کد خبر: ۲۲۲۸۷۳
۹:۴۴ - ۱۴۰۳/۲/۱۶

وضعیت شاخص بورس در دو سناریو بلند و کوتاه مدت و زنگ خطر تداوم روند منفی
کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد:

وضعیت شاخص بورس در دو سناریو بلند و کوتاه مدت و زنگ خطر تداوم روند منفی

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به زنگ خطر کاهش ۲۶ درصدی میانگین ارزش معاملات خرد در تداوم روند منفی، وضعیت شاخص را در دو سناریو بلند و کوتاه مدت بررسی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد غفوری درخصوص وضعیت بازار سهام به دنیای اقتصاد، اعلام کرد: سرمایه‌گذاران با ابهامات بی‌شماری از جمله قیمت‌گذاری دستوری، مباحث مرتبط با مالیات، جبران کسری بودجه از طریق بورس و ... مواجه هستند. بدون‌‌ شک تمامی فعالان این روزها بجای تمرکز بر تحلیل‌‌های بنیادی با مجموعه‌‌ای از بلاتکلیفی‌‌ها دست به گریبان هستند.

هفته‌‌ گذشته حال و روز قیمت‌ها مناسب نبود و بسیاری از نمادها در مدار نزولی حرکت کردند. گام برداشتن در این مسیر اثر بسزایی بر ذهنیت فعالان خرد نسبت به رونق معاملات روزهای آینده گذاشته است. یکی از موضوعات مهم که باعث شده بازار با خروج ۴.۵ هزار میلیارد تومانی پول مواجه باشد دقیقا به بلاتکلیفی‌‌های حاکم بازمی‌گردد.

معلق ماندن سرنوشت بازارهای رقیب و چشم‌انداز مبهم وضعیت سیاسی همراه با ریسک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های قانونی منجر به تداوم بی‌اعتمادی سهامداران به بورس شده است. انتظار می‌رود بورس در هفته جاری متاثر از این موضوعات به روند فرسایشی ادامه دهد اما به طور کلی سناریوهای مختلفی برای روند آینده بازار سهام می‌توان تعریف کرد که نقش ریسک‌های سیاسی را در سناریوهای مختلف نباید نادیده گرفت.

وقتی وضعیت متغیرهای اثرگذار بر بورس مجهول است، نمی‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان انتظار رونق همراه با آرامش را داشت اما با این اوصاف، دو سناریو قابل تامل است. در بررسی شاخص از منظر قیمتی بازار، وضعیت‌‌های رکودی طی سال‌های ۸۳، ۹۲ و ۹۹ نشان می‌دهد هرگاه بازار توانسته بالای سقف شرایط رکودی این سال‌ها تثبیت شود، هیچ وقت پایین تر از محدوده‌‌ای که توانسته سقف دوره رکودی را بشکند، نوسان نداده است.

در چنین وضعیتی سهامداران حقوقی ورود پیدا کرده‌‌اند. دوران رکودی هم می‌تواند با ورود سرمایه‌گذاران بزرگ که عمدتا حقوقی هستند گره بخورد اما یکی از موضوعات قابل تامل در این است که تجربه بازار سهام در زمان نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری نشان می‌دهد معمولا ۸-۷ ماه قبل از انتخابات دوره دوم ریاست جمهوری رشد شاخص رقم خورده است.

با قرار گرفتن در چنین شرایطی می‌توان امید داشت موتور محرک بورس کلید بخورد و فضای مطلوب‌تری مشاهده شود. تا زمانی که ارزش معاملات بالای سطح ۶ هزار میلیارد تومان تثبیت نشود، پیامی مبتنی بر آغاز روند صعودی مخابره نخواهد شد. البته باید افزایش ارزش معاملات خرد پایدار باشد. بارها دیده شده ارزش معاملات خرد به صورت مقطعی و روزانه جهش یافته اما به دلیل عدم پایداری مجددا به سطوح پایین سقوط کرده است.

هفته گذشته میانگین ارزش معاملات خرد ۳.۲۹ هزار میلیارد تومان را ثبت کرد که کاهش ۲۶ درصدی نسبت به هفته اول اردیبهشت نشان می‌دهد. شرایط کنونی نمی‌تواند نوید‌بخش ورود پول قدرتمند در کوتاه‌مدت به بازار سهام باشد.

افت قابل‌‌توجه ارزش معاملات زنگ خطری برای تداوم روند منفی محسوب می‌شود و به‌‌نظر می‌رسد در ‌‌روزهای پیش‌‌رو احتمالا همچنان فضا برای سرمایه‌ گذاری جذاب نباشد. یکی از دلایل مهم بی‌رغبتی ورود پول در ارزش معاملات کمتر از ۶ هزار میلیارد تومانی است. واقعیت بورس با آنچه از شاخص کل برداشت می‌شود بسیار متفاوت است. بجای شاخص باید وضعیت ارزش معاملات خرد را در نظر گرفت.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ