کد خبر: ۷۱۹۳۰
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶

اظهارات برادر هاشمی در مورد دولت، وضعیت اقتصاد، مناظره انتخابات و...

اظهارات برادر هاشمی در مورد دولت، وضعیت اقتصاد، مناظره انتخابات و...

عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام و برادر هاشمی رفسنجانی در خصوص دولت روحانی، وضعیت اقتصادی جامعه، مناظرات انتخابات ۹۶ و برنامه های صدا و سیما ، انتقاداتی مطرح کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد هاشمی شامگاه جمعه با حضور در برنامه دستخط در شبکه تهران با بیان اینکه درگذشت هاشمی رفسنجانی خیلی سخت بود، گفت: تحمل فراق ایشان مشکل است، به‌خصوص که من بعد از انقلاب با ایشان بسیار مانوس بودم و در این 8 سال گذشته هم، با قبول مسئولیت دفتر ایشان هر روز با هم بودیم.

وی ادامه داد: ایشان معتقد بود نه سیستم سرمایه‌داری و نه سیستم کمونیستی جوابگو نیستند و یک نظام مشترک بین این دو است که جوابگو خواهد بود.

این عضو سابق تشخیص مصلحت در تحلیل از وضعیت اقتصادی جامعه اظهار داشت: از جهت اقتصادی افراد نیازمند در جامعه زیاد بوده و کسانی هستند که میلیاردها ثروت دارند و امکانات عجیب و غریبی برای خود دارند و کسانی هم هستند که در فقر مطلق قرار دارند. این یعنی فاصله طبقاتی در ایران بسیار زیاد شده است. البته از نظر علمی اطلاعات من کم است، اما آنچه که از واقعیات اجتماعی در صحنه و میدان مشاهده می‌شود، مراجعات و گزارش‌هایی که می‌بینیم، وضعیت مطلوبی نداریم.

هاشمی درباره وضعیت فرهنگی هم گفت: وضعیت فرهنگی هم فاصله زیادی با فرهنگ اسلامی دارد و متاسفانه الان می‌بینیم جدایی خانواده‌ها و نرخ طلاق چگونه است. در واقع وضعیت کنونی ناهنجار است. یک موضوع در این زمینه بحث لقمه‌ حرام است که از قدیم در فرهنگ ما بوده، ممکن است خیلی‌ها ندانند لقمه آن‌ها حرام است. مثلاً اگر من در اداره‌ای از وقت خود بزنم، این یک مشکل است.

وی درباره وضعیت دولت حسن روحانی هم گفت: دولت روحانی نمی‌تواند معجزه کند، در شرایطی دولت را تحویل گرفت که وضعیت از جهات مختلف خیلی بد بود. رشد اقتصادی منهای 5 درصد بود، بیکاری سر به آسمان می‌زد، اشتغال‌زایی وضعیت بدی داشت و بسیاری از واحدهای تولیدی تعطیل بود که درست کردن این‌ها به سرمایه نیاز دارد و با شعار نمی‌توان کار اقتصادی کرد.

عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: برآوردی که در دولت روحانی در سال گذشته شده بود، این بود که اگر بخواهیم به این تعداد شغل برسیم، به 50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است و این میزان را از سه طریق می‌توان تامین کرد، یا بخش خصوصی بیاید یا دولت سرمایه‌گذاری کند و یا جذب سرمایه‌ خارجی داشته باشد. اما نه بخش خصوصی به این قدرت رسیده و نه زمینه لازم برای جذب سرمایه خارجی فراهم کرده‌ایم و نه دولت چنین بودجه‌ای دارد و در نتیجه وضع همین می‌شود.

هاشمی در پاسخ به پرسش آیا مرحوم هاشمی در اواخر عمر انتقاداتی نسبت به عملکرد اقتصادی دولت داشت؟ گفت: من این را از وی نشنیده‌ام و نمی‌دانم. برخی افراد این جمله را از قول وی گفته‌اند، اما من شخصاً از ایشان نشنیده‌ام و این را مستند نمی‌دانم.
 
وی با بیان اینکه مناظرات انتخابات ۹۶ بسیار بد بود، گفت: مناظره‌ها واقعاً چیزی برای نظام اسلامی جا نگذاشت. در مناظره‌ها مسئولین دزد، قاتل، دروغگو بودند و هجمه‌ای که به نظام شد، هیچ‌گاه از سوی دشمن نشده بود.

برادر هاشمی رفسنجانی در توضیح دلیل برای خروج از حزب کارگزاران گفت: کارگزاران به جبهه تبدیل شده و یک حزب سیاسی نیست و اخیراً به تدریج در شورای مرکزی حزب ترکیب به شکل جبهه شد، دیگر حزب نبود. من هم چون طرفدار حزب بودم، با جبهه نخواستم کار کنم.

هاشمی در پاسخ به پرسش چرا سمت‌هایی را که محمد خاتمی در دولت دوم خرداد پیشنهاد کرده بود را قبول نکرد؟ گفت: علاقه‌مند خدمت به مردم بودیم، ولی در مجموع شرایط را مناسب نمی‌دیدم. چون من معاون اجرایی بودم و در معاونت اجرایی می‌توانستم خدمت کنم و مسلط به کارم بودم. معاونت اجرایی را منحل کردند. من هم پیام این را گرفتم و گفتم انحلال معاونت اجرایی برای این است که من نباشم. وگرنه دلیلی نداشت معاونت اجرایی را منحل کنند.

وی افزود: بعد از آن در دولت خاتمی ریاست هواپیمایی کشوری، تامین اجتماعی و نیز وزارت کار به من پیشنهاد شد اما شخصاً کاری که بدهند را می‌سنجم و اگر توانایی آن را در خودم احساس نکنم، نمی‌پذیرم.

عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اینکه آیا سریال‌های صداوسیما را می‌بیند،اظهار داشت: سریال‌ها را خیلی نمی‌بینم چرا که چندتایی که دیدم متوجه شدم کیفیت خیلی پایین آمده و نوع پوشش‌هایی که در تلویزیون ظاهر می‌شود، آرایش مویی که وجود دارد و گفت و گوهایی که مطرح می‌شود و نوع ارتباطاتی که هست، از نظر فرهنگ‌سازی، فاصله از فرهنگ اسلامی است.

هاشمی گفت: زمانی در دولت و یا در حاشیه مجمع بود که به لاریجانی رییس وقت صداوسیما گفتم شما چرا اینها را پخش می‌کنید؟ گفتند، اگر اینها را پخش نکنیم مردم به سمت کانال‌های دیگر می‌روند. یعنی بین بد و بدتر، گزینه بد را انتخاب کردند و من گفتم رسالت اسلامی ما این نیست. ما باید متاع خود را عرضه کنیم، حالا هر کسی این متاع را می‌خواهد بیاید، اما اینکه متاع دیگران را بدهیم که مردم سراغ دیگری نروند، درست نیست.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ