وی با اشاره به مطالعات صورتگرفته از کشورهایی که صاحب این صنعت هستند، تصریح کرد:پس از مطالعات وسیع به این جمعبندی رسیدیم که قیمت CNG باید 20 تا 25 درصد هر لیتر بنزین باشد. بر این اساس طرحی را به وزارت صنعت ارائه کردهایم و آنها نیز این طرح را به معاون اول رئیسجمهور برای بررسی و تصویب ارائه کردهاند.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه طرح هماکنون در هیأت دولت در دست بررسی است،ادامه داد: هیچ نتیجهای را تاکنون به ما اعلام نکردهاند، اما روند فعلی مصرف بنزین نشان میدهد باید حتماً مصرفکنندگان را به سمت مصرف سوخت جایگزین تشویق کرد.
دادرس با تأکید بر اینکه سالانه حدود یک میلیون و 300 هزار خودروی جدید به بازار عرضه میشود،عنوان کرد: این میزان ورود خودرو باید سالانه حدود 4 میلیون لیتر به مصرف بنزین اضافه کند، اما اکنون میبینیم که مصرف بنزین در 1.5 سال اخیر به رشد 10 میلیون لیتری رسیده که نشان میدهد قیمت فعلی بنزین تأثیر را از دست داده است.
وی با اشاره به اینکه هماکنون مصرف بنزین به میانگین 86 تا 88 میلیون لیتر در روز رسیده،گفت:در شرایط فعلی دولت یا باید قیمت بنزین را افزایش دهد و قیمت CNG ثابت بماند و یا اینکه در قیمت فعلی بنزین، قیمت CNG کاهش پیدا کند.
به گفته دادرس،قشر ضعیف شاغل در حملونقل عمومی که در معرض خطر هستند، از CNG استفاده میکنند و در حال حاضر 90 درصد تاکسیها و 70 درصد حملونقل عمومی از این سوخت بهرهمند هستند و برای اینکه تأثیری بر روی قیمت کالا و مسافر وجود نداشته باشد، دولت باید حتماً اقدام ضربالاجلی در تعیین قیمت CNG کند و همواره این نسبت 20 تا 25 درصد را برای سالهای بعدی در نظر داشته باشد.
بی توجهی به CNG واردات بنزین را به 20 میلیون لیتر می رساند
علی مهرابی مدیر طرح گاز سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی نیز گفت:در صورت عدم استفاده از سی ان جی، با توجه به افزایش مصرف روزانه بنزین، ناچار باید واردات روزانه حدود 20 میلیون لیتر بنزین بیشتر تدارک دیده می شد که هزینه ای هنگفت را به بدنه اقتصاد تحمیل می کرد.
وی افزود: از سوی دیگر، استفاده از سوخت جایگزین، تاثیر بسزایی در کاهش آلاینده های ناشی از مصرف بنزین در شهرهای بزرگ داشته است.هم اکنون ظرفیت سی ان جی دو برابر میزان مصرف است و مردم می توانند با توجه به قیمت کمتر آن نسبت به بنزین و مزیت پاک بودن آن از سوخت سی ان جی بیشتر استفاده کنند.
وضع کنونی صنعت سی ان جی در ایران
هم اکنون تعداد 2400 تجهیز و 2200 باب جایگاه سی ان جی در سراسر ایران راه اندازی شده که پیشرفت بیش از 95 درصدی در مرحله احداث جایگاه ها را نشان می دهد.همچنین در بخش ایجاد زیرساخت های تولید تجهیزات جایگاهی و خودرویی، تبدیل خودرو به صورت کارگاهی و کارخانه ای، این پروژه بر اساس ارقام تعریف شده در تعهدات شرکت ملی نفت از پیشرفت صد در صد برخوردار بوده است.
ظرفیت ایجاد شده 2 میلیون 740 هزار مترمکعب در ساعت است که به طور متوسط، ماهانه 2 میلیون و 680 هزار مترمکعب آن در کل ایران فعال و آماده به خدمت است.در مدت اجرای پروژه در فاز تبدیل کارگاهی، حدود 900 هزار خودرو با روش تبدیل کارگاهی به دوگانه سوز تبدیل شده اند. همچنین در فاز تبدیل کارخانه ای در مدت مشابه تعداد 2 میلیون و 702 هزار دستگاه خودروی دوگانه و پایه گازسوز تولید شده است.
انتهای پیام