کد خبر: ۲۲۳۸۴۲
۰:۰ - ۱۴۰۳/۳/۲۷

وضعیت بورس با عدم تحقق وعده های دولت وخیم است/ اقدامات مورد توجه نامزدها
یک اقتصاددان اعلام کرد:

وضعیت بورس با عدم تحقق وعده های دولت وخیم است/ اقدامات مورد توجه نامزدها

یک اقتصاددان با اشاره به وضعیت وخیم بورس و عدم تحقق وعده های قبلی، اقداماتی که باید مورد توجه نامزدها قرار گیرد را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، وحید شقاقی شهری درباره واکنش‌ها به سخنان بورسی مسعود پزشکیان به اعتماد، اعلام کرد: در شرایطی انتخابات زودهنگام ریاست‌ جمهوری آغاز شده که نامزدها وعده‌های مختلف به مردم و رای‌دهندگان می دهند. یکی از وعده‌های اکثریت نامزدها در دوره سیزدهم در مورد حل مسائل بازار سرمایه در کوتاه‌ مدت بود و مکرر بر دولت دوازدهم و تیم اقتصادی تاختند و آن را متهم به ضعف و اهمال کاری کردند.

با گذشت بیش از سه سال از آن تاریخ، شرایط وخیمی بر بازار سرمایه حاکم شده و یکی از بدترین برهه‌های تاریخ بورس در سه سال گذشته رخ داده است. به‌طوری که ارزش معاملات به کمترین میزان رسیده است.

نامزدها باید بر تعمیق بازار سرمایه، ثبات تصمیمات و متغیرهای کلیدی اقتصاد کلان، تقویت نهاد نظارت، ممانعت جدی از رانت اطلاعات، توسعه نهادهای مالی، ایجاد و تقویت تشکل حقوق سهامداران خرد و بالاخره انتصاب گروه مدیریتی مقتدر و متخصص برای احیای حقوق سهامداران تاکید کنند.

یکی از بحث‌های مهم در بازار سرمایه هماهنگی بین بخش‌های پولی- ارزی و مالی است اما متاسفانه عدم هماهنگی‌ها موجب شده هزینه‌ سیاست‌ های یک طرفه پولی، مالی و کسری‌های بودجه بر بورس تحمیل و موجب فراری دادن فعالان شود.

برآوردها نشان می‌دهد حداقل به ۱۶۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نفت و گاز نیاز است. اگر برای توسعه این حوزه ها هزینه نشود در آینده چاره‌ ای جز واردات این محصولات وجود ندارد.

تولید آب و برق و بهبود محیط زیست در کنار ناترازی‌ صندوق‌های بازنشستگی و بانک‌ها به ۵۰۰ میلیارد دلار در اقتصاد طی دهه ۱۴۰۰ نیاز دارد که جذب این حجم عظیم منابع مالی نیازمند بازسازی مناسبات بین المللی و منطقه‌ای در کنار تقویت امنیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری و ایجاد ثبات اقتصادی و پیش بینی پذیری اقتصاد است.

بنابراین یکی از ابرچالش‌های اقتصاد کلان تنگنای منابع مالی و لزوم جذب و سرمایه‌گذاری گسترده در حوزه‌های فوق است و طراحی تامین مالی کارآمد بر پایه جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی، بدهی محوری و مشارکت عمومی- خصوصی و اصلاحات اساسی تامین مالی مبتنی بر بانک و بورس می‌تواند راهگشا باشد.

حجم بدهی خارجی اقتصاد اندک و کمتر از ۱۰ میلیارد دلار و بدهی داخلی نیز ۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی که به عنوان فرصت برجسته قابل اعلام است و می‌تواند در تامین مالی خارجی از کشورهای جهان راهگشا باشد. بخصوص توسعه زیرساخت‌ها و حل مسئله فرسودگی و ناترازی‌ها از طریق ابزار بدهی محوری فعلا می‌تواند بهترین راهکار باشد.

بهره‌مندی از تامین مالی خارجی، تلاش برای ایجاد اجماع حداکثری در داخل، حذف تحریم‌ها از اقتصاد و توسعه دیپلماسی اقتصادی در سطح جهانی و منطقه‌ای، باید جزو مهم‌ترین برنامه‌های دولت آینده باشد.

بر اساس این گزارش، مسعود پزشکیان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در شبکه اجتماعی ایکس(توییتر سابق)، اعلام کرد: مشکل بورس همان مشکل اقتصاد و دخالت ناروای دولت در کسب و کارها و تحریم‌ها این مشکلات را بوجود آورده است. در حالی که قرار بود سه روزه مشکل بورس حل شود اما این بحران ۳ سال کامل ادامه یافت.

متاسفانه برای حمایت از بورس نرخ خوراک صنایع را چند برابر کردند و مصوبه را دو ماه در کشوی معاون اول نگه داشتند تا نورچشمی‌ها فرصت کافی برای خالی کردن پورتفوی داشته باشند. این طور سقوط بزرگ اردیبهشت ۱۴۰۲ شکل گرفت. قرار بود از بورس حمایت شود نه اینکه فرصت‌های استفاده از مصوبه‌های پنهانی را برای نورچشمی‌ها فراهم کنید.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ