کد خبر: ۸۱۹۱۷
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۷/۳/۱۰

توضیحات سایپا درباره ارائه گزارش منفی به‌قصد افزایش قیمت خودرو
در واکنش به نظر کارشناسان اعلام شد:

توضیحات سایپا درباره ارائه گزارش منفی به‌قصد افزایش قیمت خودرو

شرکت سایپا درپی انتشار گزارش عملکرد ۱۲ ماهه و تحقق زیان ۱۰۰۰ میلیارد تومانی،در واکنش به نظر کارشناسان مبنی بر ارائه گزارش منفی به‌قصد مجاب‌کردن مسئولان برای افزایش قیمت خودرو توضیحاتی داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،درپی انتشار گزارش عملکرد 12 ماهه سایپا برای سال مالی اسفند 96 و تحقق زیان سنگین ۱۰۰۰ میلیارد تومانی، کارشناسان اعلام کرده بودند با توجه به بهبود وضعیت دو سال اخیر صنعت خودرو،افزایش تولید و فروش از یک سو و افزایش دلار و هزینه های تولید محصول از سوی دیگر ، گزارش منفی "خساپا" با هدف کسب امتیاز ار دولت و مجاب کردن مسئولان برای افزایش قیمت فروش در سال جاری ارایه شده است.


این شرکت خودروساز بورسی 3 عامل عدم افزایش بهای فروش محصولات ، افزایش بهای تمام شده کالای فروش رفته ناشی از افزایش بهای نهاده های تولید و تغییر روش های فروش از نقدی به اعتباری و تحمیل هزینه های مالی زیاد را عوامل دخیل در زیان 1000 میلیارد تومانی اعلام کرده بود.

توضیحات سایپا درخصوص ارائه گزارش منفی به‌قصد افزایش قیمت خودرو

حال "خساپا" با ارائه توضیحاتی درخصوص ارائه گزارش منفی به‌قصد مجاب‌کردن مسئولان برای افزایش قیمت خودرو اعلام کرد: شرکت سایپا در ابتدای سال و باتوجه به ثبات نرخ ارز و کالاهای اساسی اقدام به انتشار گزارش بودجه سالیانه کرد و پیش‌بینی سود 113 ریالی به ازای هر سهم نیز براساس افزایش تیراژ تولید و فروش و ثابت بودن بهای تمام شده صورت پذیرفت.

باتوجه به افزایش نرخ ارز و نهاده‌های تولید که از نیمه دوم سال به‌وقوع پیوست و عدم تخصیص ارز مبادله‌ای، نهاده‌های تولید و بهای مواد اولیه در سال گذشته با افزایش چشمگیری مواجه شد که به‌طور نمونه نرخ رشد برخی از نهاده‌ها به این شرح است: فولاد 41 درصد، مس 30 درصد، آلومینیوم 36 درصد، چدن 51 درصد، روی 45 درصد، مواد پلاستیک و پتروشیمی 28 درصد و هزینه‌های پرسنلی و مخارج عملیاتی 20 درصد

این مهم موجب شد علیرغم افزایش 10 درصدی تیراژ تولید نسبت به سال قبل و نیز تحقق 107 درصدی بودجه سال 96، بهای تمام‌شده تولیدات به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته و زیان هنگفتی را به شرکت تحمیل کند.علی رغم پیگیری‌های مکرر از نهادهای مربوطه نظیر شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، مجوزی از بابت افزایش قیمت فروش خودروهای تولید داخل صادر نشد و رشد شدید بهای مواد و قطعات و عدم افزایش قیمت خودرو، سبب شد تا حاشیه سود ناویژه "خساپا" با کاهش قابل‌ملاحظه‌ای مواجه شود.

این عوامل شرایطی را ایجاد کرد که تأمین نقدینگی بار دیگر به اصلی‌ترین دغدغه صنعت خودرو تبدیل شود و شرکت سایپا نیز جهت تأمین سرمایه در گردش مورد نیاز، اقدام به استفاده از روش‌های متفاوت تأمین مالی (تسهیلات، پیش‌فروش محصولات، اوراق بدهی بازار سرمایه، خرید دین اسناد تجاری و...) کرد تا بتواند به تعهدات در قبال مشتریان در موعد مقرر جامه عمل بپوشاند که این امر رشد قابل توجه در هزینه‌های مالی را به‌همراه داشت.

باتوجه به موارد فوق و همان‌گونه که در صورت‌های مالی حسابرسی نشده دوره مالی منتهی به اسفند سال 96 نیز کاملاً مشهود است، افزایش قابل‌توجه بهای تمام‌شده، هزینه‌های اداری، عمومی و تشکیلاتی و هزینه‌های مالی در کنار عدم افزایش قیمت فروش خودرو شرایطی را فراهم کرد تا شرکت سایپا نتواند به اهداف اعلامی در ابتدای سال 96 دست یابد و در راستای شفافیت اطلاعاتی و ارائه اطلاعات صحیح به سهامداران، اقدام به اعلام زیان 256 ریالی به‌ازای هر سهم کند. لازم به‌ذکر است موارد مطروحه فوق، به‌صورت مبسوط به اطلاع سازمان بورس رسیده و در سامانه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه نیز منتشر شده است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» موسوی | ساعت ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۳/۱۲
0
0
پاسخ
ادا و اصول خودروسازان برای گرفتن افزایش قیمت از دولت دیگه تابلو شده....
لابی گری در پشت پرده و مظلوم نمایی در ظاهر ..

خودرو سازان افزایش قیمت مبارک
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ