کد خبر: ۷۰۶۶۹
۱۳:۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۶

پشت پرده مالکیت در ایران خودرو بررسی شد

پشت پرده مالکیت در ایران خودرو بررسی شد

با نگاهی به فهرست سهام داران ایران خودرو به نظر می رسد تنها ۱۴ درصد از سهام آن از طریق سازمان گسترش متعلق به دولت است اما اگر کمی دقیق تر بررسی شود، نتیجه کاملا متفاوت است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فارس،با نگاهی به فهرست سهام داران ایران خودرو به نظر می رسد تنها 14 درصد از سهام آن از طریق سازمان گسترش متعلق به دولت است اما اگر کمی دقیق تر بررسی شود، نتیجه کاملا متفاوت است.

جداول زیر گویای ترکیب سهامداران بزرگترین شرکت خودروسازی ایران است:

شرکت های سرمایه کذاری سمند، بازرگانی سپهر ایرانیان کیش و نگار نصرسهم مجموعا 26.47 درصد از سهام ایران خودرو را به خود اختصاص می دهند. این سه شرکت در زمان واگذاری سهام ایران خودرو طی سال های 88 تا 90 با خرید سهام، جزو 6 سهامدار اصلی شرکت شدند به طوری که مجموع سهام این سه شرکت از 7.38 درصد در سال 88 به 24.46 درصد در سال 90 رسید.

موضوع زمانی جالب می شود که سهام داران این سه شرکت بررسی شود:

جدول 2- سهام داران شرکت سپهر ایرانیان کیش

جدول 2- سهام داران شرکت سرمایه گذاری سمند

جدول 3- سهام داران شرکت نگار نصر سهم

همانطور که مشاهده می شود مالکیت دو شرکت نگار نصر سهم و سرمایه گذاری سمند تماما در اختیار ایران خودرو و زیر مجموعه های این شرکت است. هر چند حدود 30 درصد از سهام شرکت سپهر ایرانیان کیش نیز در اختیار شرکت کروز است اما مدیریت آن به علت سهام بیشتر، تحت اختیار شرکت های ایران خودرو است و کروز تنها یک صندلی از سه صندلی موجود در هیئت مدیره این شرکت را در اختیار دارد. از همین رو درواقع این سه شرکت (نگار نصر سهم، سپهر ایرانیان کیش و سرمایه گذاری سمند) در زمان واگذاری سهام ایران خودرو، سهام شرکت مادر را خریداری کرده اند.

جدول 4-  ترکیب سهام داران ایران خودرو

از مضرات اصلی این مسئله ایجاد یک حلقه بسته مدیریتی در شرکت است. به طوری که در این حالت مدیران شرکت های زیر مجموعه داخل حلقه، مدیران شرکت مادر و مدیران شرکت مادر هم مدیران شرکت های زیر مجموعه داخل حلقه را منصوب می کنند.  

از آن جا که مالکیت سه شرکت سپهر ایرانیان کیش، نگار نصر سهم و سرمایه گذاری سمند پیش از واگذاری سهام ایران خودرو نیز در اختیار ایران خودرو بوده و ایران خودرو نیز تحت مالکیت دولت، از همین رو پیش از واگذاری سهام، سه شرکت مذکور دارای ماهیت و مالکیت دولتی بوده اند.

این مسئله موجب شده در اثر خرید سهام ایران خودرو توسط این سه شرکت و ایجاد سهامداری چرخه ای عملا مدیریت دولتی در شرکت بلوکه شود و سهام این سه شرکت تحت اختیار دولت قرار گیرد. اگر به اعضای هیئت مدیره ایران خودرو طی این سال ها دقت شود، این مسئله تایید می شود:

بنابراین گزارش،در پی ایرادات مکرر دستگاه‌های نظارتی به هیات مدیره دولتی محسن صالحی نیا آبان سال ۹۵ کرسی ریاست هیئت مدیره را ترک کرد. 

انتهای پیام

برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.

ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ