کد خبر: ۱۴۳۶۱۷
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹

شروط راه‌اندازی بازار طلای آب شده در بورس از زبان مدیرعامل بورس کالا

شروط راه‌اندازی بازار طلای آب شده در بورس از زبان مدیرعامل بورس کالا

مدیرعامل بورس کالا با اشاره به موارد عدم توافق نظر برای راه‌اندازی بازار طلای آب شده در این بورس ابراز امیدواری کرد این نهادها با رایزنی فعالان بازار طلا شکل بگیرند تا بتوان آن را هم راه‌اندازی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حامد سلطانی‌نژاد درمورد راه‌اندازی بازار طلای آب شده در بورس کالا به ایسنا گفت: در راه‌اندازی بازار طلای آب شده عیار شمش طلا، ویژگی‌ها، مقدار ناخالصی و اینکه خالص‌سازی با عیار ۹۹۵ اتفاق می‌افتد یا خیر، محل بحث فعالان بازار است و باید مرجعی مانند سازمان استاندارد یا مراجع دیگر شمش طلای استاندارد را تعریف کنند تا این بازار هم راه‌اندازی شود.

وی افزود: سکه از قدیم در ایران وجود داشته در حالی که در کشورهای دیگر اگر کسی بخواهد طلا خریداری کند باید بصورت گرمی یا شمش خرید را انجام دهد. در ایران شاید به دلیل اینکه نهادهای تخصصی در حوزه عیارسنجی شمش و طلای آب شده و عهده‌دار شدن مسئولیت سنجش عیار وجود ندارد، بازار بصورت سنتی اداره می‌شود. امید می رود این نهادها با رایزنی شکل بگیرند تا بتوان بازار طلا را هم راه اندازی کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: شمشی که در بورس کالا عرضه می‌شود با برند شرکتی که تولید کرده شناخته می‌شود. برای مثال گفته می‌شود طلای زرشوران، مسئولیت آن هم با زرشوران است. اما اگر قرار باشد بازار شکل بگیرد و مردم خرید و فروش کنند، حتی اگر برند هم داشته باشد اعتماد وجود ندارد و ممکن است فکر کنند طلا آب و با مس مخلوط شده است.

سلطانی نژاد گفت: کالاها برای تبدیل به اوراق بهادار حتما باید استاندارد شوند و استاندارد سازی طلا نیازمند موسساتی است که عیارسنجی کرده و اعلام کنند طلا با فلان عیار می‌تواند در انبار بانک ذخیره و گواهی آن صادر شود. اگر شرایط مذکور بر بازار شمش و طلای آب شده حاکم شود می توان مدعی شد بازار خوب و پربازیگری برای آن شکل می‌گیرد و مردم هم برای پس‌انداز دارایی‌ها به سمت این بازار حرکت می‌کنند و از بازار غیرشفاف طلای زینتی یا شمشی که مردم در صندوق نگهداری کنند دور خواهیم شد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ