط خاص بازار، هیات مدیره سازمان بورس تصمیمی جهت الزام بازارگردانی همه ناشران ثبت شده در بازارهای بورس و فرابورس اتخاذ کرد.

پیرو ابلاغ مصوبه، ناشران با یکی از بازارگردان هایی که دارای مجوز از سازمان بورس بودند، قرارداد منعقد کردند. وجود چند چالش سازمان را به بازنگری مصوبه وا داشت. یکی از چالش‌ها هدایت انبوهی از منابع شرکت ها به سمت بازارگردانی بجای صرف در تولید، سرمایه در گردش و پروژه‌ها بود. چالش دیگر، نقض قانون حاکمیت شرکتی بود که موضوع تملک سهام شرکت‌های فرعی توسط شرکت اصلی را دچار مشکل می‌کرد. این دو چالش منجر به بازنگری در مصوبه بازارگردانی شد.

آذر سال 1401 شرکت ها چالش‌های موجود را مطرح کرده و کار تحقیقاتی آغاز، جلساتی با بورس و فرابورس برگزار و موضوع از ابعاد مختلف بررسی شد. در همین راستا، الزام بازارگردانی در بازار پایه برطرف شد تا فرابورس حسب تشخیص در باره شرکت های حاضر در این بازار تصمیم‌گیری کند و بخشی از ناشران بازار پایه را از بازارگردانی معاف کرد.

پس از گذشت 6 ماه از اجرا با بررسی بازخورد این روند در بازار پایه با تمرکز بر ترکیب دارندگان واحدهای صندوق های سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی، مطالعات بیشتری انجام شد تا مشخص شود چه بخشی از دارندگان این واحدها متعلق به سهامدار عمده یا اشخاص وابسته و چه بخشی متعلق به ناشر است. در نهایت هیات مدیره سازمان برای اعمال عدم الزام بازارگردانی در بازارهای دوم بورس و اول و دوم فرابورس و قرار گرفتن در اختیار بورس ها به جمع بندی رسید. ناشرانی که در بازار اول معاملات بورس هستند کماکان ملزم به بازارگردانی هستند.

شائبه عملکرد سلیقه ای بورس و فرابورس در اعمال عدم الزام بازارگردانی

رضا عیوضلو در پاسخ به سوال بورس پرس مبنی بر شائبه عملکرد سلیقه ای بورس و فرابورس در اعمال عدم الزام بازارگردانی، گفت: این تصمیم در بازار پایه هم اجرایی شد و قاعده محور بود. بانک ها، نهادهای مالی و برخی شرکت های دارای اندازه بازار مشخص در بازار پایه از این قاعده مستثنا بودند. در مصوبه جدید تصمیم نهایی با تاییدیه مدیریت نظارت بر بورس ها اجرایی و قاعده ها با همفکری سازمان تعیین می شود.

صرف منابع 180 هزار میلیارد تومانی برای بازارگردانی توسط صندوق ها

قادر معصومی خانقاه مدیر نظارت بر بورس ها هم در این خصوص، گفت: شاخص هایی که بر اساس آن شرکت ها ملزم به انعقاد قرارداد بازارگردانی خواهند بود توسط هیات مدیره بورس ها تصویب خواهد شد اما قبل از تصویب مذاکره با سازمان خواهند داشت تا چارچوب ها بین بورس ها یکسان باشد و سلیقه ای عمل نشود.

وی افزود: دارایی صندوق های بازارگردانی به تفکیک سهام، اوراق بهادار و وجه نقد بررسی و به 180 هزار میلیارد تومان رسید که از این میزان بالغ بر 150 هزار میلیارد تومان به سهام و 30 هزار میلیارد تومان دیگر به وجه نقد و ... تعلق داشت. اگر ناشری درخواست ابطال واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری را داشته باشد باید در قالب معاملات بلوکی این کار را انجام بدهد. 180 هزار میلیارد تومان سهام موجود در صندوق‌های بازارگردانی طی فرایندهایی که در آینده اعلام خواهد شد از این صندوق‌ها خارج می‌شود.

اعمال بازارگردانی فرابورس برای شرکت های دارای نقدشوندگی کمتر

همچنین محمدعلی شیرازی با اشاره به اجرای آزمایشی عدم الزام بازارگردانی در بازار پایه فرابورس طی سال گذشته، گفت: این تجربه منجر به بررسی شمول بازارهای دیگر شد. قاعده فعلی بازار پایه مبنی بر استثنای بانک ها، نهادهای مالی و شرکت های دارای سرمایه و سهامداران بیشتر برای بازار اول و دوم معاملات فرابورس بکار گرفته نمی شود. در مصوبه جدید شمول بازارگردانی برای شرکت های دارای نقدشوندگی کمتر بوده و تا دو هفته آینده در این خصوص هیات مدیره فرابورس تصمیم گیری می کند. شرکت‌هایی که روزانه چند برابر حجم مبنا معاملات دارند، جزو شرکت‌های نقدشونده خواهند بود.

وی افزود: طی سال‌های اخیر با توجه به افزایش تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری و توسعه ابزارها، نیاز به بازارگردانی کم شده است. سال گذشته میزان معاملات سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در فرابورس بیشتر از مستقیم بود. همچنین آمار معاملات مشتقه رشد معناداری داشت. در مجموع پایه‌های بازار برای  بازارگردانی اختیاری محکم شده است. اگر سیاست‌های کلان اقتصادی برای رشد بورس مهیا شود، قطعا روند مطلوبی را شاهد خواهیم بود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ