کد خبر: ۱۵۳۲۱۷
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۲/۱۷

قیمت روز تابلوی ٤٦٠ هزار میلیاردی شرکت‌های بورسی مشمول سهام عدالت
مدیرعامل سپرده‌گذاری مرکزی مطرح داد:

قیمت روز تابلوی ٤٦٠ هزار میلیاردی شرکت‌های بورسی مشمول سهام عدالت

مدیرعامل سپرده‌گذاری مرکزی با اشاره به قیمت روز تابلوی بیش از ٤٦٠ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های بورسی مشمول سهام عدالت گفت: ارزش این سهام از ١٢ سال پیش ١٦ برابر شده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسین فهیمی با اشاره به ابلاغیه تاریخی رهبری مبنی بر آزادسازی سهام عدالت به ایرنا گفت: براساس این ابلاغیه مقرر شد تا در ماه‌ های آینده سهام عدالت افرادی که می‌خواهند سهام آنها بصورت مستقیم معامله یا از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری مدیریت شود آزادسازی صورت گیرد.

وی ادامه داد: مفهوم آزادسازی این است که سهام عدالت افرادی که جزو مشمولین این سهام محسوب می‌شوند باید در سامانه‌های بازار سرمایه ثبت شوند و دارایی‌ها به نام آنها اختصاص داده شود تا بتوانند تمام حقوق را از محل دارایی دریافت و به خرید و فروش با کسب سود بپردازند. با توجه به نقش و جایگاه شرکت سپرده‌گذاری، ستاد آزادسازی سهام عدالت مسئولیت پاسخ‌گویی آزادسازی را به این شرکت محول کرده است.

این مقام مسئول افزود: ثبت و نگهداری از دارایی ٥٠ میلیون مشمول سهام عدالت همانند همه فعالان بورسی است که ممکن است صدها میلیون تومان دارایی در بورس داشته باشند. به همان اندازه باید به مشمولان سهام عدالت خدمات ارائه بدهیم و باید از کد بورسی آنها به گونه‌ای نگهداری کنیم که مورد سواستفاده قرار نگیرد.

فهیمی عنوان کرد: شرکت سپرده گذاری زیرساخت‌های لازم برای معاملات سهام عدالت در بورس را تقویت کرده و مشمولین این سهام نباید هیچگونه نگرانی در زمینه معاملات داشته باشند به همین دلیل بهتر است تا از هرگونه شتاب‌زدگی در اقدامات مربوط به این سهام خودداری کنند. اکنون در مرحله فرصت یک ماهه برای تعیین نحوه مدیریت سهام عدالت، مشمولین فقط باید به سایت سازمان خصوص‌سازی مراجعه و نحوه مدیریت را مشخص کنند اما برای مرحله بعد اقدامات بیشتری را در دستور کار داریم که آنها را اجرایی خواهیم کرد.  از مشمولان درخواست می شود از هرگونه مراجعه به مراکز و ارگان‌های مختلف برای طرح سوال و پاسخ خودداری کنند و اطلاعات لازم را تنها از طریق مرجع انتخاب شده یعنی شرکت سپرده‌گذاری پیگیری کنند.

وی به ارزش سهام عدالت اشاره کرد و گفت: ارزش این سهام در زمان واگذاری بین مستقیم و غیرمستقیم یکسان است اما ارزش آن بعد از انتخاب روش مدیریت تغییر می‌کند. قیمت روز تابلوی شرکت‌های بورسی که مشمول طرح سهام عدالت است بیش از ٤٦٠ هزار میلیارد تومان است بر این اساس افرادی که ١٢ سال پیش یک میلیون تومان سهام به آنها داده شده است سهام آنها اکنون بیش از ١٦ برابر شده است.

مدیرعامل سپرده گذاری مرکزی با اشاره به شرکت‌های غیربورسی افزود: یک سری از شرکت‌ها که غیربورسی هستند و به شرکت سرمایه‌گذاری استانی تخصیص داده نشده اند بعد از پذیرش در بورس و تعیین قیمت تابلو، ارزش آنها مشخص خواهد شد. شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی بطور حتم یا وارد بورس می‌شوند یا از طریق بازار پایه فرابورس معامله خواهند شد. اما شرکت‌های سرمایه‌پذیر که مشمول واگذاری هستند و تاکنون بورسی نشده‌اند تکلیفی برای آنها وجود دارد که باید بطور حتم بورسی شوند.

فهیمی عنوان کرد: اگر به هر دلیلی این شرکت‌ها موقعیت لازم برای ورود به بورس را پیدا نکردند جزو دارایی شرکت سرمایه‌گذاری استانی قرار می‌گیرند تا سهام آن شرکت و سرمایه‌گذاری استانی آزادسازی و دارای قیمت بورسی و فرابورسی شود. زمان بندی دقیقی را نمی‌توان برای خرید و فروش سهام عدالت در بورس اعلام کرد در این زمینه شورای عالی بورس تصمیم‌گیر خواهد کرد. سهام عدالت در روش غیرمستقیم قابل فروش است و با توجه به اینکه در صندوق‌های سرمایه‌گذاری استانی سازماندهی خواهند شد قابلیت فروش بیشتری نسبت به مستقیم پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ