کد خبر: ۴۳۹۷۱
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۶

مقایسه حادثه پلاسکو و ریزش سهام بانک ملت/ انتقاد از نحوه نظارت بانک مرکزی
در گفت وگوی ویژه خبری دیشب شبکه دوم سیما اعلام شد:

مقایسه حادثه پلاسکو و ریزش سهام بانک ملت/ انتقاد از نحوه نظارت بانک مرکزی

عضو شورای عالی بورس، استاد دانشگاه تهران و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از نحوه نظارت بانک مرکزی بر بانکها انتقاد کردند و یک کارشناس هم تبعات حادثه پلاسکو و کاهش سهام بانک ملت را مقایسه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، در پی بازگشایی دیروز نماد بانک ملت در بورس که با اثر منفی 864 واحدی این بانک بزرگ در ریزش 1014 هزار واحدی شاخص همراه بود، موجی از واکنش ها شکل گرفت و بازار سرمایه روز بسیار سنگینی را پشت سر گذاشت و آماده ترکش های بعدی ناشی از برگشت دو بانک صادرات و تجارت شد. آن هم در شرایطی که این دو بانک بر خلاف بانک ملت، در عملکرد 6 ماهه زیان محقق کرده اند.

این رویداد و در پیش رو بودن بازگشایی نماد دو بانک صادرات و تجارت در هفته بعد، موجب شد تا برنامه گفت وگوی ویژه خبری دیشب شبکه دوم سیما با حضور حسین عبده تبریزی عضو شورای عالی بورس و دبیر کل اسبق سازمان بورس ، محمد رضا صادقی مقدم استاد دانشگاه تهران و محمد رضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ، به این موضوع بپردازدند.

در این برنامه ، هر 3 نفر با تاکید بانک مرکزی بر شفاف سازی و ارایه صورت های مالی بدون مسئله موافق بودند اما نسبت به روش اجرای نظارت و انجام تکالیف ،آن هم بدون دادن فرصت مناسب، انتقاداتی را به بانک مرکزی وارد کردند. از سوی دیگر معضل پرداخت سودهای غیر متعارف بانک ها و عدم کاهش نرخ سود بانکی به رغم کاهش نرخ تورم را ، یکی از عوامل اصلی رکود بازار سرمایه دانستند.

مقایسه تبعات حادثه پلاسکو و بانک ملت

براساس این گزارش، در این برنامه صادقی مقدم با اشاره به کاهش قیمت سهام بانک ملت از 241 تومان 27 تیر به 120 تومان دیروز، اظهار داشت: با این رویداد سهامداران بانک ملت 3 هزار میلیارد تومان زیان کردند. هر چند نمی توان آن را از نظر انسانی با فاجعه ساختمان پلاسکو مقایسه کرد اما اثر بانک ملت به تنهایی دو سه برابر خسارت 1200 تا 1600 میلیارد تومانی ساختمان پلاسکو بود.

وی ادامه داد: در حادثه پلاسکو 600 کسبه متضرر شدند اما در بانک ملت ، 20 هزار سهامدار. آن هم در شرایطی که سهامداران بانک ملت ، ریسک گریزترین سهامداران بازار سرمایه هستند و می خواستند کمترین خطر را کنند.

این کارشناس بازار سرمایه ، با اشاره به نظارت سازمان بورس بر همه صنایع و شرکت ها ، ادامه داد: برخی صنایع مانند بانک ها ، علاوه بر سازمان بورس ، دارای ناظرین دیگری مانند بانک مرکزی و سازمان حسابرسی هستند که به رغم صحه گذاشتن ، متاسفانه مسئولیتی را قبول نمی کنند. در این میان تنها بازنده اصلی سهامداران هستند.

صادقی مقدم افزود: بانک ها برای پرداخت سود سپرده بیشتر به سپرده گذاران، دست در جیب سهامداران کرده اند. آن هم در شرایطی که سپرده گذاری در بانک ها بدون ریسک و مالیات است. در حالی که رکن بانکداری اسلامی این است که حقوق همه ذینفعان از جمله سهامداران بانکی رعایت شود.

وی پیش بینی کرد دو بانک صادرات و تجارت که دارای شرایط بدتری نسبت به بانک ملت هستند و اعلام زیان کرده اند ، با تبعات منفی سنگین تری مواجه شوند.

به گفته صادقی مقدم ، مسلما" همه فعالان بازار سرمایه با اعمال نظارت بانک مرکزی و ارایه صورت های مالی استاندارد بانک ها موافقند اما نباید یک شبه رخ می داد. از سوی دیگر طی 4 سال اخیر ، درباره حرف هایی برای حمایت بازار سرمایه ، گام عملی برداشته نشده است.

ایراد بانک مرکزی
عبده تبریزی هم در پاسخ به این پرسش که چگونه 2 ماه پس از آنکه سازمان حسابرسی، بانک مرکزی و سازمان بورس اجازه افزایش 20 درصدی سرمایه را به بانک ملت داده بودند حدود 3 هزار میلیارد تومان زیاد داده، گفت: سازمان بورس مجوزهای افزایش سرمایه را می دهد و پیش از تغییر مدیریت بانک ملت ، رقمی که به عنوان سود حسابرسی شده قرار دادند سود 2 هزار میلیارد تومان بود. بنابراین سازمان بورس آن را برروی کدال قرار داد اما بانک مرکزی در مطالعات بعدی متوجه شد گزارش ها مشکل دارد.
وی ادامه داد: این ایراد به بانک مرکزی وارد است که چرا با تاخیر اقدام به اعلام اشکالات و تکالیف کرد. چون برخی ، پیش از آن اقدام به خرید سهام کرده بودند و حال شکایت دارند که چرا این موضوع با تاخیر اعلام شده است. بنابراین نظارت بانک مرکزی باید مستمر و در طول سال باشد و دستورات لازم به بانک ها دهد تا بانک ها در طول سال قیمت ها را تعدیل کنند و سهامداران متضرر نشوند.
 
تصمیم بهتری که می توانست کمترین زیان را به سهامداران وارد کند

پورابراهیمی نیز که از طریق ارتباط تلفنی در این برنامه حضور داشت،گفت: طی سال های گذشته نظام بانکی از طریق پوشش تورم، ناکارآمدی خود را پوشش داد اما با کاهش تورم مشکلات و ناکارآمدی بانک ها مشخص و منجر شد که بانک مرکزی افشای اطلاعات صورت های مالی را بر اساس معیارهایی ، مبنا قرار دهد و بخشی را که به عنوان دارایی های غیر قابل اتکا در صورت های مالی است بتواند بیشتر افشا کند.

وی ادامه داد: بنابراین پیش بینی می شد که درصورت افشا ترازنامه بانک ها بر اساس شاخص های جهانی، بخشی زیادی باید به عنوان ذخیره شناسایی شود که این موضوع در صورت های مالی بانک ملت نمایان شد. اما در این میان تصمیم بهتر آن بود صورت های مالی استاندارد بانک ها با تعامل بانک مرکزی و وزارت اقتصاد به تدریج مشخص می شد تا کمترین زیان به سهامداران وارد شود.
پورابراهیمی افزود: برخی اوقات تصمیماتی که در حوزه پول و نظام بانکی کشور و بانک مرکزی گرفته می شود خواسته یا ناخواسته در بازار سرمایه اثر منفی میگذارد.رقابت ناسالم موسسات غیرمجاز پولی و نظام بانکی موجب شده که این موسسات نرخ شکنی کنند و سپرده های با سود بیش از 25 و 27 درصد بگیرند و این موضوع نرخ سود بین بانکی را از 18 درصد به 25 درصد رسانده، بنابراین بازار سرمایه امکان رقابت با سود بالای سپرده ها را ندارد.
وی نیز مانند صادقی مقدم پیش بینی کرد آینده روشنی را برای دو بانک دیگر آماده بازگشایی نماد متصور نشد و افزود: برای اینکه رویکرد نظام بانکی را به وضعیت مطلوب تبدیل کنیم راهی جز اصلاح ساختار نظام بانکی کشور نداریم .با توجه به اینکه سود پرداختی نظام بانکی از 8 هزار و 700 میلیارد تومان در سال 92 به 3 هزار و 700 میلیارد تومان در سال 94 کاهش یافته و روند نزولی دارد و از طرفی بخش عمده دارایی های نظام بانکی فریز شده و امکان انتقال تسهیلات به مشتریان ندارد، هر سال با روش حسابداری عمل می کنیم.

پورابراهیمی ادامه داد: استمرار این وضعیت امکانپذیر نیست و بانک مرکزی باید در این باره تصمیم بگیرد.بانک مرکزی باید پاسخ دهد چرا با وجود تک رقمی شدن ورم هنوز سود سپرده ها بیش از 20 درصد است.

انتهای پیام
 

برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ