کد خبر: ۷۲۰۶۴
۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹

احتمال زنده‌بودن دریانوردان نفتکش آتش گرفته

احتمال زنده‌بودن دریانوردان نفتکش آتش گرفته

مدیر عملیات ناوگان شرکت نفت‌کش ایران با بیان اینکه کمیته اضطرار اجازه نزدیک‌شدن تا یک‌مایلی به نفت‌کش را نمی‌دهد،گفت: امکان زنده ماندن دریانوردان وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، روبه‌روی ساختمان شرکت ملی نفت‌کش، نگرانی موج می‌زند. این را می‌توان از نگاه‌های نگران خانواده‌هایی دید که مدیران تک‌به‌تک برای رفع نگرانی آنها بین جلسات، به سؤالات‌ پاسخ می‌دهند. مادر یکی از دریانوردان با رنگی پریده از سوی کارکنان شرکت ملی نفت‌کش به اتاقی هدایت می‌شود. چندان مایل نیست یک جا بنشیند. می‌گوید عروس من زیر سرُم است و ترجیح می‌دهد کنار وی برود.

خانواده‌های دیگر هم اوضاع خوبی ندارند. می‌ترسند اتفاقی برای پسران و همسران‌ آنها افتاده باشد، بااین‌حال فضای دلهره‌آور آنجا خالی از امید نیست. کسی حاضر نیست خبری جز زنده‌ماندن عزیزان را بشنود. حتی بیان این حرف هم چهره خانواده‌ها و کارکنان را در هم می‌کند. 

 

اکبر جبل‌عاملی درباره موقعیت این حادثه به روزنامه شرق گفت: کشتی نفت‌کش سانچی شنبه‌شب، ساعت‌ ٨:١٠ به وقت محلی چین با یک کشتی باربری چینی در ١٥٠‌مایلی (٢٨٢ کیلومتر) شانگهای در دریای چین تصادم کردند.ضربه‌ای که به کشتی خورده، بسیار شدید بوده و منجر به آتش‌سوزی شده است. به خاطر اینکه محموله کشتی، میعانات گازی است، آتش‌سوزی باعث انفجارهای پی‌درپی در کشتی شده است.

وی با بیان اینکه این آتش‌سوزی هنوز هم ادامه دارد،افزود: از همان زمان اولیه، اتاق کمیته اضطرار تشکیل شده و به گفته نماینده شرکت ملی نفت‌کش در چین نیز کمیته اضطرار شانگهای وارد عمل شده و یک‌سری شناورهای آتش‌خوار و شناورهای جست‌وجو و نجات را به محل حادثه ارسال کرده است.کار جست‌و‌جو برای نفرات احتمالی که روی آب هستند، به وسیله این نوع شناورها به همراه دو فروند کشتی ناوگان ایران و یک فروند کشتی باربری کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ادامه دارد.

احتمال زنده‌ماندن دریانوردان وجود دارد

این مقام مسئول با اشاره به پیکر پیدا‌شده در صبح روز گذشته ادامه داد: دیروز صبح پیکری پیدا شد که متعلق به این کشتی و یکی از ٣٢ نفر (یکی از دو نفر بنگلادشی یا یکی از ٣٠ نفر ایرانی) است اما متأسفانه نمی‌توان آن را شناسایی کرد بااین‌حال صد‌درصد متعلق به کشتی نفت‌کش سانچی است. پیداشدن پیکر این دریانورد مجهز به لباس ویژه نجات است نشان از آن دارد که امکان اینکه نفرات دیگر فرصت کرده باشند با قایق نجات وارد آب شده باشند و زنده مانده باشند، زیاد است.

جبل‌عاملی درباره خسارت واردشده به نفت‌کش نیز گفت: تصادم به سمت راست کشتی بوده و حدس می‌زنیم کشتی باربری چینی به مخازن چهار و پنج نفت‌کش برخورد کرده که آسیب شدیدی به آن وارد کرده است. شدت حادثه در حدی است که با وجود دوجداره‌بودن نفت‌کش، جداره اصلی که جداره تانک‌های آب موازنه است، آسیب دیده و ضربه به مخازن محموله وارد شده است.احتمالا به این دو مخزن خسارت خورده و پس‌از‌آن بر اثر آتش‌سوزی و انفجاراتی که روی میعانات گازی رخ داده، خسارات بیشتری هم به نفت‌کش وارد شده است.کشتی کاملا به طرف راست کج شده اما خبر غرق‌شدن کشتی صحت ندارد.

خاموش‌شدن آتش، شاید ٢روز دیگر

وی با بیان اینکه وضعیت کشتی از روز اول خیلی بدتر نشده، اضهار داشت: با گذشت زمان، آتش کمتر شده، اما کاملا مهار نشده و نمی‌توان زمان دقیقی برای خاموش‌کردن آن ارائه داد. احتمال اینکه این آتش تا یکی، دو روز آینده مهار شود، وجود دارد.به نظر می‌رسد مخازن دیگر نیز درگیر آتش‌سوزی شده باشند، اما نمی‌توان در این زمینه به‌صورت دقیق اظهارنظر کرد، زیرا کمیته اضطرار اجازه نزدیک‌شدن تا یک‌مایلی به نفت‌کش را نمی‌دهد. آن‌قدر آتش و دود زیاد است که نمی‌توان دقیقا متوجه شد چند مخزن درگیر آتش‌سوزی هستند.

مدیر عملیات ناوگان شرکت نفت‌کش ایران درباره دلیل اصلی حادثه گفت: هنوز علت حادثه را دنبال نکرده‌ایم،اکنون هدف اصلی ما نجات پرسنل است. به همین دلیل تمام تمرکز روی آن است. احتمال می‌دهیم آنها یا به طرف موتورخانه در پایین نفت‌کش رفته باشند یا از یکی از قایق‌های نجات استفاده کرده یا به کمک لباس‌های وضعیت اضطراری، خود را به دریا انداخته باشند. در‌هرحال تمرکز روی نجات افراد و خاموش‌کردن آتش است و در مراحل بعدی به علت حادثه خواهیم پرداخت.

جبل‌عاملی با بیان اینکه کشتی باربری چینی که با نفت‌کش ایرانی تصادف کرده شب گذشته به شانگهای رسید،افزود: این کشتی چندان آسیب ندیده و قرار است نمایندگان شرکت ملی نفت‌کش در شانگهای از کشتی بازدید کنند. همین‌طور بازرس‌ها و نمایندگان بیمه نیز بازدید کرده و مرکز پژوهشی مهندسی دریا (VDR) آن را چک خواهند کرد. بعد از خاموش‌کردن آتش، روی کشتی خواهیم رفت و با بررسی‌ها از تمامی زوایا، می‌توان دلیل اصلی این تصادم را شناسایی کرد.

وی در مورد احتمال آسیب‌دیدن دریانوردان از طریق گاز سمی گفت: محموله کشتی میعانات گازی است که قابلیت اشتعال و انفجار دارد، بااین‌حال، نمی‌دانیم پرسنل کشتی چه عکس‌العملی در زمان وقوع حادثه از خود نشان داده‌اند و آیا روی آب هستند یا داخل موتورخانه. همین‌طور اطلاعی در دست نیست که نشان دهد تصاعد این گازها تا چه اندازه می‌تواند روی دریانوردان اثر بگذارد. ممکن است آسیب ببینند و ممکن است که آسیب نبینند. هیچ‌چیز مشخص نیست.

این مقام مسئول درباره حادثه‌خیزبودن منطقه و برخورد یک ناو جنگی آمریکایی در همین حوالی (آب‌های ژاپن) با یک نفت‌کش فیلیپینی در اواخر خرداد سال جاری گفت: در این منطقه کشتی‌ها و شناورهای زیادی، از جمله شناورهای کوچک ماهیگیری وجود دارند که کار دریانوردی را به‌ویژه در شب سخت می‌کند، اما نمی‌توانیم بگوییم منطقه حادثه‌خیز است، اما می‌توان گفت شرایط دریانوردی در این منطقه مشکل است.

جبل‌عاملی تأکید کرد: نفت‌کش ایرانی مجهز به آخرین سیستم‌های راداری و پیشرفته‌ترین سیستم‌ها بوده و از نظر فنی، وضعیت بسیار خوبی داشته است.نیروی انسانی درون این نفت‌کش نیز همه آموزش‌ها را دیده‌اند و بسیار متخصص هستند. حال امید داریم همین تخصص دریانوردان ایرانی، آنها را دوباره به آغوش خانواده‌ها بازگرداند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» فردوسی؟ | ساعت ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
0
0
پاسخ
از صمیم قلب براشون آرزوی سلامتی میکنیم.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ