کد خبر: ۷۷۲۲۹
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۱/۱۴

علت اصلی افزایش دلار و رشد قیمت ها در بازار بعدی
یک نماینده مجلس اعلام کرد:

علت اصلی افزایش دلار و رشد قیمت ها در بازار بعدی

یک نماینده مجلس با اعلام علت و مشکل اصلی افزایش دلار گفت: در صورت ادامه خروج سپرده های بانکی ، بعد از دو بازار طلا و ارز ، بازار مسکن شاهد افزایش قیمت خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد قسیم عثمانی با ارزیابی عملکرد دولت در زمینه مدیریت بازار ارز در سال 96 به خانه ملت گفت: دولت می توانست همان ابتدا جلوی نوسانات غیر عادی و رشد فزاینده و بی منطق دلار را بگیرد اما اول کم توجهی شد وقتی هم توجه کرد نتوانست بازار را کنترل کند.

وی با تاکید براینکه دولت در عرصه ثبات نرخ ارز  و حتی در افزایش قیمت ارز عملکرد خوبی نداشت، ادامه داد: دولت بر اساس سیاست هایی که دارد می تواند تاثیری بر روند فزاینده و کاهنده نرخ ارز داشته باشد. بنابراین اگر هدف افزایش نرخ ارز را دنبال می کرده روش خوبی را به کار نبرده چرا که عده ای موج سواری و حبابی را درست کردند و کسی نمی داند این حباب شکل گرفته چه زمانی می ترکد و تا کجا پیش می رود.

این نماینده مجلس گفت: اصل مشکل از آنجا ناشی شده که سود سپرده های بانکی کاهش پیدا کرد و بخش قابل توجهی از سرمایه که به صورت سپرده در بانک ها قرار داشت به بیرون از بانک ها و در جاهای دیگر سرازیر شد. عمده کسانی که از این سپرده ها برخوردارند افراد متخصص در عرصه تولید یا از دانش فنی عجیبی برخوردار نیستند و دنبال آسان ترین محل ها برای سرمایه گذاری هستند تا آن را درک کنند.

عثمانی با بیان اینکه بازار طلا و ارز از جمله آسان ترین فضاها برای سرمایه گذاری است، گفت: این دو بازار پیچیدگی ندارد، تخصصی خاص نمی خواهد و قابل ردیابی نیست و هر چقدر بخواهید، می توان ارز خریده و پس انداز کرد. چرا که این مبادلات در هیچ جا ثبت و ضبط نمی شود. بنابراین سرمایه ها به سمت طلا و ارز  سرازیر و باعث افزایش قیمت ارز شد. اگر روند ادامه پیدا  کند و بازار ارز و سکه اشباع و کنترل شود بازار بعدی بازار مسکن است . به عبارتی اگر سپرده ها روند خروج از بانک ها را ادامه دهند بازار بعدی مسکن است و جهش قیمت مسکن را شاهد خواهیم بود.

وی تاکید کرد: دولت باید برای پولی که مردم از بانک خارج می کنند محل هایی غیر از محل های مخرب برای سرمایه گذاری داشته باشد، چرا که وقتی ارز گران شود اقتصاد ملی تضعیف می شود یعنی همه فقیر و به اقتصاد به خصوص اقشار کم درآمد لطمه وارد می شود.افزایش قیمت ارز اول کالاهای خارجی را گران می کند و به تبع آن، کالاهای داخلی گران می شود و تورم شکل می گیرد، تورم اغنیا را غنی تر و فقرا را فقیر تر و شکاف طبقاتی را شکل می دهد این در حالی است که یکی از رهنمود ها و آرمان های ما کاهش شکاف های و فاصله طبقاتی بود.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی در مجلس به بازار جایگزین اشاره کرد و گفت: بورس می تواند با شفاف سازی و معرفی درست جای خوبی برای سرمایه گذاری مردم باشد و ضرری برای اقتصاد ملی ندارد بلکه برای اقتصاد مفید است و می تواند این سرمایه ها را در فعالیت‌های زاینده تولید و اقتصاد به کار گیرد.

عثمانی با ارزیابی بسته بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز اظهار داشت: دولت نظم دیگری را بهم زد تا بازار ارز را منظم کند، از یک سمت سود سپرده را کاهش داد تا پول در چرخه اقتصاد قرار گیرد اما دوباره سودسپرده را افزایش داد، این کار یعنی عقب نشینی در سیاست ها و مسکن موقتی است چرا که اگر دوباره نرخ سودها کاهش پیدا کند همان اتفاق تکرار می شود.

وی به دولت توصیه کرد لازم نیست همه روش های جدید و آموزن خطاها را انجام دهد بلکه می توان از روش های کنترل بازار ارز در دنیا که نظریه های شناخته شده است،استفاده کرد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ