کد خبر: ۱۰۷۵
۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۶/۱۸

عراقچی :توافق ۷۰ درصدی با ۱+۵/تحریم دوباره عکس العمل ایران را درپی دارد

عراقچی :توافق ۷۰ درصدی با ۱+۵/تحریم دوباره عکس العمل ایران را درپی دارد

معاون وزیر خارجه کشور گفت: با ۱+۵ در ۷۰ درصد مفاد مورد نظر توافق داشتیم و با هوشیاری لازم مذاکرات را دنبال می کنیم.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایرنا، عباس عراقچی با حضور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری که دوشنبه شب از شبکه دوم سیما پخش شد، افزود: نگارش متن توافقنامه با 1+5 بیشتر شکلی است و پس از توافقات نهایی این امر صورت می گیرد. حدود 70 درصد متن توافق آماده و 30 درصد از متن بصورت نقطه چین تدوین شده است.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: 30 درصد باقی مانده از توافقنامه از منظر کیفی و محتوایی هنوز تایید نشده اما در این زمینه پیشرفت خوبی داشتیم و این پیشرفت ها دلیل تمدید مذاکرات بوده است. طرفین مذاکرات هسته ای اذعان داشتند که پیشرفت ها خوب بوده و میزان درک از مواضع از سوی طرفین قابل توجه است اما در این میان اختلافاتی وجود دارد که برخی از آنها عمیق است. امیدواریم در دور بعدی مذاکرات که 18 سپتامبر در نیویورک برگزار می شود بتوانیم توافقات خوبی داشته باشیم.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان توضیح داد: در هفته های اخیر با تک تک اعضای 1+5 مذاکراتی داشتیم؛ همچنین با چین و روسیه مشورت ها همواره وجود داشته و دارد و در عین حال محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز اخیرا با لاورف در باره مذاکره با 1+5 دیدار کرد و در حاشیه پیمان شانگهای نیز بین ایران و چین دیداری در سطح وزرای خارجه خواهند داشت.

وی با اشاره به دیدار با مقامات سه کشور اروپایی عضو 1+5 گفت: هفته گذشته در پاریس 4 ساعت مذاکرات دو جانبه با همتای خود داشتم؛ همچنین مذاکراتی بین وزیر امور خارجه کشورمان و اشتون انجام شد و بحث های مهمی در این دیدارها صورت گرفت و نحوه ادامه مسیر مشخص شد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: در کنار این بحث٬ مذاکرات دوجانبه با آمریکا داشتیم که دو روز پنجشنبه و جمعه هفته گذشته انجام شد.

دلیل مذاکرات با این کشور به دلیل عدم روابط دو جانبه است از این رو مذاکره با آمریکا طولانی تر است و با دیگر کشورها مشکلی برای ارتباط وجود ندارد.

عراقچی اظهار کرد: قابل انکار نیست که بخش مهمی از مذاکرات باید با آمریکایی ها انجام شود زیرا بخش بزرگی از تحریم ها از طریق آمریکا اعمال شده و برداشته شدن این تحریم ها منوط به مذاکره با آنان است.

وی یادآور شد: آماده می شویم که هفته بعد در نیویورک مذاکرات 1+5 را از سر بگیریم. در ادامه مذاکرات٬ جلسه ای با حضور 7 کشور خواهیم داشت اما تاریخ دقیق آن هنوز مشخص نشده است.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: امیدواریم گره های موجود باز شود و مذاکرات را تا 24 نوامبر (3آذر) به پایان برسانیم.

عراقچی تاکید کرد: اگر در نیویورک مشکلات را رفع کنیم تبیین جزییات٬ ضمائم٬ مسائل فنی٬ اجرایی و نحوه برداشته شده تحریم ها و اجرای تعهدات زمان خواهد برد اما امیدواریم تا 24 نوامبر به توافق برسیم که این امر منوط به تایید نظرات ما است.

به گفته عراقچی٬ از نظر محتوایی اختلافات اساسی درباره موضوعات با 1+5 وجود دارد و 30 درصد توافق باقی مانده به لحاظ کیفی به نوعی همه متن است.

وی ادامه داد: 17 سپتامبر با ناهار کاری اشتون و ظریف٬ روند مذاکراتی نیویورک را آغاز می کنیم و در روز بعد٬ مذاکره با 1+5 را در سطح وزرا خواهیم داشت.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان توضیح داد: باید همه موضوعات مورد تایید طرفین باشد تا در نهایت توافقات نهایی شکل گیرد.


*حق غنی سازی

عراقچی یادآور شد: حق غنی سازی جمهوری اسلامی ایران مسئله مهمی است که در مذاکرات بر آن تاکید شده و کماکان روی این موضع ایستاده ایم که غنی سازی ما کاملا صنعتی و برای تامین نیازهای آتی کشور است. غنی سازی ایران که باید به حد صنعتی برسد از خواسته های اصلی ما است و در این باره مذاکرات جزیی وجود دارد.



*رآکتور اراک

معاون وزیر امور خارجه توضیح داد: بحث اراک یکی از موضوعات جدی دیگر است. البته به طور طبیعی برای یک راکتور آب سنگین نگرانی هایی وجود دارد. با توجه به اعتقادات دینی، فتوای مقام معظم رهبری، دکترین های امنیتی و دفاعی، سلاح هسته ایی جایی برای ایران ندارد.

به گفته عراقچی٬ با طراحی های فناوری و تکنولوژی این رآکتور٬ نگرانی ها می تواند از بین برود و مذاکرات ما درباره این طراحی جدید ادامه دارد.

وی گفت: نحوه برداشتن تحریم ها بحث کلیدی است و بر اساس توافق ژنو٬ یکی از مولفه های توافق نهایی برداشته شدن تحریم ها است؛ این تحریم ها از سوی مراجع مختلف از جمله آمریکا، اروپا و شورای امنیت و دیگر بخش ها صادر شده و برداشتن آن دارای پیچیدگی است. غرب معتقد است تحریم ها باید تعلیق را پشت سر هم طی کند اما ما با این روند موافق نیستیم؛ از طرفی تعهدات ما نیز دفعتا انجام نمی شود و در مراحلی انجام خواهد شد.

عراقچی ادامه داد: اختلافات کم و بیش ادامه دارد و در برخی مسائل راهگشایی شده و کماکان مذاکرات ما ادامه دارد و برای رسیدن به توافق نهایی ناامید نیستیم.

وی با بیان اینکه درخصوص تحریم های اخیر آمریکا٬ اختلاف نظر وجود دارداظهار کرد: براساس توافق ژنو تحریم جدیدی نباید اعمال شود اما آمریکایی ها معتقدند که تحریم برخی شرکت ها جدید نیست و دلیل این امر دور زدن تحریم ها است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای تاکید کرد: آنها به تعهدات خود برای عدم اعمال تحریم های جدید عمل کردند و تنها موضوع مورد بحث٬ اضافه کردن افرادی بوده که تحریم ها را نقض کردند که این امر از نظر ما اعمال تحریم های جدید محسوب می شود.

عراقچی تاکید کرد: در توافق باید اصل حسن نیت رعایت شود و این امر یک تعارف نبوده و یک اصل حقوقی بین المللی است؛ معتقدیم این تحریم ها خلاف حسن نیت و متن توافق ژنو است و اعتراض خود را در مذاکرات اخیر به آمریکایی ها در این باره اعلام کردیم و گفتیم در شرایط کنونی که مذاکرات به مراحل حساس رسیده این اتفاق سودی ندارد.

به گفته وی٬ ایران حتما این تحریم ها را تحمل نخواهد کرد و در این باره عکس العمل نشان می دهیم چراکه جزییات توافق به شما اجازه می دهد که اقدامی را انجام دهید که طرف مقابل عصبانی شود و اگر تحریم ها تکرار شود عکس العمل مناسب را انجام می دهیم.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: اجازه نمی دهیم کسانی که در آمریکا، منطقه و سمت غرب تمایل ندارند مذاکرات به سرانجام برسد در مسیر مذاکراتی خللی ایجاد کنند و در عین حال نمی گذاریم با بهانه های اینچنینی مسیر مذاکره قطع شود.



*همکاری با آژانس

عراقچی درباره گزارش آژانس انرژی اتمی گفت: مسیر همکاری های ما با آژانس انرژی اتمی و و 1+5 موازی است اما این دو مسیر مستقل دنبال می شود. مسیر همکاری با آژانس برای پاسخ دادن به سوالاتی است که از گذشته وجود دارد که از دید آژانس به آن پاسخ داده نشده است.

وی اظهار کرد: ما به توافقنامه پادبان و ژنو پایبند بودیم و گزارش آژانس این را تایید می کند و تنها موضوع پاسخ دادن به برخی ادعاها از گذشته باقی می ماند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای یادآور شد: در سال های اخیر متاسفانه شاهد سوء استفاده از این موضوع (پاسخ به پرسش های گذشته) بوده و کسانی به دنبال ایجاد سوالات جدید بودند. در این میان همواره مراقب بودیم اطلاعات دانشمندان ما در اثنای این پاسخگویی مورد سوء استفاده قرار نگیرد چراکه پنج دانشمند هسته ایی خود را از دست دادیم.



*با هیچ کس تعارف نداریم

عراقچی تصریح کرد: تعارف نداریم و اجازه نمی دهیم کسی ولو با استفاده از امکانات آژانس٬ از ما سوء استفاده کند اما در عین حال سیر همکاری درستی را با آژانس هماهنگ کردیم.

به گفته وی٬ ایران با آمانو چارچوب همکاری مشخصی را برای پاسخگویی به سوالات باقی مانده از گذشته و حال درنظر گرفته و مسیر همکاری با آژانس مبتنی بر تفاهم درست است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای با بیان اینکه آمادگی حل مسائل گذشته را داریم زیرا به گذشته خود اطمینان داریم، گفت: همکاری های مثبتی در یک یا دو ماه اخیر با آژانس داشتیم که یک مورد آن چاشنی های انفجاری بود اما در گزارش آمانو آن گونه که شایسته بوده به آن اشاره نشده است.



*ادامه همکاری

عراقچی با بیان اینکه همکاری های ایران با آژانس ادامه می یابد، اظهار کرد: پی ام دی یا ابعاد نظامی فعالیت های هسته ای ایران شامل سوالات مربوط به گذشته است و ما اعتقادی به پی ام دی نداریم . مسوولان آژانس باید اطمینان بدهند که دیگر به فایل های بسته شده باز نمی گردند و در این زمینه توافق کردیم.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان یادآور شد: در حوزه حفاری های نفتی از چاشنی هایی استفاده می کنیم که بسیار حساس است؛ این موضوع به آژانس انرژی اتمی اعلام شده و آن را پنهان نمی کنیم چرا که این اتفاق مرسوم است و وزارت دفاع در این بخش خدمات ارزنده ای ارائه کرده است.

عراقچی ادامه داد: این توانایی در خدمت صنعت و اقتصاد کشور قرار گرفته و آژانس نیزاعلام کرده که کاربرد چاشنی ها کاملا به لحاظ صنعتی منطقی است. ایران برای مذاکرات آخر شهریور در نیویورک به صورت دوجانبه با کشورهای عضو و با 1+5 و ملاقات دوجانبه با وزرای خارجه کشورها آمادگی دارد.

به گفته عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای٬ ایران تا آخرین لحظه پای میز مذاکره است و این مسیر را با جدیت دنبال می کند.

وی اظهار کرد: رسیدن به تفاهم درباره موضوع هسته ای کار سختی هست اما غیر ممکن نیست؛ موارد اختلافی جدی است اما راه حل موجود است. در توافق ژنو به ایجاد اطمینان نسبت به برنامه هسته ای ایران اشاره شده که اگر این مهم ملاک قرار گیرد توافقات نهایی امکانپذیر است.همچنین اگر کشوری به دنبال دستاوردهای سیاسی و اهداف دیگری باشد در رسیدن به توافق مشکل خواهیم داشت اما اگر چنانچه غرب به دنبال رفع نگرانی باشد،رسیدن به توافق نهایی دور از ذهن نیست.



*لابی صهیونیستی در کنگره

عراقچی با اشاره به لابی های موجود از جمله صهیونیست ها در کنگره آمریکا گفت: لابی صهیونیست ها به طور جدی در این کنگره کار می کند و به هر حال مقامات آمریکایی مجبورند در کنگره پاسخگوی عملکردشان باشند. به مقامات آمریکایی اعلام کردیم که مشکلات داخل کنگره نباید به هزینه ما و با ایجاد مشکل برای ایران رفع شود و هربار این اتفاق رخ داده به صورت علنی و در جلسات مشترک موضع خود را اعلام کردیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای اظهار کرد: امیدواریم مذاکرات در زمان خود به نتیجه برسد اما اگر این اتفاق رخ ندهد کار به آسانی دفعه قبل نخواهد بود.

عراقچی با بیان اینکه فرصت یکساله مذاکرات 24 نوامبر به پایان می رسد، توضیح داد: ادامه شرایط فعلی بعد از این تاریخ بشدت مشکل است و پس از پایان موعد مقرر٬ در آمریکا و اروپا شرایط تفاوت خواهد کرد.

به گفته وی٬ فرصت ایجاد شده به واسطه توافق ژنو، درصورت عدم توافق از دست خواهد رفت اما دیپلماسی همیشه ادامه خواهد داشت.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: اکنون برای فکر کردن به این شرایط زود است اما طرفین امیدوار هستند در تاریخ مقرر به توافق برسیم .
 

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ