کد خبر: ۷۲۰۶۶
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹

تغییر نام وزارت آموزش‌و‌پرورش تکذیب شد

تغییر نام وزارت آموزش‌و‌پرورش تکذیب شد

معاون وزیر آموزش‌وپرورش با تکذیب ادعای تغییر نام وزلرت اموزش و پرورش به وزارت تربیت رسمی و عمومی گفت: مطابق سند تحول بنیادین قرار است این وزارتخانه از نهاد علمی و آموزشی صرف، به یک نهاد فرهنگی و تربیتی تبدیل شود .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،روز گذشته در خبری به‌ نقل از معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌وپرورش، ادعا شد نام وزارت آموزش‌وپرورش به نام وزارت تربیت رسمی و عمومی تغییر می‌کند، ادعایی که هرچند

علیرضا کاظمی با تکذیب این ادعا به روزنامه شرق گفت: من مطلقا چنین حرفی نزده‌ام و با هیچ خبرگزاری و روزنامه‌ای نیز در‌این‌باره مصاحبه‌ای نداشته‌ام. روز گذشته در جلسه مشترک شورای معاونان و مدیران کل ستادی و استانی آموزش‌وپرورش، فقط گفتم سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش است. مطابق این سند، قرار است وزارت آموزش‌وپرورش از نهاد علمی و آموزشی صرف، به یک نهاد فرهنگی و تربیتی تبدیل شود و تربیت و شرایط تعلیم و آموزش برای همگان به صورت مشخص فراهم شود.

وی ادامه داد: قویا تأکید می‌کنم هیچ صحبتی از تغییر نام وزارت آموزش‌وپرورش بر زبان من جاری نشده و برداشت و استنباط خبرنگار نیز اشتباه بوده است. تا این لحظه نیز با هیچ خبرنگاری جز شما صحبت نکرده‌ام و اگر بنا باشد صحبتی بکنم، در نشستی خبری این کار را انجام خواهم داد. مسئله مورد بحث ما، درباره سند تحول بنیادین و شیوه نوین آموزش‌وپرورش بود بنابراین هرگونه مصاحبه را تکذیب کرده و برداشت خبرنگاران را در این جلسه مشترک اشتباه عنوان می‌کنم.

مهدی نوید‌ ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش نیز به شرق گفت: تغییر نام وزارت آموزش‌وپرورش اصلا در دستور کار نیست و به آن فکر نمی‌کنیم.
واژه آموزش‌وپرورش یا تعلیم‌و‌تربیت، واژه‌ای نوظهور در کشور ماست که قدمت صدواندی‌ساله دارد و شما در کتاب‌هایی مانند گلستان و کلیله‌ودمنه این دو واژه را نمی‌بینید. زمانی که نظام جدید آموزشی مطرح شد، واژه آموزش‌وپرورش از ترجمه واژه education گرفته شد. از همان روز اول، این ترجمه موافق و مخالفانی داشت و برخی معتقد بودند دو واژه آموزش‌وپرورش در کنار یکدیگر کج‌تابی دارد و نوعی دوگانگی را به ذهن متبادر می‌کند.

وی افزود: ما زمانی که سند تحول تدوین می‌شد، برای حل این مشکل ٧٠، ٨٠ساله مکاتباتی با فرهنگستان زبان فارسی داشتیم تا واژه‌ای انتخاب شود که هر دو مفهوم آموزش‌وپرورش را منتقل کند. بررسی‌های مختلفی صورت گرفت و در نهایت به واژه تربیت رسیدیم. این پیشنهاد در آن زمان به شورای عالی انقلاب فرهنگی رفت و تأیید نیز شد اما تصویب نشد.

این مقام مسئول ادامه داد: این یک پیشنهاد است و اگر روزی بخواهد جایگزین شود، به‌راحتی قابل تغییر نیست، زیرا در قانون اساسی و همه اسناد بالادستی واژه آموزش‌وپرورش استفاده می‌شود و باید مسیر طبیعی را طی کند، اما در نهایت می‌توان گفت تغییر نام وزارتخانه به‌عنوان پیشنهادی با پشتوانه علمی و کارشناسی قابل‌تأمل است.

نوید‌ ادهم با بیان اینکه آموزش‌وپرورش نیازمند تغییر و افزایش کارایی و اثربخشی است، اظهار داشت: نقشه راه این تغییروتحول سند تحول بنیادین است که اکنون به‌عنوان یک سند مادر در اختیار ما قرار دارد. ما سعی کردیم با نگاه آینده‌پژوهانه این سند را تولید کنیم، زیرا پیش‌فرض ما این است که دانش‌آموزان امروز شهروندان آینده هستند و باید مهارت خوب‌زیستن در آینده را به آنها منتقل کنیم. بچه‌های ما باید زندگی در عصر فناوری‌ها را بلد باشند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ