کد خبر: ۶۵۲۸
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۸/۲۰

دامداران به دنبال افزایش ۱۱ درصدی قیمت لبنیات
معاون وزیرجهادکشاورزی اعلام کرد:

دامداران به دنبال افزایش ۱۱ درصدی قیمت لبنیات

معاون امور اقتصادی و برنامه ریزی وزیرجهادکشاورزی با بیان اینکه قیمت شیرخام همان ۱۴۴۰ تومان است، گفت:درمورد تعیین قیمت لبنیات یا اختصاص یارانه به تولیدکنندگان تصمیمی گرفته نشده و این مسئله در دست بررسی است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از مهر عبدالمهدی بخشنده در نشست خبری در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه در جلسه مسئولان دولتی، دامداران و انجمن صنایع لبنی چه تصمیماتی در مورد اختصاص یارانه به دامداران یا افزایش قیمت لبنیات گرفته شده است؟ اظهار داشت: در این جلسه 3 مورد قطعی شد و چند موضوع به کارگروه های مختلف واگذار شد تا آنها بررسی و پیگیری کنند. طی این جلسه، قرار شد 225 میلیارد تومان یارانه شیر به دامداران برای سه ماهه نخست امسال به حساب وزارت جهادکشاورزی واریز شود، ضمن اینکه راجع به چگونگی پرداخت این مبلغ باید تصمیم گیری کنیم.

بخشنده با بیان اینکه در جلسه مذکور اختصاص 150 میلیارد تومان برای یارانه شیر مدارس قطعی شد، گفت: این امر در مجموع نیازمند دریافت 300 میلیارد تومان منابع است که 150 میلیارد تومان آن تامین شده و مابقی نیز طی روزهای آینده پرداخت می شود.

بخشنده با تاکید بر اینکه از نظر دولت قیمت شیر خام همان 1440 تومانی است که قبلا در ستاد تنظیم بازار تصویب شده بود، اضافه کرد: کارخانجات صنایع لبنی هم اکنون شیر خام را به این قیمت نمی‌خرند و معتقدند برای تنوع این امر یا باید اجازه افزایش 11 درصدی قیمت محصولات لبنی به آنها داده شود یا اینکه دولت مابه التفاوت آن را پرداخت کند.در مورد چگونگی تعیین قیمت یا اختصاص یارانه به این مساله تصمیم گیری می شود.

در ادامه این پرسش و پاسخ بخشنده در پاسخ به سئوال خبرنگاری در مورد بدهی های وزارت جهادکشاورزی به کشاورزان گفت: طی سال جاری ما 6 میلیون و 706 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری کردیم و این خرید رو به اتمام است.

معاون وزیر جهادکشاورزی تولید گندم طی سال جاری را حدود 10.5 میلیون تن اعلام کرد و افزود: کشاورزان بخشی از تولید را برای خودمصرفی و بذر سال آینده نزد خود نگه داشته اند و بین 500 تا 600 هزار تن گندم نیز مستقیما توسط کارخانجات ماکارونی سازی از آنان خریداری شده است.

وی با بیان اینکه خرید تضمینی گندم در سال 93 بیش از 7 هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز داشت، اظهار داشت: پرداخت مطالبات بسیار مطلوب بود و در برخی استان‌ها طی 48 ساعت این کار انجام شد، ضمن اینکه در حال حاضر ما هیچ بدهی ای به گندمکاران نداریم.

بخشنده با اشاره به خرید کلزا از کشاورزان و پرداخت به موقع مطالبات آنان، افزود: هم اکنون در حال خرید ذرت هستیم و تاکنون نزدیک به 140 تا 150 هزار تن از این محصول را خریداری کرده‌ایم. در پرداخت پول این محصول به کشاورزان مقداری قصور داشتیم، چراکه منابع مالی به موقع تامین نشد اما قسمت اعظم مطالبات پرداخت شده و بدهی ما در این زمینه کم است.

معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه دولت برای خرید ذرت، برنج و نخود از کشاورزان پرداخت هزار میلیارد تومان به وزارت جهادکشاورزی را تضمین داده بود، گفت: این مبلغ در موعد مقرر پرداخت نشد و چند روز پیش 300 میلیارد تومان آن واریز شد، همچنین قرار است 300 میلیارد تومان دیگر نیز طی چند روز آینده به حساب وزارت جهادکشاورزی واریز شود؛ به همین دلیل بود که پرداخت مطالبات این کشاورزان به تعویق افتاد.چون این منابع در اختیار وزارت جهادکشاورزی نیست و باید از جای دیگری تامین شود، مقداری تاخیر در پرداخت مطالبات به وجود می آید.

معاون وزیر جهادکشاورزی در پاسخ به سئوال دیگری در مورد واردات گوشت قرمز گفت: امسال حدود 53 هزار تن گوشت قرمز وارد کشور شده که عمده ثبت سفارش آن طی سال گذشته انجام شده بود.

وی با تاکید بر اینکه هم اکنون بازار گوشت قرمز اشباع است و کمبودی در این زمینه وجود ندارد، اظهار داشت: شرایطی ایجاد شده بود که دام روی دست تولیدکنندگان مانده بود و به همین جهت وزیر جهادکشاورزی با صادرات دام سبک و همچنین دام سنگین (عمدتا گوساله) موافقت کرد، ضمن اینکه تاکنون بیش از 500 هزار دام سبک به کشورهای همسایه صادر شده است.


انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ