کد خبر: ۲۲۲۹۷۶
۰:۰ - ۱۴۰۳/۲/۲۰

تبعات عوارض صادراتی بر فولادی ها و ضرر ۲۰ و ۱۱ هزار میلیاردی
عضو هیات رئیسه انجمن فولاد مطرح کرد:

تبعات عوارض صادراتی بر فولادی ها و ضرر ۲۰ و ۱۱ هزار میلیاردی "فولاد و فخوز"

عضو هیات رئیسه انجمن فولاد با اشاره به تبعات وضع عوارض صادراتی و محدودیت های انرژی، تداوم الزام معامله با نرخ نیمایی را منجر به از دست دادن درآمد ۲۰ و ۱۱ هزار میلیارد تومانی "فولاد و فخوز" دانست.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احمد دنیانور در خصوص وضعیت صنعت فولاد به ایلنا، اعلام کرد: بازار داخلی محصولات فولادی آرام و متعادل نیست اما امروز وضع عوارض صادراتی بیش از هر چیز صنعت فولاد را آزرده کرده است. بخشنامه‌ ابلاغی سال گذشته وزارت صنعت درباره کاهش عوارض صادرات محصولات زنجیره فولاد اجرایی نشد. وزارت اقتصاد و بانک مرکزی، وزارت صنعت را در فشار قرار دادند و قصد دارند مشکلات در عدم کنترل نقدینگی و تورم را به واسطه تولید برطرف کنند.

علاوه بر اینها نرخ تسعیر ارز و الزام شرکت‌های فولادی به معامله ارز حاصل از صادرات با نرخ نیمایی ظلم به صنعت فولاد است و قطعات، مواد اولیه و دیگر نیازمندی‌های تولید را باید با ارز آزاد تامین کنند. دولت صنعت فولاد را تبدیل به ابزاری برای کنترل بازار کرده است. با تداوم این قانون در سال جاری دو شرکت بزرگ فولاد مبارکه و فولاد خوزستان ۲۰ و ۱۱ هزار میلیارد از درآمد را از دست خواهند داد.

صنعت فولاد بطور سنتی در جنوب شرق آسیا بازارهای مطلوبی در اختیار داشت و بازارهای کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز در تامین محصولات فولادی مورد نیاز وابستگی بسیاری به ایران داشتند اما موانعی که با وضع عوارض صادراتی بر سر راه تجارت فولاد قرار گرفت به تضعیف جریان صادرات انجامید و کشورهای مناطق را به صرافت تامین‌کننده‌هایی غیر از ایران انداخت.

اکنون در بازارهای جنوب شرقی آسیا، چین بسیاری از بازارها را در اختیار گرفته و صادرکنندگان ایرانی با فشار زیاد بویژه در زمینه قیمت گذاری در این بازارها فعالیت دارند. در کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز روسیه، ترکیه و چین بازارهای ایران را قبضه کردند. همچنین حضور محصولات فولادی ایران در بازارهای عمان و کویت بسیار کمرنگ شده است. دامپینگ روسیه هنوز هم بر صادرات فولاد ایران سنگینی می‌کند.

سال گذشته وزارت نیرو در تامین برق همکاری مدیریت‌ شده‌تری با شرکت‌های فولادی داشت و دو ماه را با این قطعی‌ها سپری کردند. تامین گاز همچنان با چالش‌های سختی روبرو است و از این پس کمبود در تابستان‌ها هم با کشمکش خواهد بود. چون تامین سوخت نیروگاه‌ها در اولویت قرار گرفته است. بنابراین کمبود گاز صنعت فولاد را به شدت تهدید می‌کند در حالی که از سال ۱۴۰۰ تا امروز قیمت آن ۱۱ برابر افزایش پیدا کرده است.

تحریم‌های خارجی نیز بی‌اثر نیستند و هزینه‌هایی را به صنعت فولاد تحمیل می‌کنند اما نقش پررنگی در صادرات فولاد ندارد و بیشتر از تحریم‌های داخلی رنج می برد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ