کد خبر: ۲۲۲۸۵۷
۰:۰ - ۱۴۰۳/۲/۱۳

در سال ۱۴۰۲ اعلام شد:

"فولاد" بزرگترین صادر کننده غیر نفتی با صادرات ۱.۴ و ۷۰۷ میلیون تنی و دلاری

مدیرعامل فولاد مبارکه از کسب جایگاه بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی - پتروشیمی با صادرات ۱.۴ میلیون تن محصولات فولادی به ارزش بیش از ۷۰۷ میلیون دلار خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۲ به عنوان بزرگترین صادرکننده غیرنفتی و اولین صادرکننده در زنجیره صنایع معدنی شناخته شد.

بر اساس این گزارش، محمدیاسر طیب نیا مدیرعامل فولاد مبارکه از کسب جایگاه بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی - پتروشیمی خبر داد و گفت: در صورت تجمیع میزان صادرات گروه میان صادرکنندگان نفتی و غیرنفتی رتبه دوم کسب خواهد شد.

این شرکت با تغییر رویکرد در حوزه فروش و بازاریابی و حضور موثر در بازار‌های جدید ضمن تامین نیاز مصرف‌کنندگان داخلی بیش از ۱.۴ میلیون تن محصولات فولادی به ارزش بیش از ۷۰۷ میلیون دلار صادر کرد که از نظر وزنی و دلاری ۱۶.۶۱ و ۱۴.۶۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال ماقبل رشد داشت. این در حالی است که طی سال ۱۴۰۲ محدودیت‌های شدیدی در حوزه برق و گاز وجود داشت.

نکته حائز اهمیت در رشد صادرات محصولات، افزایش هم‌زمان وزن و ارزش دلاری و بیانگر نگاه ویژه فولاد مبارکه برای گذر از خام‌فروشی و صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر است. فولاد مبارکه با کسب سهم ۱.۴۳ درصدی ارزش دلاری صادرات در بین کل صادرکنندگان در جایگاه پنجم قرار گرفت در حالی رتبه اول تا چهارم به شرکت ملی گاز و شرکت‌های حوزه پتروشیمی باز می‌گردد.

فولاد مبارکه بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات تخت در منطقه منا بشمار می‌رود و ۸۴ و ۱۶ درصد تولیدات در سال ۲۰۲۳ راهی بازار‌های داخلی و صادراتی شد. البته در بخش صادرات چالش‌هایی نیز وجود دارد که امید می رود در سال‌های آینده رفع شود. نخست آنکه فروش و ارائه محصولات متنوع به بازار جهانی محدودیت دارد.

چالش اصلی صادرات در شرایط کنونی عدم امکان برنامه‌ریزی بلندمدت با توجه به عدم ثبات پیش‌بینی‌ها بر شرایط ارزی و تغییرات احتمالی قوانین و تعرفه‌ها، معافیت‌های صادراتی و ... است. به عنوان نمونه حذف معافیت‌های مالیاتی صادرات به واسطه محدودیت بر سقف معافیت‌ها در قانون بودجه سال جاری از مواردی است که با توجه به الزام به عرضه ارز با قیمت نیما توجیه صادرات را برای بسیاری شرکت‌ها از بین خواهد برد. همچنین زیرساخت‌ها برای صادرات باید تقویت شود. بخش لجستیک و حمل‌ و نقل نیاز به بهبود دارد. اسکله‌ها در بنادر باید تقویت شود تا محصولات را با تناژ‌های بیشتر صادر کرد.

بر اساس این گزارش، گمرک آمار عملکرد ۱۰۰ صادرکننده اول در حوزه تجارت خارجی را در سال ۱۴۰۲ اعلام کرد که بالغ بر ۱۳۶ میلیون تن به ارزش بیش از ۴۹ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی انجام شد.

از این میزان، ۶۹.۷ میلیون تن به ارزش ۲۸.۹ میلیارد دلار توسط ۱۰۰ صادرکننده برتر انجام گرفت و نسبت به مدت مشابه افت ۱.۴۷ و ۱۸.۹ درصدی از نظر وزنی و ارزش دلاری داشت. با این حال فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۲ هم از نظر وزنی و هم از نظر ارزش دلاری، رشد قابل توجهی نسبت به سال ۱۴۰۱ ثبت کرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ