کد خبر: ۲۲۲۹۰۳
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۳/۲/۱۷

تقویت اصلاح در یک سالگی آغاز فصل ریزش شاخص و دو مانع حرکت بورس
دو کارشناس بازار سرمایه اعلام کردند:

تقویت اصلاح در یک سالگی آغاز فصل ریزش شاخص و دو مانع حرکت بورس

دو کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تقویت اصلاح در یک سالگی آغاز فصل ریزش شاخص و دو مانع حرکت بورس، پیش بینی کردند با عدم تزریق محرک مناسب روند فعلی تغییری نخواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، دو کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تقویت اصلاح در یک سالگی آغاز فصل ریزش شاخص پس از فتح قله 2.5 میلیون واحدی و دو مانع حرکت بورس، پیش بینی کردند تا محرک مناسبی تزریق نشود روند تغییری نخواهد کرد.

حسین مرید سادات: بازار سرمایه به واسطه سیاست‌های پولی و بانکی روزهای کم‌رونق و کم‌توانی را پشت سر می‌گذارد. بلاتکلیفی و عدم‌ سرازیری نقدینگی پرفشار موجب شکل‌گیری روند خسته‌کننده کنونی شده است. با واکاوی ارزش دلاری بورس می‌توان نتیجه گرفت از ارزندگی مناسبی برخوردار است اما متوسط ارزش معاملات در چند ماه گذشته تغییر محسوسی نکرده است.

عدم‌ تغییر ارقام ارزش معاملات به دلیل تصمیم‌های نادرست و غیر‌ کارشناسانه سیاست گذاران برمی گردد. یک سال از ریزش شاخص در ۱۷ اردیبهشت می‌گذرد و همچنان پس‌لرزه‌های بی‌اعتمادی وجود دارد. متوسط ارزش معاملات ۲۳ هزار میلیارد تومانی اردیبهشت سال گذشته جا را به میانگین ارزش ۳‌ هزار میلیارد تومانی روزانه داده است.

بازار که از سال ۹۹ وضعیت ناخوشایندی را تجربه کرده بود،  سال گذشته انتظارات را مبنی بر جذابیت سرمایه‌گذاری افزایش داد اما ۱۷ اردیبهشت سال قبل آغازی دوباره برای کوچ سرمایه پرفشار بود. به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به فصل مجامع نماد‌های DPS محور جذاب باشند. با وجود این بالابودن نرخ بهره و انتشار مجدد اوراق دولتی در روزهای گذشته مانعی در مسیر حرکت بورس است. پیش‌بینی می‌شود روند متعادلی تا پایان هفته پیش رو باشد. باید منتظر ماند و دید نخستین فصل سال با چه وضعیتی به پایان می‌رسد.

پیام الیاس کردی: با توجه به نزدیک شدن به ۱۷ اردیبهشت ماه و توجه به گذشته‌نگر بازار با ابزار تکنیکال، انتظارات مبنی بر تکرار شدن وضعیت سال گذشته و اصلاح در چنین روزی تقویت شده است. با وجود این معضل اصلی در شرایط فعلی بالا بودن انواع نرخ بهره و افزایش کف نرخ بهره نیز است. واکاوی گزارش سازمان بورس نشان می دهد هر میزان نقدینگی که حقیقی‌ها به کارگزاری‌ها وارد کردند، حقوقی‌ها خارج کردند و موجب شدند نقدینگی شناور نماند.

این عوامل در کنار یکدیگر از این موضوع پرده بر‌می‌دارد که بورس در ماه‌های آینده چندان رشد پرقدرتی را تجربه نخواهد کرد. در بازار پایه سهام دارای P/E پایین با افزایش نرخ بهره "اخزا" با تغییر کرده و با افزایش عرضه روبرو می‌شوند. دیروز در سهام اصلی بازار مانند سهام فلزی و خودرویی اجازه کاهش قیمت به برخی نمادها داده نمی‌شد. در صورتی که اجازه داده شود طبق نبرد نیروهای عرضه و تقاضا هدایت شود، نتیجه مطلوب‌تر خواهد بود. ارزش پایین معاملات به دلیل جو نااطمینانی سرمایه‌گذاران گریبان‌گیر شده و تا زمانی که محرک مناسبی تزریق نشود روند تغییری نخواهد کرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ