کد خبر: ۱۵۴۴۶۴
۱۱:۷ - ۱۳۹۹/۳/۲۱

رانت ۱.۲ هزار میلیاردی بازار خودرو با پیش فروش ۲۵ هزار محصول
گزارش یک رسانه از :

رانت ۱.۲ هزار میلیاردی بازار خودرو با پیش فروش ۲۵ هزار محصول

در قرعه‌کشی طرح فروش فوق‌العاده ۲۵ هزار محصول ایران خودرو و سایپا با قیمت دستوری، حدود ۱.۲ هزار میلیارد تومان رانت در بازار توزیع شده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، دنیای اقتصاد در گزارشی اعلام کرد: قرعه‌کشی طرح فروش فوق‌العاده خودرو در حالی اوایل هفته انجام شد که محاسبات نشان می‌دهد درنتیجه عرضه ۲۵ هزار محصول با قیمت دستوری، نزدیک به هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رانت در بازار توزیع شده است.

به‌ عبارت دیگر، دولت عملاً این رقم را به‌عنوان تخفیف به بخش کوچکی از مشتریان که فقط خوش شانس بوده‌اند، تقدیم کرده است. این رانت و تخفیف، زاییده اختلاف حداقل ۲۵ میلیون تومانی قیمت کارخانه و بازار خودروها است که ریشه در سیاست قیمت‌گذاری دستوری دارد.

بر این اساس، کف اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروهای عرضه شده در طرح فروش فوق‌العاده با ۲۵ میلیون تومان به تیبا تعلق دارد و سقف آن نیز حداقل ۸۰ میلیون تومان است که به پژوپارس مربوط می‌شود.

طبق اعلام ایران‌خودرو، چهار هزار نفر در طرح فروش فوق‌العاده این شرکت برنده پژوپارس شده‌اند که با توجه به اختلاف ۸۰ میلیون تومانی بین قیمت کارخانه و بازار این محصول عملاً رانتی ۳۲۰ میلیارد تومانی از ناحیه عرضه این خودرو با قیمت دستوری توزیع شده است. به‌عبارتی دولت از جیب ایران‌خودرو به چهار هزار نفر مشتری پژوپارس، نفری ۸۰ میلیون تومان تخفیف داده است.

این رانت و تخفیف اما در مورد پژو ۲۰۶ تیپ ۲ بیشتر بوده که ریشه در عرضه تعداد زیادتری از این خودرو نسبت به پارس دارد. ایران‌خودرویی‌ها در طرح فروش ۶ هزار و ۳۷۰ دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ را با قیمت پایه کمتر از ۷۲ میلیون تومان عرضه کرده‌اند که با توجه به اختلاف ۶۰ میلیون تومانی با نرخ بازار، زمینه ساز توزیع رانتی بالغ‌ بر ۳۸۰ میلیارد تومان شده است.

آبی‌های جاده مخصوص در طرح فروش‌ چهار هزار پژو ۴۰۵ عرضه کرده‌اند آن هم با قیمتی کمتر از ۶۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان. با توجه به اینکه اختلاف قیمت کارخانه و بازار پژو ۴۰۵ چیزی حدود ۶۰ میلیون تومان است، عرضه این محصول با نرخ دستوری بیش از ۲۴۰ میلیارد تومان رانت را به دنبال داشته است.

در واقع ایران‌ خودرو این مبلغ را به دستور دولت به مشتریان ۴۰۵ تخفیف داده تا مثلا بازار این محصول آرام بگیرد. دیگر محصول ارائه شده در طرح فروش ایران‌خودرو، رانا بود که این شرکت تنها ۶۳۰ دستگاه از آن عرضه کرد. اختلاف قیمت کارخانه و بازار رانا نزدیک به ۵۵ میلیون تومان است که با ضرب آن در ۶۳۰ مشخص می‌شود رانتی ۳۵ میلیارد تومانی در بازار این محصول توزیع شده است. ایران‌خودرو اما در مجموع به دستور دولت از ناحیه فروش این چهار محصول، چیزی حدود هزار میلیارد تومان رانت و تخفیف عرضه ارائه کرده است.

در سایپا تنها با در نظر گرفتن محصولات سواری عرضه شده در طرح فروش فوق‌العاده این شرکت با دستور دولت به حدود هفت هزار نفر از مشتریان تیبا و ساینا۲۰۰ میلیارد تومان تخفیف (یا همان رانت) تقدیم کرده است.

سایپا ۲.۵ هزار دستگاه تیبای معمولی در طرح فروش عرضه کرده که با توجه به اختلاف قیمت کارخانه و بازار این محصول، زمینه‌ساز توزیع رانتی ۶۵ میلیارد تومانی شده است.

عرضه تیبا۲ با قیمت دستوری شورای رقابت نیز سبب شده رانت و تخفیفی نزدیک به ۷۰ میلیارد تومان  تقدیم دو هزار و ۵۰۰ شهروند خوش‌شانس شود. در نهایت اما سایپا با عرضه هزار و ۹۰۰ دستگاه ساینا با قیمت دستوری بیش از ۵۷ میلیارد تومان تخفیف و رانت را در بازار این محصول توزیع کرده است.

سایپایی‌ها بیش از سه هزار وانت را نیز در طرح فروش فوق‌العاده خود عرضه کرده‌اند که با احتساب آنها و با توجه به وجود اختلاف فاحش میان قیمت کارخانه و بازار این خودروها، سهم دومین خودروساز بزرگ از رانت توزیعی در بازار خودرو بیشتر خواهد شد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ