کد خبر: ۷۱۹۵۷
۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷

سهم کارمزد در پرتفوی درآمد بانک‌ها اعلام شد/ آثار منفی رقابت کشنده
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی:

سهم کارمزد در پرتفوی درآمد بانک‌ها اعلام شد/ آثار منفی رقابت کشنده

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با بیان سهم 17 درصدی کارمزد در پرتفوی درآمد بانک‌ها ، آثار منفی رقابت کشنده بانک ها برای جذب مشتری را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ناصر حکیمی با بیان اینکه درآمد بانک‌ها از بخش خدمات پرداخت الکترونیک سالانه کمتر از ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان است اما باید حدود ۶ یا ۷ هزار میلیارد تومان هزینه‌ انجام دهند ، درباره طرح اخذ کارمزد از پایانه‌های فروش به ایبنا گفت: از زمان طرح ملی شدن بانک‌ها، بانک‌ها از بنگاه‌هایی که باید بر مبنای اقتصادی فعالیت کنند به ادارات تخصصی برای جذب منابع تبدیل شدند. بنابراین عمده کسب‌و‌کار بانک‌ها در جهت جذب منابع بود.

وی ادامه داد: البته این مساله همراه با گسترش و توسعه خدمات بانکی بود و همین امر سبب شد تا رقابت عجیبی میان بانک‌ها برای افزایش درآمد ایجاد شود و در این بین ارائه خدمات نیز قربانی سیاست جذب منابع شد.البته این درحالی است که در سطح بین‌الملل ارائه خدمات موجب رقابت بین بانک‌ها می‌شود و هیچ‌گاه بانک‌ها و موسسات اعتباری برای کسب سپرده یا منافع از تبلیغات استفاده نمی‌کنند. اما این ساختار همچنان در ایران ادامه دارد که نیازمند اصلاح است.

این مقام بانکی اظهار داشت: سهم سپرده‌ها بر مبنای نقدینگی تغییری نکرده اما رقابتی کشنده بین بانک‌ها شکل گرفته تا سهم خود را از یک میزان ثابت افزایش یا کاهش دهند. این رقابت باعث شده شاهد هزینه‌های سنگینی در شبکه بانکی باشیم. در طول دهه۸۰ نیز با وجود اینکه بعضی بانک‌های خصوصی خدمات را بر مبنای کارمزد ارائه می‌کردند بانک‌های بزرگ دولتی اینگونه نبودند.

حکیمی با تاکید بر اینکه رقابت ایجاد شده به شدت هزینه‌های سیستم بانکی را افزایش داده،گفت: این رقابت ممکن است در کوتاه‌مدت برای یک بانک سودآوری داشته باشد، اما در درازمدت همه بانک‌ها به این سمت حرکت خواهند کرد که در کل نظام بانکی هزینه همه بانک‌ها افزایش خواهد یافت.

وی سهم کارمزد در پرتفوی درآمد بانک‌ها را ۱۷ درصد اعلام کرد و گفت: هر چند بخش زیادی از این رقم به فعالیت تجاری اختصاص دارد، اما بانک‌ها در بخش خدمات خرد زیان‌ده هستند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ