کد خبر: ۲۲۲۹۸۶
۰:۱ - ۱۴۰۳/۲/۲۲

تعطیلی شنبه به استثنای بانک ها و ۴۰ ساعت کار آماده رای گیری مجلس شد

تعطیلی شنبه به استثنای بانک ها و ۴۰ ساعت کار آماده رای گیری مجلس شد

کمیسیون اجتماعی مجلس با تعطیلی شنبه ها و کاهش ساعت کار کارمندان و کارگران به ۴۰ ساعت در هفته موافقت کرد تا در صورت رای نمایندگان و شورای نگهبان، اجرا شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بعد از مدت ها کش و قوس و اعتراض  ها به خصوص از سوی اتاق بازرگانی ایران در مورد تعطیلی پنج شنبه ها به دلیل اثر منفی سالانه ۲۲ میلیارد دلاری در مناسبات اقتصادی، کمیسیون اجتماعی مجلس تغییر موضع داد و با تعطیلی شنبه و کاهش ساعت کار کارمندان و کارگران موافقت کرد اما برای تصویب نهایی باید در صحن مجلس، رای گیری و سپس در صورت تایید به شورای نگهبان ارسال شود.

بر اساس این گزارش، طبق متن نهایی لایحه، تمام دستگاه‌های اجرایی اعم از ستادی و استانی به استثنای واحدهای نظامی، انتظامی و امنیتی و بخش عملیاتی واحدهای خدمت‌رسانی از قبیل بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی- درمانی، مراکز بهزیستی، بانک‌ها و اماکن ورزشی موظف اند ساعات کار را در پنج روز هفته از روز یک‌شنبه تا پنج‌ شنبه تنظیم کنند.

متن لایحه اصلاح شده ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری با موضوع تعطیلی شنبه و کاهش ساعت کار کارمندان و کارگران

ساعات کار کارمندان دستگاه‌های اجرایی چهل ساعت در هفته است و ترتیب و تنظیم ساعات کار ادارات به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و تصویب هیأت وزران تعیین می‌شود. تغییر ساعت کار کارمندان با رعایت این سقف و در چهارچوب دستورالعمل پیشنهادی سازمان اداری و استخدامی که به تصویب هیأت وزیران می‌رسد بر عهده دستگاه ذی‌ربط است. میزان ساعات تدریس معلمان و اعضای هیأت علمی از ساعات موظف در طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل ذی‌ربط تعیین خواهد شد.

تبصره ۱- کارمندان می‌توانند با موافقت دستگاه اجرائی ساعت کار را تا یک چهارم ساعت کار روزانه (حداکثر ۱۰ ساعت در هفته) تقلیل دهند. میزان حقوق و مزایا، نحوه محاسبه سوابق خدمت این قبیل کارمندان متناسب با ساعات کار آنان تعیین خواهد شد.

تبصره ۲- متناسب با تغییرات فناوری و در شرایط اضطرار و بحران نظیر آلودگی هوا، کمبود انرژی، وقوع حوادث غیرمترقبه، شیوع بیماری‌های فراگیر یا در ایام خاص نظیر ماه مبارک رمضان، ساعت کار و نحوه ارائه خدمت و تقویم آموزشی مدارس و مراکز آموزش عالی، فارغ از رعایت سقف مذکور در این ماده توسط سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

تبصره ۳- تمام دستگاه‌های اجرائی اعم از ستادی و استانی به استثنای واحدهای نظامی، انتظامی و امنیتی و بخش عملیاتی واحدهای خدمت رسانی از قبیل بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی- درمانی، مراکز بهزیستی، بانک‌ها و اماکن ورزشی موظفند ساعات کار را در پنج روز هفته از روز یکشنبه تا پنج شنبه تنظیم کنند.

فهرست کامل بخش عملیاتی واحدهای خدمات رسانی موضوع این تبصره ظرف مدت سه ماه از تاریخ اجرای قانون توسط سازمان اداری و استخدامی،  تهیه و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

تبصره ۴- در تمام قوانین و مقرراتی که از مبنای ۴۴ ساعت کار در هفته و ۱۷۶ ساعات کار در ۴ هفته متوالی استفاده شده است نظیر قانون کار مصوب آبان ۶۹ مجمع تشخص مصلحت نظام با اصلاحات و الحاقات بعدی از تاریخ اجرا به ترتیب به ۴۰ ساعت در هفته و ۱۶۰ شصت ساعت کار در ۴ هفته متوالی اصلاح می‌شود و کاهش ساعات کاری، موجب کاهش حقوق و دستمزد و مزایای قانونی کارکنان و کارگران موضوع این تبصره نمی‌ شود. اجرای حکم این تبصره در خصوص دستگاه‌هایی که مستقیماً تحت نظر مقام معظم رهبری است، منوط به اذن معظم‌له است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» ناشناس | ساعت ۷:۱۸ - ۱۴۰۳/۲/۲۳
0
0
پاسخ
آخه چرا بانک ها نه؟!
اونا که نه شیفتی کار میکنند و نه راحتی کار دارند . یکی از مراکز که مدام باید کار کنند و زیر بار استرس هستند.
اونا آدم نیستند ، نیاز به استراحت و آرامش ندارند! خانواده هاشون جزو اوندسته نیستند که بتونند دو روز تعطیل کنار هم باشند!...
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ