کد خبر: ۱۵۸۵۸۵
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۷/۹

ایران خودرو و سایپا در انتظار مجوز افزایش قیمت ماهانه از سوی شورای رقابت

ایران خودرو و سایپا در انتظار مجوز افزایش قیمت ماهانه از سوی شورای رقابت

در پی مصوبه افزایش سه ماهه قیمت خودروها و الزام فروش فوق‌العاده ماهانه، جلسات مشترک ایران خودرو و سایپا با شورای رقابت شدت یافته که به نظر می رسد از صدور مجوز جدید افزایش قیمت حکایت دارد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از دنیای‌اقتصاد، شورای رقابت به عنوان مرجع تعیین قیمت خودروهای داخلی هر سه ماه یک‌بار نسبت به تغییر قیمت‌ها اقدام می‌کند. تا همین یک ماه پیش، فروش فوق‌العاده بصورت فصلی انجام می‌شد اما با دستورجعفر سرقینی سرپرست پیشین وزارت صنعت، خودروسازان ملزم به فروش ماهانه شدند.

ایران خودرو و سایپا به‌دلیل تغییر فصلی قیمت‌ها چندان انگیزه‌ای برای فروش فوق‌العاده ماهانه ندارند و ترجیح می‌دهند پس از صدور مجوزهای فصلی شورای رقابت اقدام به فروش کنند. البته این بی انگیزگی مختص فروش فوق‌العاده‌ها بوده زیرا در این روش فروش، قیمت خودروها قطعی بوده و خودرو سازان باید محصولات ثبت نامی را با هزینه تولید به روز (که معمولا بالاتر از نرخ قطعی خودروها است) تحویل دهند که به معنای زیان است.

با توجه به قانون کنونی وزارت صنعت آنها در انتظار اعلام قیمت‌های جدید هستند تا حداقل در مهر ماه زیان کمتری ببینند. هرچند در صورت ادامه فروش ماهانه حداقل در آبان و آذر متحمل زیان ناشی از اختلاف قیمت فروش و هزینه تولید خواهند شد.

با توجه به آنکه شورای رقابت در اردیبهشت و مرداد اقدام به بازنگری قیمت خودروها کرده، طبعاً دور بعدی افزایش قیمت باید به آبان موکول شود. با این حال الزام فروش ماهانه، خودروسازان را برای دریافت مجوز افزایش قیمت به تکاپو انداخته است. در واقع آنها با توجه به رشد هزینه‌های تولید به ویژه از ناحیه نرخ ارز به دنبال اخذ مجوز جدید برای افزایش قیمت محصولات هستند و بعید به نظر می‌رسد تا قبل از کسب این مجوز، اقدام به اجرای فروش فوق‌العاده کنند.

شورای رقابت طی دو سه هفته اخیر بصورت جداگانه میزبان مدیران دو خودروساز بزرگ بوده و گزارش عملکرد آنها را مورد بررسی قرار داده است. هرچند هنوز جزئیاتی از جلسات مشترک شورای رقابت و خودروسازان منتشر نشده با این حال به نظر می‌رسد در مورد قیمت‌گذاری بوده مخصوصا اینکه اولین فروش فوق‌العاده ماهانه نیز در راه است.

با رای اعتماد مجلس به علیرضا رزم حسینی، وی اکنون وزیر صنعت بوده و باید منتظر ماند چه برنامه‌ای برای فروش کارخانه‌ای خودروها، قیمت‌گذاری و کاهش التهاب بازار دارد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ