کد خبر: ۲۲۲۸۶۱
۰:۰ - ۱۴۰۳/۲/۱۶

ادعای کمترین رشد حجم پول و پیش بینی کاهش نرخ تورم در ماه های آینده
بانک مرکزی اعلام کرد:

ادعای کمترین رشد حجم پول و پیش بینی کاهش نرخ تورم در ماه های آینده

بانک مرکزی مدعی کمترین رشد حجم پول و کاهش انتظارات تورمی شد و پیش بینی کرد نرخ تورم در ماه‌های آینده نزولی خواهد شد!

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بانک مرکزی اعلام کرد: شاخص رشد حجم پول، یکی از معیارهای سنجش انتظارات تورمی بشمار می‌رود. در شرایطی که جامعه انتظار افزایش تورم را داشته باشد، افراد با هجوم به بازار دارایی‌ها و خرید کالاهای سرمایه‌ای نظیر طلا، ارز و ...، تلاش می‌کنند سرمایه‌ها را از تورم حفظ کنند. این اقدام با تبدیل شبه پول به پول، باعث افزایش سریع حجم پول می‌شود و سهم پول به عنوان بخش سیال نقدینگی را افزایش می‌دهد.

براساس این گزارش، افزایش نرخ رشد حجم پول به معنی رشد تقاضا و در نتیجه رشد تورم از ناحیه افزایش تقاضا است. بر همین اساس، کاهش نرخ رشد حجم پول به معنای فروکش کردن انتظارات تورمی و حاکم شدن چشم انداز مثبت از روند نزولی تورم در ماه‌های پیش رو است.

رشد حجم پول به عنوان شاخص سنجش انتظارات تورمی طبق آخرین آمارها در زمستان ۱۴۰۲ به کمترین رقم از خرداد ۹۷ رسیده است.

اجرای سیاست تثبیت اقتصادی توسط بانک مرکزی طی ۱۵ ماه گذشته، باعث شده بازار ارز و دیگر بازارهای دارایی، ثبات بیشتری تجربه کنند. محمدرضا فرزین از زمان ورود به بانک مرکزی با معرفی و اجرای سیاست تثبیت پیش‌بینی‌پذیر کردن شاخص‌ها را هدف از اجرای سیاست تثبیت اعلام کرد.

آخرین گزارش‌های مراجع آماری هم نشان می‌دهد نرخ تورم فروردین در ادامه روند ماه‌های اخیر نزولی بود و تورم سالانه به کانال ۳۰ درصدی بازگشته و به ۳۸.۸ درصد کاهش یافته است. تورم نقطه به نقطه هم در فروردین به ۳۰.۹ درصد کاهش یافت و در آستانه بازگشت به کانال ۲۰ درصدی است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ