نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس با انتقاد از قیمتگذاری خودرو توسط دولت و علت مشکلات ، پیش بینی کرد زیان دو شرکت ایران خودرو و سایپا تا پایان سال جارری به 20 هزار میلیارد تومان برسد.
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، فریدون احمدی با اشاره به راهکارهای لازم برای بهبود وضعیت خودروسازی به خانه ملت گفت: صنعت خودروسازی نظام cost- benefi است و نباید برای آن بدون حساب و کتاب خرج کرد. خودروهای تولیدی در داخل با همتایان خارجی آن مقایسه میشوند و باید در بازار رقابتی بتوانند نظر مشتریان را تامین کنند.
وی با بیان اینکه نباید برای صنعت خودروسازی بی حساب و کتاب خرج کرد افزود: صنعت خودروسازی صنعتی عمومی در دنیا است و باید توانایی رقابت داشته باشد. قرار نیست به هر قیمتی خودرو بسازیم بلکه باید اقتصادی خودرو تولید کنیم.
این نماینده مجلس با بیان اینکه باید برای تولید اقتصادی خودرو زیرساختهای موردنیاز فراهم شود اعلام کرد: سیاست رهبری نیز در حمایت از تولید ملی نشان دهنده اهمیت پشتیبانی از صنایع داخلی است. مردم حاضرند برای حمایت از کالای داخلی محصولات ایرانی را نسبت به همتای خارجی که از یک نوع کیفیت برخوردار باشند گرانتر بخرند حتی در صورتی که کالای داخلی از کیفیت پایین تری نیز برخوردار باشد از آن حمایت میکنند اما این نوع حمایتها مدت زمان مشخصی دارد و ابدی نیست.
احمدی با اشاره به ادعای برخی مدیران شرکتهای خودروساز مبنی بر اینکه مشکلات صنعت به ارث رسیده است ، توضیح داد: مشکلات خودروسازی ناشی از مدیریت نادرست مدیران قبلی است. مدیرانی که احساس میکنند توانایی رفع مشکلات را ندارند کنارهگیری کنند تا افراد توانا بتوانند با مدیریت علمی مسائل را حل کنند.
وی در پاسخ به اینکه آیا مشکلات خودروسازی قابل حل است گفت: بله اگرچه مشکلات این صنعت پیچیده و وسیع است اما میتوان آن را حل کرد.
این نماینده مجلس با انتقاد از قیمتگذاری خودرو توسط دولت افزود: اصلاح قیمتها یکی از نیازهای این صنعت است. دولت از خودروسازی تصنعی نگهداری میکند که باعث زمینگیر شدن و تحمیل ضرر هنگفت به این صنعت شده است. خودروسازان باید همانند بنگاههای اقتصادی برای قیمتگذاری آزاد باشند. اگر دولت به فکر تامین خودروی با کیفیت برای مردم است واردات خودرو را آزاد کند.
احمدی ادامه داد: هر یک از شرکتهای ایران خودرو و سایپا تا پایان سال حدود 10 هزار میلیارد تومان زیان خواهند داد. خودروساز مسئول تامین خودرو ارزان قیمت برای جامعه نیست بلکه بنگاه اقتصادی است باید زمینه رقابت برای خودروسازان فراهم شود.
احمدی در پاسخ به اینکه آیا کشور ارز موردنیاز برای واردات خودرو را دارد توضیح داد: میتوان بدون انتقال ارز خودرو وارد کرد. برخی ایرانیان در خارج یا صادرکنندگان کالا مایلند از سرمایه خود در خارج برای واردات خودرو استفاده کنند، میتوان از ظرفیت آنها برای واردات استفاده کرد. برای بهبود شرایط بازار خودرو از یک سو باید قیمت این کالا آزاد و از سوی دیگر زمینه واردات آن فراهم شود.
احمدی در پاسخ به اینکه INSTEX میتواند زمینه برای واردات قطعههای موردنیاز خودروسازی را فراهم کند گفت: باید این نتیجه را به همراه داشته باشد اما چندان امیدوار نیستم.
پایان پیام