کد خبر: ۱۴۰۹۳۷
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۸/۹/۵

جزئیات و زمان برگزاری پنجمین همایش مالی اسلامی اعلام شد
توسط رییس انجمن مالی اسلامی:

جزئیات و زمان برگزاری پنجمین همایش مالی اسلامی اعلام شد

رییس انجمن مالی اسلامی درخصوص جزئیات برگزاری پنجمین همایش مالی اسلامی و دلایل عملی نشدن بانکداری اسلامی در ایران و اوراق گام توضیحاتی داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی صالح آبادی با اشاره به برگزاری پنجمین همایش مالی اسلامی گفت: این همایش یکشنبه 10 آذر ماه از ساعت 8 تا 13 ظهر در محل دانشگاه الزهرا با محور اصلی بازار مالی اسلامی، رونق تولید و چالش ها و راهکارها در سه بخش بازار سرمایه، پول و بیمه برگزار می شود.

وی افزود: پژوهشگران این سه حوزه می توانستند تا پایان مهر ماه مقالات را ارائه دهند که با توجه به درخواست متقاضیان تا 10 آبان ماه تمدید شد و در مجموع 55 مقاله به دبیرخانه ارسال شد که از این بین، ۱۸ مقاله پذیرش و قابل ارایه و قابل انتشار در کتاب همایش خواهد بود. سخنرانان اصلی همایش غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس کمیته فقهی سازمان بورس و عضو کمیته فقهی بانک مرکزی، شاپور محمدی رییس سازمان بورس و موسی بزرگ اصل مدیر عامل و رییس هیات عامل سازمان حسابرسی هستند.

این مقام مسئول ادامه داد: یکی از حوزه های جدید مطرح در همایش مالی اسلامی بحث حسابداری و حسابرسی اسلامی است که مقوله مهم بشمار می آید. دراین همایش چهار رکن بانکداری اسلامی، بازار سرمایه اسلامی، بیمه اسلامی و حسابرسی اسلامی چهار رکن مالی اسلامی مورد بررسی قرار می گیرد .همچنین از کشور ترکیه پروفسور یوسف دنیچ عضو هیات علمی دانشگاه صباح الدین زعیم و از مدیران بانک اسلامی برکت در این برنامه حضور دارد.

صالح آبادی گفت: دو پنل تخصصی در همایش برگزار می شود که در پنل نخست، نقش اوراق گام در تامین مالی و رونق تولید بررسی خواهد شد و پنل دوم به ارایه مقالات اختصاص دارد. در پنل اول صالح آبادی به عنوان رییس، فرهاد حنیفی به نمایندگی از بانک مرکزی به عنوان عضو پنل، حمید زمان زاده از پژوهشکده پولی و بانکی ارایه دهنده، عباس موسویان ابعاد فقهی اوراق گام و امیر هامونی مدیر عامل فرابورس بازار پذیری و معاملات ثانویه این اوراق را بررسی می کنند.

وی با اشاره به همانند سال گذشته پنجمین جایزه مالی اسلامی به دو شخصیت حقیقی و حقوقی تعلق می گیرد، گفت: همچنین دو پایان کار شده در حوزه مالی اسلامی در سطح کارشناسی ارشد و دکترا حائز دریافت جایزه شده و از دومین کتاب برتر در این حوزه هم تقدید خواهد شد.

رییس انجمن مالی اسلامی در خصوص علل عملی نشدن بانکداری اسلامی در ایران گفت: علاوه بر نرخ تورم بالا که منجر به اخذ سود بالا در بانک ها می شود، قدیمی بودن قوانین بانکداری اسلامی و عدم نظام مدون برای آموزش بانکداری را می توان از دلایل عملی نشدن بانکداری اسلامی عنوان کرد. اما در لایحه جدید مجلس بحث تعلق سود به جریمه دیرکرد مطرح شده که قرار است برای جرایم حساب جداگانه ای در نظر گرفته شود که در اختیار بانک ها نبوده و مصارفی هم برای آن اندیشیده شود.

صالح آبادی درباره طرح اوراق گام به عنوان یکی از موضوعات این همایش نیز گفت: این اوراق شبه ضمانت‌نامه است و در این ساز و کار بانک واسطه بین خریدار و فروشنده خواهد شد. برای مثال اگر کارخانه‌ای قصد خرید مواد اولیه از شرکتی داشته باشد، چک سه ماه آینده به فروشنده می‌دهد تا این چک را در اختیار بانک قرار دهد.

وی افزود: اگر فروشنده سریعتر از تاریخ چک نیاز به نقد کردن چک داشته باشد می‌تواند آن را در بورس تنزیل کند به این معنا که اوراق گام هم در بازار سرمایه و هم در بازار پول مورد استفاده قرار می‌گیرد و از این پس وجوه عمومی هم می‌توانند در خدمت تولید قرار بگیرند. در این بین بانک هم برای نگهداری از چک و عرضه آن کارمزد می‌گیرد که نرخ کارمزد براساس مقررات بانک مرکزی متعارف در نظر گرفته خواهد شد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ