کد خبر: ۲۲۲۸۶۷
۰:۰ - ۱۴۰۳/۲/۱۶

اقدامات و برنامه های ذوب آهن برای تامین مواد اولیه، صادرات ، افزایش سرمایه و ...
مدیرعامل شرکت اعلام کرد:

اقدامات و برنامه های ذوب آهن برای تامین مواد اولیه، صادرات ، افزایش سرمایه و ...

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با اعلام اهم اقدامات برای تامین مواد اولیه، صادرات بیشتر و پروژه ها از برنامه افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده، اصلاح ساختار تولیدی و ... در سال جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مهدی کوهی در حاشیه نمایشگاه ایران اکسپو با بیان اینکه شرکت ذوب آهن در راستای اصلاح ساختار مالی سال گذشته با افزایش سرمایه ۸۲۳ درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها سرمایه را به ۷۰ هزار میلیارد تومان رساند، اعلام کرد: مجمع فوق‌العاده ۲۵ اسفند برگزار و افزایش سرمایه ثبت شد.

این اقدام آثاری به همراه داشت و سبب شد ضمانت‌نامه‌های بانکی در شرایط کاملا آزاد انجام بگیرد. همچنین آخرین معاملات در پایان سال و اولین معامله در ابتدای سال با وجود تعطیلات کاملا مثبت شد. در سال‌جاری اقدامات دیگری برای اصلاح ساختار مالی انجام و افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی در دستور کار است.

اقدام دیگر تفکیک ایستگاه گاز آهن اسفنجی و برخورداری از تعرفه کوره‌بلند‌ها است. از جمله اقدامات دیگری که در سال‌ جاری انجام خواهد شد، تامین مواد اولیه از داخل است.

این مجموعه به سالانه ۱.۸۵ میلیون تن کنسانتره زغال‌ سنگ نیاز دارد که کل تولید داخلی ۱۵۳ معدن زغال‌ سنگ کوچک، متوسط و بزرگ حداکثر ۱.۵ میلیون تن است. ۶۰۰ هزار تن هم هلدینگ میدکو در کرمان و ۲۰۰ هزار تن شرکت های دیگر در خراسان‌جنوبی نیاز دارند. بنابراین ۲.۶۵ میلیون تن، نیاز مصرف زغال‌ سنگ است که حدود یک میلیون تن برای کوره بلندها کمبود وجود دارد. ذوب آهن حمایت را از تولید داخل اعلام و به‌شدت دنبال جلوگیری از واردات زغال‌ سنگ و کک است.

اقدام دیگر برای تامین مواد اولیه، برنده شدن در مناقصه معدن ققنوس در سنگان و بهره‌برداری از آن است. ظرفیت پروانه بهره‌برداری این معدن یک میلیون تن در سال است. با مذاکرات صورت گرفته قرار شد برداشت از این معدن به ۱.۵ میلیون تن ارتقا یابد تا نیاز به سنگ آهن به‌ صورت مستقیم برطرف شود. معدن زغال‌ سنگ سوادکوه در البرز شرقی نیز وجود دارد که افزایش ظرفیت این معدن دنبال می شود.

در زمینه حمل‌ و‌ نقل با یکی از شرکت‌های تابعه مپنا قراردادی منعقد شده و از اسفند ۱۴۰۲ کار آغاز شده است. همچنین شرکت حمل‌ و‌ نقل مسافرین رجا که ۵۶ درصد سهام آن متعلق به سازمان تامین اجتماعی است، تغییر اساسنامه داده و از مسافری قرار است به حمل‌ و‌ نقل فعال شود. برای نخستین‌ بار در ۳۰ سال گذشته ذوب آهن از اول تا ۱۳ فروردین، بیشترین ورودی اولیه را به شرکت داشت.

اعلام آمادگی برای صادرات بیشتر

سال گذشته بیش از یک میلیون تن محصول صادر شد. با وجود تحریم‌ها محصولات به ۲۰ کشور دنیا صاد می شود. اگر تحریم‌ها برداشته شود، برند و کیفیت محصولات در بازار شناخته‌تر خواهد بود. با کشور‌های همسایه بویژه عراق و افغانستان و سایر کشور‌هایی که روابط مناسب با ایران دارند و در بازار‌ های جدید که زمینه آن را وزارت صنعت و سازمان توسعه تجارت به‌ واسطه نمایشگاه ایران اکسپو فراهم کردند، آمادگی همکاری متقابل وجود دارد. طبق آمار گمرک، ذوب آهن دهمین صادرکننده داخلی است و ۱۵ درصد از کل محصولات فولادی صادراتی را سبد ذوب آهن به خود اختصاص داده است.

اصلاح ساختار تولیدی

سال جاری در جهت اصلاح ساختار تولید کاهش ضایعات فرآیندی از مبدا تا مقصد را خواهیم داشت. کنترل رطوبت زغال‌ سنگ در مبدا و تمام عواملی که به افزایش ظرفیت تولید کمک می‌کنند پیش برده می شود. باید میزان مصارف تولید که مهم‌ترین آن کک و زغال‌ سنگ است را در سال‌ جاری مدیریت کرد تا این بهره‌وری در صورت‌های مالی ما و بازار سرمایه منعکس شود.

پروژه‌های توسعه‌ای در دست اقدام

پروژه پلنت اکسیژن ذوب آهن با ۹۹ درصد پیشرفت آماده افتتاح با حضور مقامات استانی و ملی است. پروژه بعدی LF۳ است که هفته دولت آماده افتتاح خواهد بود که آزمایش سرد و چند قلم تجهیزات آن باقیمانده است. پروژه بعدی که در نیمه دوم سال افتتاح خواهد شد، پروژه تصفیه‌خانه مرکزی است که توسط شرکت مپنا با پیشرفت ۸۰ درصدی به‌ صورت BOT در حال انجام است. پروژه بعدی LF۱ است که سال ۱۴۰۳ به مرحله بهره‌برداری می‌رسد. این پروژه‌ها ظرفیت بهتری را برای تولید، بهره‌وری و کاهش مصرف سوخت ایجاد خواهند کرد.

تامین آب و برق

پروژه دیگر ذوب آهن، خط انتقال آب از دریای عمان به اصفهان که برای صنعت و شرکت‌های پالایشگاه اصفهان، ذوب آهن و فولاد مبارکه است. ذوب آهن حدود ۲۰ تا ۲۱ درصد در این پروژه سهامدار است. پیمانکار پروژه قول داده که خرداد سال آینده پروژه به بهره‌برداری برسد. تامین برق در گذشته به صورت آنالوگ بود و اکنون نیروگاه جوابگو است که ۱۷۰ مگاوات برق تولید می‌کند. بنابراین از لحاظ برق چندان نگرانی وجود ندارد.

با تکمیل پروژه‌ها تا پایان دولت فعلی، ذوب آهن با به سرانجام رساندن پروژه‌های توسعه، اصلاح ساختار و افزایش تولید را خواهد داشت. ذوب آهن برای سال ۱۴۰۵ به بعد در راستای تعمیرات اساسی‌تر، تامین سرمایه بهتر و اجرای پروژه‌های توسعه‌ای که به بهره‌وری و کاهش قیمت تمام‌شده منجر می‌شود، آماده می‌کند.

مذاکره برای قیمت زغال‌ سنگ

مذاکرات با انجمن زغال‌ سنگ و معاونت معدنی وزارت صنعت، اتاق بازرگانی و تولیدکنندگان درباره قیمت زغال‌ سنگ در حال انجام است. تعیین قیمت پس از تصمیم‌گیری ها اعلام خواهد شد که در هر صورت مورد تایید است.

نقش در نهضت ملی مسکن

ذوب آهن نقش محوری در نهضت ملی مسکن دارد.  در راستای حمایت از نهضت ملی مسکن و خانه‌دار شدن جوانان، هفته دوم اسفندماه ۹۰ هزار تن میلگرد به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان به صورت اختصاصی در بورس عرضه شد و این واگذاری همچنان در زمینه میلگرد و تیرآهن‌های سنتی و صنعتی ادامه خواهد داشت.

تولیدات تیرآهن H فعلا در حد نیاز داخل در حال انجام است. تولید بال‌پهن و ریل محصول سفارشی است. صادرات برای تیرآهن H در مرحله مهندسی فروش است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ