کد خبر: ۱۶۰۸۸۸
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۸/۱۲

افشای سود هزار میلیاردی سهامدار حقوقی‌ وابسته به دولت
عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس خبر داد:

افشای سود هزار میلیاردی سهامدار حقوقی‌ وابسته به دولت

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس با اشاره به خروج از زیان بسیاری از بانکهای ورشکسته بورسی و نمونه‌ای از تخلف شرکت حقوقی از اصلاح ساختار بورس خبر داد و گفت:مسئولان و متخلفین مجازات می شوند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محسن علیزده با اشاره به رویکرد مجلس یازدهم نسبت به بازار سرمایه به تسنیم گفت:  بورس یک فرصت طلایی برای جهش تولید بوده و می تواند شرکت های مولد را جهت دهی کرده و پول های سرگردان موجود در بازارهای رقیب و مخرب اقتصاد را جذب کند. از طرف دیگر می تواند یک  تهدید جدی برای اقتصاد باشد چراکه با از بین رفتن اعتماد سرمایه گذاران منجر به خروج سنگین پول و جهش قیمتی در بازارهای رقیب شود.

وی افزود: از روز اول به دنبال این بودیم که بازار رشد عقلایی را پیدا کرده و به افزایش تولید کمک کند. جلسات مجلس با مدیران وزارت اقتصاد و سازمان بورس و زمانی که رشد بورس شدت گرفت تذکرهای مجلس به سازمان نیز شروع شد. رشدی که در تیر ماه داشتیم مثل این بود که یک هواپیما از باند خارج شده و در حال پرواز به شکل عمودی است و بالاخره زمانی این روند معکوس خواهد شد. امروز ظاهرا همان اتفاق  در حال رخ دادن است.

این نماینده مجلس درخصوص اینکه رشد بورس در نیمه اول سال تا چه حد ناشی از دعوت ها و اطمینان دهی مسئولان دولتی بوده، توضیح داد: زمانی که لازم بود عرضه کمتر باشد، آبشاری صورت می گرفت و زمانی که باید عرضه انجام می شد شاهد بودیم شرکت ها قصد فروش سهام نداشتند. به هر حال مردم اعتماد کردند و تصور آنها این بود یک حمایت مطلق انجام خواهد شد و در صورت کاهش قیمت، دولت این ضرر را جبران خواهد کرد.

علیزده با بیان اینکه بخشی از مردم بدون آموزش لازم وارد بازار سرمایه شده اند، ادامه داد: در ابتدا سرمایه های مردم باید به شرکت های سبدگردان و صندوق های معتبر سپرده می شد. ناهماهنگی بین دستگاه های دولتی باعث شروعِ سقوط شاخص بورس بود. تحقیقات در کمیسیون اقتصادی مجلس نشان می داد اختلاف صورت گرفته بین وزارت اقتصاد و نفت برای عرضه صندوق پالایشی یکم ناشی از عدم اطلاع کافی بود و زمانی که هماهنگی صورت گرفت عملا اعتماد مردم از بین رفته بود.

خروج از زیان بانک های ورشکسته با تحولات نیمه اول سال

وی عنوان کرد: دولت بیش از نیاز کسری بودجه را تامین کرده و علاه بر این بسیاری از بانک های حاضر در بازار سرمایه عملا ورشسکت بوده و بدهی های آنها بسیار بیشتر از دارایی ها و سرمایه بود اما با توجه به رخدادهای نیمه اول سال از ورشکستگی خارج شدند و به عنوان بنگاه های عظیم مشغول فعالیت هستند. دولت باید سرمایه های سرگردان وارد شده به بورس را به سمت شرکت های تولیدی هدایت می کرد. از فرصت بورس استفاده نشد و به تهدید تبدیل شد در بعضی مواقع دولت با عدم ورود سریع به تحولات بازار سرمایه نتوانسته مانع از وقوع تخلفات شود.

نمونه‌ای از تخلف شرکت حقوقی نزدیک به دولت با فروش در سقف و خرید در کف قیمتی

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس با بیان اینکه برای کمیسیون اقتصادی محرز شده برخی شرکت های حقوقی در مقطعی دست به فروش های خارج از قاعده و بیش از حد زده‌اند،‌ اضافه کرد: یک شرکت حقوقی نزدیک به دولت در مدت 20 روز 4 هزار میلیارد تومان فروش داشته هرچند وزارت اقتصاد به این موارد نقد داشته اما در دوره اخیر که شرکت ها ملزم به بازارگردانی شده اند، شرکت مذکور تنها 800 میلیارد تومان خرید داشته ‌آن هم در شرایطی که قیمت ها تقریبا یک سوم شده است.

علیزاده با اشاره به عدم عرضه شرکت ها در میانه موج صعودی بازار تصریح کرد: یک شرکت هر سهم را در اوج قیمتی 23 مرداد ماه به قیمت 3200 تومان فروخته و امروز همان سهم را کمتر از 1000 تومان خریداری می کند. سازمان بورس از ابزارهایی که در اختیار داشته در زمان  خاص و به موقع به نحو صحیح استفاده نکرده است. کاهش دامنه نوسان و افزایش حجم مبنا از ابزارهای در اختیار سازمان بورس هستند که می توانست جلوی ریزش بیشتر شاخص و ارزش سهام را بگیرد.

روایت جدید از استعفای رئیس پیشین سازمان بورس

به گفته وی، در زمان شهادت سردار سلیمانی دامنه نوسان تغییر کرد و از ریزش بازار و افت شاخص جلوگیری شد. در زمان شاپور محمدی به خوبی از این ابزار استفاده شد. در برهه شروع رشد بورس در ابتدای سال نیز قرار بود از این ابزار استفاده شود که در نهایت منجر به استعفای رئیس وقت سازمان بورس شد.

دولت میزبانی خوبی  نبود و پشت مردم  را خالی کرد

عضو کمیسیون اقتصادی ادامه داد: در شورای عالی بورس تنها عضو ناظر هستم و حق رای ندارم. در زمانی که دوستان به موقع از این ابزار استفاده نکرده اند ترک فعل کرده اند. بر اساس دستور العمل اخیر رئیس قوه قضاییه دوستانی که به وظایف در قبال بورس عمل نکرده اند می‌توانند مجازات شوند چراکه به سرمایه مردم آسیب رسیده است. دولت میزبان خوبی برای سرمایه های مردم نبود و عموم مردم به ورود به بورس دعوت شدند اما در نهایت پشت مردم در بورس خالی شد. مردم پول جیب ، طلای همسران، خانه و خودرو را فروخته و وارد بورس شدند اما حالا متضرر شده اند. درست است که بورس بالا و پایین دارد اما نه تا این حد!

قیافه حق به جانب سهامداران حقوقی با آمارهای غیر واقعی

علیزاده تاکید کرد: میزان خرید و فروش و عملکرد حقوقی ها مشخص است و کسی ظاهر حق به جانب نگیرد. حقوقی که سهام را در سقف قیمت به صورت آبشاری فروخته و امروز با یک سوم قیمت خرید می کند کار خاصی انجام نداده است. بانک های زیر مجموعه وزارت اقتصاد درآمد قابل توجهی در بازار سرمایه کسب کرده اند و حالا باید پاسخ دهند در دوران ریزش چه عملکردی داشته اند. این حق سهامداران است که بدانند حقوقی ها چه عملکردی داشتند. دوستان با ارائه آمارهای کاذب قیافه حق به جانب نگیرند چراکه معلوم نیست ضررهای مردم چگونه به آنها تحمیل شد.

شرکت های حقوقی متخلف منتظر برخورد محکم مجلس و دستگاه قضایی

وی افزود: در مجلس موضوع تخلفات شرکت های حقوقی و فروش های آبشاری در زمان التهاب بازار سرمایه توسط هیات رئیسه اعلام شده و اگر به این شکل ادامه داشته باشد پیرو جلسه همکاران با مسئولان ارشد دستگاه قضایی حتما برخورد سلبی صورت خواهد گرفت. اگر مستندات نهایی شود بطور حتم آنها را افشا خواهیم کرد.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس در واکنش به استدلال حقوقی ها که سهامدار حقیقی داریم، گفت: ‌اینکه نظارت و مراقب نشده یک موضوع اصولی و نقد پایه ای است و قیمت های عرضه های اولیه به درستی انجام نشد و این رشد کاذب تحمیل شد. از سوی دیگر باید دید حقوقی ها در 2 ماه اخیر چه سودی از بازار برده اند و حداقل 30 درصد این سود را برای جبران جمع کردن سهام لحاظ کنند.

جزئیات برنامه اصلاح ساختار بورس در مجلس

علیزاده اضافه کرد: به دنبال این هستیم که با اصلاح ساختار سازمان بورس اختیارات کافی به مسئولان ذی ربط داده شود تا در زمان بحران و نیاز به آسانی از این ابزارهایی که پیشتر اشاره شد، استفاده کنند. امروز شورای عالی و سازمان بورس ابزار لازم را برای برخورد با حقوقی های متخلف ندارد. در برنامه اصلاح ساختار سازمان، اختیارات لازم برای این امر طراحی خواهد شد. بعضا دیده شده برخی سفارش ها منجر به واهمه عمومی می شود و در این فضا سهامدار خرد به شدت دچار خسران ناشی از قرار گرفتن در صف فروش می شود. اگر کسی این اقدامات را انجام دهد برخورد جدی صورت نمی گیرد اما با آیین نامه جدید به راحتی با این موارد برخورد خواهد شد. این طرح تا حدودی در دولت آماده شده در مرحله بعد به شورای عالی بورس خواهد آمد و در نهایت در مجلس تصویب خواهد شد.

آیا سهامداران حقیقی حرفه‌ای نیز می‌توانند مدعی باشند؟

وی در پاسخ به سوال آیا سهامداران حقیقی قدیمی نیز می توانند در این فضا مدعی ضرر و زیان باشند، توضیح داد: مردم می گویند اگر پول را به بورس نمی‌آوردیم و در بازارهای کاذب ورود کرده بودیم سود سنگینی حاصل می شد اما در این بازار که به دعوت و تاکید صریح و مستقیم دولت باقی ماندیم  و از اصل سرمایه استفاده کرده‌ایم نسبت به رشد بازارهای رقیب ضرر زیادی کرده ایم. در واقع مردم توقع همان رشد بازار رقیب را داشتند اما حالا با ضرر مواجه شده‌اند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» ناشناس | ساعت ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۸/۱۲
0
0
پاسخ
در تیر ماه ورود کردم با۳۳میلیون الان نه تنها سود نکردم بلکه از اصل پولم ۱۲ میلیون ضررکردم ،بادوتا بچه مدرسه ای وبیکاری موندیم به کجا شکایت کنیم اگه رسیدگی نشود مطمعنا مردم اعراض ونهایتا اغتشاش خواهند کرد
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ