کد خبر: ۲۲۳۸۲۷
۸:۵۸ - ۱۴۰۳/۳/۲۶

سرمایه گذاری مردم در بورس به دلیل نرخ بهره بالا و بی‌اعتمادی توجیه ندارد
رییس سازمان:

سرمایه گذاری مردم در بورس به دلیل نرخ بهره بالا و بی‌اعتمادی توجیه ندارد

رییس سازمان بورس با اعلام سه هدف اصلی در سال جاری، گفت: سرمایه گذاری مردم در بورس به دلیل نرخ بهره بالا و بی اعتمادی، توجیه پذیر نیست!

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مجید عشقی در نشست هم‌اندیشی معاونان هماهنگی امور اقتصادی استانداری‌ها با اشاره به سه هدف اصلی سازمان بورس، اعلام کرد: حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران، افزایش اثر بخشی و کارایی حوزه نظارتی(نظارت بر بازار، نهادهای مالی و ناشران) و تسهیل‌ گری برای تامین مالی و تشکیل سرمایه از جمله اهداف در سال جاری است.

تشکیل سرمایه در بازار سرمایه طی سال‌های گذشته روند قابل توجهی نداشت. به همین دلیل بحث تامین مالی و تشکیل سرمایه از اهداف مهم سازمان است. تشکیل سرمایه، افزایش سهام شناور بنگاه‌های اقتصادی، عرضه‌های اولیه در حوزه بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان، تامین منابع مالی از طریق انتشار صکوک و افزایش سرمایه‌ها و بحث تامین مالی جمعی و شرکت‌های سهامی عام پروژه از فرصت‌های مناسب بازار سرمایه محسوب می شود.

ترویج سرمایه‌گذاری غیرمستقیم هدف مهم دیگر سازمان بورس است. مردم نباید به صورت مستقیم اقدام به خرید سهام کنند. زمانی که سهامداران از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد شوند رفتارهای هیجانی نیز به شدت کنترل می‌شود.

تاسیس ۳۰۰ نهاد مالی جدید

در دو سال گذشته با هدف کنترل هیجانات، حدود ۳۰۰ نهاد مالی جدید تاسیس شده که واسطه‌ بین مردم و شرکت‌های سرمایه‌گذاری هستند. تنوع و توسعه ابزارها اقدام دیگر سازمان بورس است. تلاش شده برای هر سلیقه ای ابزار مورد نیاز وجود داشته باشد.

اصلاح سیاست‌گذاری‌ها

سال گذشته حدود ۹۰۰ هزار میلیارد تومان تامین مالی و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه از طریق بازار سرمایه انجام شد. برای سال جاری ۱.۶ هزار هزار میلیارد تومان برای تامین مالی برآورد شده که با رشد ۸۰ تا ۹۰ درصدی نسبت به سال گذشته روبرو خواهد شد. تحقق اهداف مورد نظر در گرو اصلاح سیاست گذاری‌ها است.

نرخ بهره بالا چالش بازار سرمایه

مشکل عمده اقتصاد و به ویژه بازار سرمایه نرخ بهره بالا است که باعث شده سرمایه گذاری توجیه پذیر نباشد. بی‌اعتمادی مردم به دلیل نوع تصمیم گیری‌ها و فشار بر بنگاه‌های اقتصادی از دیگر مشکلات این روزها است.

سکوهای تامین مالی جمعی

در سال جاری برآورد شده ۱۰ شرکت سهامی عام پروژه پذیره نویسی شود. همچنین امید می رود رشد سکوهای تامین مالی جمعی ادامه داشته باشد. تامین مالی جمعی برای پروژه‌های کوچک است که میزان آن طی هفته گذشته به رقم ۵۰ میلیارد تومان رسیده است.

سازمان بورس برای برگزاری جلسات همایش تامین مالی به تفکیک در استان‌ها، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای بنگاه‌های اقتصادی بخش خصوصی و دستگاه‌های دولتی آمادگی دارد.

موضوع پیچیده سهام عدالت

سهام عدالت موضوع پیچیده ای در فضای اقتصادی است. به طوری که اندازه سهام عدالت ۱۰ درصد بازار سرمایه است و حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان فقط دارایی‌های بورسی سهام عدالت است که بین ۵۰ میلیون نفر تقسیم شده است. حدود ۲۰ میلیون نفر به صورت مستقیم سهامدار عدالت شده و مابقی در قالب شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهامدار هستند.

بروز رسانی صورت‌های مالی شرکت‌های سرمایه‌گذاری

یکی از معضلات جدی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به روز نبودن صورت‌های مالی و تشکیل نشدن مجامع است. به طوری که هیات مدیره این شرکت‌ ها هنوز بروز نشده است. به همین دلیل شورای عالی بورس اختیارات آنها را گرفته و هیچ امکان دخل و تصرف در پرتفوی سهام و دارایی‌ها ندارند.

طبق مصوبه شورای عالی بورس، نخستین گام بروز رسانی صورت‌های مالی، تشکیل مجامع و انتخاب هیات مدیره و تایید صلاحیت توسط سازمان بورس است.

نقش ویژه شرکت‌های تعاونی استانی

با توجه به سود سالیانه ۹۰ هزار میلیارد تومانی سهام عدالت، اگر این رقم بین ۳۰ استان تقسیم شود، سودی مساوی نصیب هر کدام از این شرکت‌ها خواهد شد که عدد قابل توجهی بوده و می‌تواند حرکت‌های مناسبی با توجه به اهرم‌های موجود در آن استان ایجاد کند.

هدف اصلی توزیع سود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی بین سهامداران و ورود مجدد داخل شرکت‌ها است تا دارایی‌ها گردش پیدا کرده و سرمایه‌گذاری در استان‌ها صورت گیرد. لذا اولین اقدام بروز کردن هیات مدیره آنها است و استان‌ها نیز باید به برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه گذاری استانی کمک کنند.

فعالیت اقتصادی مستمر و جریان نقدی دائمی

نقش ویژه ای به شرکت‌های تعاونی استانی داده شده است. به طوری که ساماندهی سهامداران عدالت شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در قالب شرکت‌های تعاونی دیده شده تا مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی توسط آنها برگزار شود. بنابراین در صورت ساماندهی سهام عدالت، فعالیت اقتصادی مستمر و جریان نقدی دائمی در داخل استان‌ها به حرکت درآمده و منشا مناسبی برای سرمایه‌گذاری های جدید در استان ها خواهد شد.

شورای عالی بورس آمادگی دارد به تدریج و با افزایش توانمندی اعضای هیات مدیره شرکت ها و ساختارمند شدن آنها امکان نقد شدن دارایی‌ها و سرمایه‌ گذاری مجدد منابع آنها فراهم شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ