مدیرعامل هما از خرید حداقل ۱۴ فروند هواپیمای نو برای ناوگان هوایی ایران ایر از طریق خط اعتباری ویژه فرانسویها و ایتالیاییها در سال ۹۷ خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از مهر،چندی پیش مقامات مسئول ایرانی درمورد پشت صحنه فاینانس خرید هواپیماهای نو، مطالبی را عنوان کردند که حکایت از مذاکرات ایران با فاینانسورهای خارجی داشت.
هرچند براساس قراردادهای خرید هواپیما از سه شرکت ایرباس، بوئینگ و ATR، بخشی از رقم قرارداد از سوی شرکت سازنده هواپیما فاینانس میشود اما ایرانیها قصد دارند فاینانس با سود کمتر و دوره بازپرداخت طولانیتر صورت گیرد.
متولیان صنعت هوایی معتقدند فاینانس شرکتهای سازنده هواپیما با دوره بازپرداخت ۱۰ سال و سود بیشتر انجام میشود، فاینانس خرید هواپیماها از شرکت های سازنده، گرانتر از فاینانس از بازار است. آنچه شرکت ها بهعنوان فاینانس در قرارداد اعلام میکنند به معنای اختصاصی بودن آنها برای خود شرکت است.
این درحالی است که ایران به فاینانس بیش از ۱۰ سال نیاز دارد و به دنبال فاینانس با مدت زمان ۱۲، ۱۵ و ۱۸ سال است. حال با گذشت حدود یکماه از تشریح چگونگی تامین مالی هواپیماهای نو، فرزانه شرفبافی مدیرعامل هما از اضافه شدن ۱۴ فروند هواپیمای دیگر با پشتیبانی مالی دو کشور فرانسه و ایتالیا خبر داده است.
وی با بیان اینکه تا پایان سال جاری هواپیمای جدیدی وارد ناوگان هما نخواهد شد، گفت: فرانسه و ایتالیا خط اعتباری ویژه تامین کردهاند که قرار است بخشی از این منابع به ایران ایر اختصاص یابد و در راستای قرارداد هما با ایرباس و ATR هزینه شود.
پیش از این نیز اصغر فخریه کاشان قائممقام وزیر راه اعلام کرده بود، در سال ۹۷، سه فروند ایرباس وارد خواهد شد. ارزیابیها نشان میدهد تاکنون از ۱۰۰ فروند هواپیمای سفارشی، ۳ فروند هواپیما تحویل ایران شده است. قرار بر این بود که علاوه بر این هواپیماها، ۴ فروند هواپیمای ایرباس ۳۲۰ تا پایان سال ۲۰۱۷ و ۵ فروند هواپیمای ۳۲۱ ایرباس نیز در سال ۲۰۱۸ به ایران تحویل داده شود. نخستین هواپیمای ایرباس مدل A۳۲۱، 23 دی سال ۹۵ به تهران وارد شد. دومین فروند با مدل ۳۳۰ سری ۲۰۰ نیز 21 اسفند همان سال در فرودگاه مهرآباد بر زمین نشست و 5 فروردین ۹۶ هم سومین هواپیمای ایرباس ۳۳۰ سری ۲۰۰ به ایرانایر تحویل داده شد.
انتهای پیام