کد خبر: ۸۱۹۱۸
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۷/۳/۱۰

۴ مطالبه ارزی بخش خصوصی از روحانی
طی نامه فعالان اقتصادی اعلام شد:

۴ مطالبه ارزی بخش خصوصی از روحانی

فعالان اقتصادی در نامه‌ای به رییس جمهور ۴ مطالبه ارزی بخش خصوصی از دولت را اعلام کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از دنیای اقتصاد،فعالان بخش خصوصی به منظور اصلاح سیاست‌های ارزی در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهوری، ۴ پیشنهاد را ارائه دادند.در این نامه که رونوشتی از آن برای معاون‌اول رئیس‌جمهور و گروه اقتصادی دولت نیز ارسال شده، تعدیل نرخ ارز بر اساس تغییرات تورمی، تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی، واسطه‌ای و سرمایه‌ای، بازنگری مجدد در فهرست کالاهای وارداتی مشمول دریافت ارز با نرخ رسمی و فعال‌سازی مجدد صرافی‌های مجاز و مجاز شمردن تعیین نرخ ارز به‌صورت توافقی (به استثنای ارز ناشی از محصولات پتروشیمی و میعانات گازی) برای صادرکنندگان به‌عنوان ۴ پیشنهاد بخش خصوصی به منظور اصلاح سیاست‌های ارزی مطرح شده است.

بعد از اجرای سیاست جدید ارزی در اواخر فروردین‌ سال جاری و اعلام نرخ ۴۲۰۰ تومانی به‌عنوان تنها نرخ رسمی بازار، بخش خصوصی خواستار تعدیل نرخ متناسب با تغییرات تورمی تا پایان سال جاری شدند. از سوی دیگر، با توجه به عطش واردات برای دریافت دلار با نرخ ۴۲۰۰ تومان، این پیشنهاد مطرح شده که نرخ مذکور تنها برای واردات کالاهای اساسی، سرمایه‌ای و واسطه‌ای تولید اختصاص یابد و بقیه واردات با نرخ توافقی از محل ارز حاصل از صادرات تامین شود.

فعالان اقتصادی همچنین بر لزوم بازنگری مجدد در فهرست کالاهای وارداتی مشمول دریافت ارز با نرخ رسمی تاکید کردند. از سوی دیگر، با توجه به اینکه صادرکنندگان مجاز به واگذاری ارز به‌صورت مستقیم به واردکنندگان شده‌اند، پیشنهاد شده مبنای تعیین نرخ به‌صورت توافقی (به استثنای ارز ناشی از صادرات محصولات پتروشیمی و میعانات گازی) مجاز شمرده شود و مازاد نرخ به‌عنوان ارزش اظهارنامه صادراتی تلقی شود. فعالان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند تداوم رویه و فضای فعلی، منجر به آشفتگی بیش از پیش بازار ارز در روزهای آتی خواهد شد و ابراز امیدواری کردند دولت با اتخاذ سیاست‌های جامع‌نگرانه، از بروز آن جلوگیری کند.

اسحاق جهانگیری به یکی از این 4 پیشنهاد توجه کرده و به وزارت صنعت در قالب نامه‌ای ابلاغ کرده تا در تهیه فهرست گروه‌های صادراتی مشمول بازگرداندن ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما با اتاق بازرگانی تهران مشورت شود. این نامه در پی دغدغه‌های فعالان اقتصادی مبنی بر زمزمه قرار گرفتن کالاهای صادراتی سنتی در فهرست کالاهایی که مشمول بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به 4 روش اعلام‌شده از سوی دولت با نرخ ۴۲۰۰ تومان به وزارت صنعت ارسال شده است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ