کد خبر: ۵۹۴۲۳
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۶/۲۵

آمریکا تعلیق تحریم‌های ایران را تمدید کرد
با وجود ادامه تهدید ترامپ به نقض برجام :

آمریکا تعلیق تحریم‌های ایران را تمدید کرد

در حالی‌ که رئیس‌جمهور آمریکا بارها تهدید کرده برجام را پاره خواهد کرد،ایالات متحده در موعد ١٢٠روزه تعلیق تحریم‌ها، یک ‌بار دیگر این تعلیق را تمدید کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از رویترز،وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: این کشور تعلیق تحریم‌ها علیه ایران را در چارچوب موافقت‌نامه هسته‌ای سال ٢٠١٥ با این کشور تمدید کرد اما درمورد اینکه این موافقت‌نامه باید حفظ شود یا خیر، هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

هدر نائورت سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت:‌ دولت تعلیق تحریم‌های ایران را به منظور حفظ کمی انعطاف‌پذیری تصویب کرد زیرا در حال آماده‌سازی سیاستی با هدف پرداختن به طیفی از رفتارهای ایران است. معافیت برخی از این تحریم‌ها نباید به عنوان نشانه‌ای از موضع دونالد ترامپ یا دولت وی درمورد موافقت‌نامه هسته‌ای ایران تلقی شود. این معافیت تحریم‌ها همچنین نباید به عنوان مجوزی برای رفتار بدخواهانه رژیم ایران تلقی شود.

وی با اشاره به اینکه ترامپ گفته در موعد اکتبر قصد ندارد این پایبندی را تأیید کند،افزود: بر مبنای برجام دولت آمریکا در یک دوره ١٢٠روزه و یک دوره ١٨٠روزه باید تحریم‌های هسته‌ای ایران را تعلیق کند و این تعلیق با امضای رئیس‌جمهور انجام می‌شود. همچنین هر سه ماه یک بار باید پایبندی ایران به تعهدات در برجام توسط وزارت خارجه آمریکا تأیید شود و کاخ سفید نیز آن ‌را اعلام کند.

باز تهدید 

در همین حال ترامپ در گفت‌وگو با خبرنگارانی که همراه با وی در هواپیمای ریاست‌جمهوری به مقصد مناطق آسیب‌دیده فلوریدا سفر می‌کردند، یک بار دیگر توافق با ایران را بدترین توافقی توصیف کرد که تاکنون دیده و مدعی شد ایران روح برجام را نقض کرده است.

وی افزود: در اکتبر پیش‌رو همه شاهد اقدام وی در برابر این پیمان بین‌المللی خواهند بود. هم‌زمان وزارت دارایی آمریکا نیز ۱۱ نفر و شرکت را به فهرست تحریم‌های ایران افزوده است. این افراد با اتهام همکاری در زمینه اشاعه تسلیحاتی، حمایت از تروریسم و جرایم سایبری در فهرست تحریم آمریکا قرار گرفته‌اند.

در همین حال نائورت گفته، تعلیق تحریم‌ها برای این ادامه یافته که آمریکا بتواند در تدوین سیاست در قبال ایران انعطاف داشته باشد.

تلاش برای اقناع اروپایی‌ها

نائورت در سفر به لندن با نخست‌وزیر بریتانیا در مورد برجام صحبت کرده است. دولت آمریکا در تلاش است از بین سه شریک اروپایی برای لغو برجام یک رفیق پیدا کند. تا اینجا، اروپا اعلام کرده قصد دارد به برجام متعهد بماند.

به گزارش بی‌بی‌سی سخنگوی ترزا می اعلام کرده، نخست‌وزیر بریتانیا در صحبت‌های کوتاهی که درباره توافق هسته‌‌ای داشته،اهمیت برجام در ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را به تیلرسون یادآوری کرده است.تیلرسون هم نگرانی‌های آمریکا از خطر ناشی از اقدام‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در یمن و سوریه را با می ‌در میان گذاشته است.

موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بارها تأکید کرده برجام قابل مذاکره مجدد نیست اما تیلرسون در لندن گفته،دولت ترامپ سرگرم بررسی و تدوین سیاست در قبال ایران است و هنوز تصمیمی گرفته نشده،ترامپ این را روشن کرده که ما باید تهدیدهای ایران را در کلیت آنها در نظر بگیریم و نه‌فقط از جنبه قابلیت‌های هسته‌ای که فقط بخشی از موضع ما نسبت به ایران است.

ایران انتظارها را از توافق هسته‌ای برآورده نکرده است. آنها بارها تکرار کرده‌اند که ایران به روح برجام پایبند نیست و مقامات مسئول ایران نیز این ادعا را نمی‌پذیرند و واشنگتن را متهم به زیرپاگذاشتن برجام می‌کنند. طبق توافق آمریکا باید فضا را برای سرمایه‌گذاری در ایران مساعد کند. کاری که بعد از روی‌کارآمدن ترامپ انجام نمی‌شود.

برنامه‌ریزی برای ١٠ سال دیگر 

بلومبرگ به نقل از منابع آمریکایی اعلام کرد: تیلرسون در حال تماس با شرکای اروپایی آمریکاست تا محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران را که بر اساس توافق برجام حدود ۱۰ سال است، به بعد از پایان این تاریخ گسترش دهد.

دیپلمات‌های آمریکایی به مقام‌های رسمی اروپایی رجوع کرده‌اند تا شاید آنها به طرح محدودکردن برنامه هسته‌ای ایران پس از انقضای برجام بپیوندند. از جمله مهم‌ترین اهداف این طرح، اعمال محدودیت بر برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران اعلام شده است.

در همین حال، محمدجواد ظریف در سفر یک‌روزه‌ای که به سوچی داشته با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه ملاقات داشته و پوتین هم بر غیرقابل‌مذاکره مجدد بودن برجام تأکید کرد.

وی در توییتر اعلام کرد: برجام قابل مذاکره (دوباره) نیست. یک توافق بهتر کاملا تخیلی است. وقت آن است که آمریکا از بازی لفظی دست بردارد و به تعهدات عمل کند، همان کاری که ایران می‌کند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ