کد خبر: ۷۱۹۱۴
۹:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶

کره‌شمالی پیشنهاد سئول برای آغاز مذاکرات را پذیرفت

کره‌شمالی پیشنهاد سئول برای آغاز مذاکرات را پذیرفت

کره‌جنوبی اعلام کرد: همسایه شمالی‌ پیشنهاد انجام دیداری میان مقام‌های بلندپایه‌ دولتی را پذیرفته و این مذاکرات سه‌شنبه آینده برگزار می شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از خبرگزاری فرانسه،کره‌جنوبی اعلام کرد: همسایه شمالی‌ پیشنهاد این کشور را برای انجام دیداری میان مقام‌های بلندپایه‌ دولتی پذیرفته که این مذاکرات قرار است سه‌شنبه آینده، برگزار شود و به این ترتیب، گفت‌و‌گوهای دو کره‌ پس از دو سال وقفه از سر گرفته خواهد شد.

طبق اعلام وزارت وحدت ملی کره‌جنوبی، حضور هیئتی ورزشی از کره‌شمالی در مسابقات المپیک زمستانی ۲۰۱۸، از موضوعات محل بحث در دیدار دو طرف خواهد بود.

یکی از مقامات این وزارتخانه گفت: در این ارتباط،دورنمایی از کره‌شمالی دریافت شده است. البته هنوز مشخص نیست چه کسانی دو کشور را در این دیدار و گفت‌وگوها نمایندگی خواهند کرد.

کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی در نطق خود به مناسبت سال 2018 به‌طور غیرمنتظره‌ای از امکان گفت‌وگو با کره‌جنوبی و همچنین احتمال حضور ورزشکاران این کشور در المپیک زمستانی ۲۰۱۸ در کشور همسایه سخن گفته بود. کره‌جنوبی نیز از این پیشنهاد استقبال کرده و در گامی متقابل، پیشنهاد کرده بود مقامات دو کشور در ۹ ژانویه در منطقه مرزی پانمونجوم با یکدیگر ملاقات و مذاکره کنند.

ناظران و تحلیلگران بر این باورند تشدید تحریم‌های اقتصادی و همچنین تأملات استراتژیکی باعث شد رهبر کره‌شمالی لحنی ملایم‌تر پیش بگیرد. از سوی دیگر، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی و دونالد ترامپ همتای آمریکایی وی در تماسی تلفنی توافق کردند انجام رزمایش مشترک دو کشور در ماه فوریه را به تعویق اندازند.

ترامپ پس از انتشار این خبر در توییتی اعلام کرد: بر اساس همه ارزیابی‌های کارشناسی، اگر کسی فکر می‌کند در صورت نبود قاطعیت و  اقتدار ما علیه کره‌شمالی، دو کره پای میز مذاکره نشسته بودند، احمقانه است اما در هر حال مذاکره چیز خوبی است.

روسیه نیز از آمادگی کره‌شمالی و کره‌جنوبی برای ازسرگیری مذاکرات آشتی استقبال کرده و اظهار امیدواری کرد این جریان منجر به توافقات مشخص میان دو طرف شود. کنستانتین کزاچف رئیس کمیته امور خارجی مجلس علیای پارلمان روسیه به اسپوتنیک گفت: مسکو آماده مشارکت در بحث مربوط به خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره بوده و آمریکا نیز باید به این مذاکرات بپیوندد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ