کد خبر: ۲۲۳۸۴۶
۰:۰ - ۱۴۰۳/۳/۲۷

توصیف وزیر اسبق اقتصاد از فعلی بورس : فاجعه بار و تعطیل، مبهم و بی برنامه !

توصیف وزیر اسبق اقتصاد از فعلی بورس : فاجعه بار و تعطیل، مبهم و بی برنامه !

وزیر اسبق اقتصاد با اشاره به ابهام سهامداران حتی نسبت به وضعیت فردا، وضعیت بورس را فاجعه بار و تعطیل توصیف کرد!

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مسعود کرباسیان با بیان اینکه اصلی‌ترین برنامه سکاندار ریاست جمهوری، تحقق بخشیدن به شعار سال است به جماران، اعلام کرد: اگر تولید راه بیفتد تورم کاهش خواهد یافت اما متاسفانه پول نفت میان مردم توزیع می‌شود در حالی که باید از اقتصاد توزیعی فاصله گرفت.

در کشوری که دارنده اول منابع هیدروکربنی دنیا است مشکل تامین بنزین زیبنده نیست. بنابراین اشتغال، کاهش تورم، ثبات اقتصادی و توان افزایی اقتصاد تنها در پناه تولید رخ می دهد و این تولید را همین مردم باید انجام دهند.

مردم برای تولید، نیاز به سرمایه، توان و فناوری دارند. باید بازار سرمایه را رونق داد اما رفتارهای مالی عمدتا بانک محور است. متاسفانه بانک‌ها با ناترازی و مدیریت نامناسبی که دارند، جوابگوی تولید نیستند و یا میان خود پول تقسیم می‌کنند یا دولت با دست درازی از منابع آنها استفاده می‌کند.

بنابراین با این شرایط، رشد نقدینگی بی‌حسابی ایجاد کردند که تورم زا است. از دیدگاه پولی رشد نقدینگی بالا در جامعه به بخش‌هایی تزریق می‌شود که تورم زا است. اگر این پول در امر تولید بکار گرفته شود سرمایه‌گذاری‌ها به کاهش تورم کمک می‌کند.

در شرایطی که نمی‌توان به بانک ها امید چندانی داشت، باید سراغ بازار سرمایه رفت و از اندک سرمایه‌های خرد جمع شده استفاده کرد. بورس عملا به وضعیت فاجعه باری رسیده و برنامه مشخصی برای آن وجود ندارد. سرمایه‌گذاران نسبت به وضعیت فردا هم ابهام دارند! بها دادن به بورس، وضعیت بازار را بهبود می‌بخشد.

با این مسیر وضعیت بورس، بانک‌ها، اشتغال جوانان، تولید و نقدینگی بهبود خواهند یافت و همه این‌ها در گرو حمایت از تولید صنعتی است. سیاست حمایت از تولید صنعتی، پشتوانه رهبری را دارد و نامزدها نباید آن را نادیده بگیرند و باید چارچوب برنامه‌ را بر این اساس تنظیم کنند.

بیش از ۶۰ درصد هزینه تولید ناخالص داخلی، عمدتا از بخش صنعت و معدن است. در این راستا باید به دیپلماسی اقتصادی توجه جدی‌تری صورت گیرد.

بحران ناترازی در صندوق‌های بازنشستگی باید مورد توجه قرار گیرد. نباید هر روز یک نگرانی برای بازنشستگان به وجود بیاید خصوصا مسائلی که در زمینه وضعیت صندوق‌ها و خدمات درمانی وجود دارد باید رفع شوند.

توجه به حجم اوراق منتشره دولت بسیار ضروری است. دولت در سال‌های گذشته، اوراقی منتشر کرده و با این اقدام برای سال های بعد بدهکار شده است. سررسید این اوراق در بودجه‌های آینده نشان داده خواهد شد.

با نرخ بهره ۳۰ درصدی که برای بانک‌ها مصوب شد، نرخ پول بالا رفت. دیگر کسی نمی‌تواند از بانک‌ها وام بگیرد. بورس هم که تعطیل است! در حالی که تولید باید حمایت شود تا در مسیر بیفتد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ