کد خبر: ۱۰۷۱۳۱
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۷/۸/۲۱

ترامپ با حضور 4 کشور حاضر در برجام موافقت کرد
مکرون :

ترامپ با حضور 4 کشور حاضر در برجام موافقت کرد

رئیس جمهور فرانسه با یبان اینکه ترامپ پذیرفت کشورهای دیگر در توافق هسته ای ۱+۵ با ایران بمانند، درباره جایگزینی یورو به جای دلار گفت: یورو نمی تواند جایگزین دلار شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، امانوئل مکرون درباره پیام توئیتر ترامپ علیه وی به سی ان ان گفت: با ترامپ در زمینه تجارت، پیمان آب و هوایی و چند جانبه گرایی دارای اختلاف هستیم.

وی افزود: من میهن پرست هستم، از ملت فرانسه دفاع می کنم و باید یک هویت قوی داشته باشم. اما فکر می کنم داشتن همکاری بین المللی برای همگان خوب است. این همکاری باعث نفی هویت ملی گرایی نمی شود، اینها تفاوت‌های من با ترامپ باشد. تلاش زیادی در پیمان آب و هوایی پاریس و توافق هسته ای ایران کردم اما پاسخ منفی داد.

این مقام مسئول ادامه داد: تصور می کنم بنابر رابطه شخصی و مذاکرات با ترامپ داشتم، بتوانم کارها را بهتر دنبال کنم، بطور مثال درباره ایران، ترامپ تصمیم به ترک برجام گرفت، اما در نهایت با باقی ماندن دیگر طرف های امضا کننده توافق برجام را پذیرفت. هرچند دو طرف رویکردهای متفاوتی داریم. اما برای من مهمترین کار ماندن برجام و اجتناب از یک بحران بزرگ در خاورمیانه و دوری از افزایش تنش بود.

مکرون افزود: درمورد پیمان آب و هوایی بطور معمول با آمریکا گفت و گو داریم و درنهایت به این پیمان ملحق خواهد شد، چرا مردم ، تجار و جامعه مدنی  آمریکا خواستار چنین امری هستند. باور دارم روابط شخصی و دوجانبه ریشه در گذشته دارد و وظیفه من ایجاد خوش بینی و انجام اقدامات منسجم است.

وی ادامه داد: یورو جایگزین چندان مناسبی برای دلار نیست، یک امر فرامرزی بین المللی برای دلار وجود دارد و اروپایی‌ها در تقویت یورو در برابر دلار ناکام ماندند، البته در این زمینه اقدامات مهمی انجام داده ایم اما همچنان ناکافی است. با این حال با موسسات مالی در سطح اروپا و دیگر همتایان صحبت کرده ام تا ظرفیتی را بوجود آوریم، وابستگی هرچه کمتری به دلار داشته باشیم. برای نظم و ثبات اقتصاد جهانی نیازمند یک پول قوی مانند دلار و جایگزینی برای آن همچون یورو هستیم.

ترامپ 18 اردیبهشت ماه ازتوافق هسته ای 1+5 با ایران خارج شد به دنبال آن سایر کشورهای امضا کننده این توافق ضمن محکوم کردن اقدام ترامپ اعلام کردند به توافق هسته ای پایبند می مانند.

اتحادیه اروپا اعلام کرد ضمن فعال کردن قانون مسدود سازی برای حمایت از فعالیت شرکت های این قاره در ایران، بسته حمایتی نیز برای ادامه تجارت ایران با جهان و همچنین فراهم شدن خرید و فروش نفت ایران ارایه می کند. برخی کارشناسان گفته اند در این بسته به جای دلار از یورو برای مبادلات تجاری ایران استفاده می شود.

ترامپ روز گذشته برای شرکت در یکصدمین سال پایان جنگ جهانی اول به پاریس سفر کرده بود. این مراسم به محل بروز اختلافات بین مقامات اروپا و آمریکا تبدیل شد، مکرون بشدت از گسترش ملی گرایی در جهان (طعنه به ترامپ) انتقاد کرد و گفت: بیایید به جای بهره برداری از هراس یکدیگر، سازنده امید باشیم. به نظر من ملی گرایی خیانتی به وطن پرستی است.

ترامپ جمعه گذشته  قبل از ورود به فرانسه برای شرکت در مراسم یکصدمین سال پایان جنگ جهانی اول در توئیتر به همتای فرانسوی تاخت و اعلام کرد: مکرون به تازگی گفته اروپا باید ارتشی بسازد تا جلوی آمریکا، روسیه و چین از محافظت کند. توهین‌آمیز است.

انتهای پیام 
 

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ