کد خبر: ۲۲۲۹۱۲
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۳/۲/۱۷

تغییر نوسان شاخص در گرو دو عامل + بررسی بیشتر تحرکات نرخ‌ نیما نسبت به کدال!
سه تحلیلگر بازار سرمایه اعلام کردند:

تغییر نوسان شاخص در گرو دو عامل + بررسی بیشتر تحرکات نرخ‌ نیما نسبت به کدال!

سه تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به بررسی بیشتر نرخ‌ نیما در مرکز مبادلات نسبت به کدال توسط معامله‌ گران معتقدند: با عدم تغییر دو عامل شاخص همچنان در محدوده‌ ۲.۲ تا ۲.۳ میلیون واحد نوسان دارد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سه تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به بررسی تغییرات نرخ‌ نیما در مرکز مبادلات ارز بیشتر از کدال توسط معامله‌گران به دنیای اقتصاد اعلام کردند: با عدم تغییر دو عامل شاخص همچنان در محدوده‌های 2.2 تا 2.3 میلیون واحد نوسان می‌کند.

محمد خبری‌زاد: دیروز یکی از روزهای نا خوش بازار سهام از لحاظ حجم معاملات، میزان کدهای فعال و مشارکت در معاملات را پشت‌سر گذاشت. گویی بازار به خواب رفته و برای بیدار‌شدن از این رخوت منتظر یک اتفاق است. این روند نمی‌تواند به این شکل ادامه یابد و باید با بهانه‌ای به سمت مثبت حرکت کند. در غیر‌ این‌ صورت اصلاح بیشتری خواهد داشت. چشم بورس این روزها به سامانه نیما است اما در این سامانه نرخ به‌صورت قطره‌چکانی افزایش می‌یابد.

در این چند روز چندین اتحادیه به سران نامه زدند و درباره تبعات نرخ نیما و خسارات پایین نگه‌داشتن این نرخ به صنعت هشدار دادند. بازار سرمایه نیز بیش از یک سال‌ فریاد می‌زند نرخ دلار نیما باید افزایش یابد و اختلاف با دلار بازار آزاد کم شود تا رانت ایجادشده از بین برود اما فعلا بانک‌مرکزی از این سیاست دست برنداشته و چشم معامله‌گران بیشتر از کدال به مرکز مبادلات ارز است تا تغییرات نرخ‌ها را مشاهده کنند.

طی هفته‌های اخیر شایعاتی مبنی‌بر اینکه نرخ دلار نیما تا 48‌ هزار‌ تومان افزایش خواهد یافت، وجود داشت اما فعلا قیمت‌هایی که به‌صورت روزانه اعلام می‌شود این موضوع را نشان نمی‌دهد. اگر این اتفاق رخ ندهد، احتمالا بازار روند نزولی بگیرد و نتواند در‌برابر این فشار مقاومت کند.

حسن حسین‌نیا: بازار سهام در شرایطی هفته‌جاری را شروع کرد که به سالگرد روز عجیب رسید. پس از گذشت یک سال ‌از اتفاقی که بر بی‌اعتمادی موجود دامن زده بود، همچنان انتظار سهامداران برای تعیین‌تکلیف نرخ محصولات پالایشی و وضعیت زیان‌سازی صنعت خودرو در کنار نرخ بهره بالای بانکی و نرخ ارز نیمایی در بستر فرسایش زمانی پابرجا است و به پاشنه آشیل بورس بدل شده‌ است. شاید واکنش‌ها به‌نامه 10 انجمن بزرگ تولیدی مبنی‌بر بیان مشکلات تامین مالی و سرکوب قیمتی ارز نیمایی بتواند دورنمای سیاست گذاری پولی را مشخص‌تر سازد که در این‌صورت ترسیم دورنمای بورس نیز کار دشواری نخواهد بود.

با نگاهی به تابلوی معاملات روزهای اخیر، کاهش ارزش معاملات و نبود مشوق در روزهای آینده می‌تواند عامل فشار قلمداد شود و تداوم آن منجر به حرکت نقدینگی موجود به سمت شرکت‌های کوچک و بازار پایه‌ای خواهد شد که می‌تواند شائبه پروژه‌سازی را افزایش دهد اما در صورت انتشار اخبار خوش در حوزه صنعت خودرو و ارز نیمایی می‌توان نسبت به شکل‌گیری روند پر قدرت امیدوار شد.

ابراهیم سماوی: دیروز شاخص‌ بورس به‌صورت تجمیعی شاهد تحرکات منفی محدودی و شاخص هموزن شاهد تحرکات مثبت بود. بطور کلی دیروز بیش از 340 نماد در محدوده منفی یک تا مثبت یک معامله شدند و 64‌ درصد نمادها قرمز رنگ بودند. در معاملات خرد سهام و صندوق‌ها حدود 400‌ میلیارد‌ تومان خروج پول صورت گرفت.

بازار سرمایه در این روزها بیشتر منتظر گزارش سالانه شرکت‌ها و مشخص‌شدن تاریخ مجامع است تا سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت به سمت سهامی بروند که DPS قابل‌توجهی در مجمع تقسیم می‌کنند. به همین دلیل تحرک خاصی دیده نمی شود و ارزش معاملات کمتر از 10 هزار میلیارد تومان است. تا میانگین 5 روزه ارزش معاملات از 10‌ هزار ‌میلیارد‌ تومان بالا نرود و وضعیت نیما در شریط فعلی بماند، بازار سهام همچنان در محدوده‌های 2.2 تا 2.3 میلیون واحد نوسان می‌کند. بازار سرمایه صرفا نیازمند برخی محرکات بنیادین است تا کمی از اعتماد ازدست رفته بازیابی شود.

متاسفانه اگر بازارهای رقیب مانند صندوق‌های درآمد ثابت درنظر گرفته شود با توجه به سود تقسیمی بیش از 30‌ درصدی تعدادی از صندوق‌ها، صرفا سهامی که P/E آینده‌نگر آنها کمتر از محدوده 3.5 مرتبه باشد از منظر بنیادی جذاب است. پس سیاست گذار باید تغییر رویکردی نسبت به نرخ بهره داشته‌ باشد. همچنین اخبار مربوط به افزایش نرخ صنایع‌ ریالی هم می‌تواند محرکی باشد که هنوز منتشر نشده اما در آینده نزدیک منتشر می‌شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ