کد خبر: ۱۶۴۰۰۶
۰:۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰

انتقاد عضو شورای عالی بورس از عدم پند از رویدادها و نیاز مبرم بازار
با اشاره به تبعات وعده کاهش قیمت ارز مطرح شد:

انتقاد عضو شورای عالی بورس از عدم پند از رویدادها و نیاز مبرم بازار

عضو شورای عالی بورس با اشاره به تبعات وعده کاهش قیمت ارز و انتقاد از پند نگرفتن از رویدادهای اقتصادی گفت: تنها راه نجات اقتصاد، رونق مجدد بورس در جهت جذب نقدینگی و کمک به تولید است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شاهین چراغی با انتشار یادداشتی با عنوان "چرا همچنان از رویدادهای اقتصادی پند نمی گیریم" اعلام کرد: تقویت پول ملی همواره منجر به رونق اقتصاد، افزایش سطح رفاه عمومی و سودآوری بهتر شرکت های بازار سرمایه خواهد شد اما در سال های جاری تاثیر رشد سرم سام آور نقدینگی در سال های ۹۳ تا ۹۷ و خوش بینی محض به مذاکرات برجام منجر به رکود و بلاتکلیفی در اقتصاد و نهایتاً افزایش قیمت ارز به بیش از ده برابر نسبت به پایان دولت قبل شد. به تبع این افزایش قیمت ارز، بورس با یک تاخیر زمانی مورد توجه فعالین اقتصادی و مردم قرار گرفت ولی به رغم افزایش قیمت و حجم فروش شرکت های صادراتی شاهد کاهش شاخص بورس هستیم.

مردم به خواست شخصی در ملک ، طلا و ارز سرمایه گذاری کرده و مسئولیت کاهش آن را می پذیرند اما بخش زیادی از مردم در بورس سرمایه گذاری کردند و آنچه امروز بیش از پیش در بازار سرمایه احساس می شود نیاز به جلوگیری از اشتباهات گذشته و فرصت سوزی مجدد است.

هماهنگی بین ارکان مختلف دولت و مجلس قطعا می تواند به بهبود وضعیت اقتصاد و بازار سرمایه کمک کند. به نظر می رسد وعده کاهش قیمت ارز به قیمت های اعلام شده اگر چه منجر به تخلیه حباب بخش روانی قیمت ارز می شود اما بیش از آنکه به وضعیت اقتصادی جامعه کمک کند صرفا موجب انتظارات رکودی شبیه اتفاقات سال های ۹۳ تا ۹۷ خواهد شد و این رکود اثرات را همچنان با جهش قیمت ارز در سال های آتی و به تبع افزایش شاخص بورس نشان خواهد داد.

وعده های کاهش قیمت ارز بدون توجه به کاهش نرخ رشد نقدینگی صرفاً تولید کننده، سرمایه گذار و مصرف کننده را گیج و بلاتکلیف کرده و قیمت تمام شده تامین مالی تولید را برای تولید کنندگان بالا نگه خواهد داشت و مردم نیز به جای سرمایه گذاری همانند سال های ۹۳ تا ۹۷ به سپرده گذاری هجوم خواهند آورد و مشکل رشد و حجم نقدینگی را چند برابر خواهند کرد در حالی که این حجم نقدینگی همانند گاز دی اکسید کربن به اثرات کشندگی تدریجی و خاموش اقتصاد ادامه می دهد.

اقتصاد متاثر از تصمیمات سیاسی در بلند مدت قرار نخواهد گرفت همچنان که وعده های دولت قبل در خصوص یارانه که امروز کمتر از ۲ دلار ارزش دارد، صرفاً موجب اتلاف منابع ملی شد.

آنچه اکنون نیاز داریم عقلانیت جمعی و جلوگیری از مذاکرات، سخنرانی ها، تصمیمات و مصوباتی است که بیش از برجام  اثر منفی بر بازار سرمایه گذاشته است، اظهار نظرات و تصمیمات اقتصادی باید از فیلتر های تکنیکی عبور کند و نباید به مردم وعده هایی داد که امکان تحقق آن منوط به شرایطی است که قابل کنترل برای دولت حتی  در داخل وخارج نیست. نباید بیش از حد به برجام دلخوش بود، تجربه سال های قبل باید عبرت آموز باشد و صرفاً باید به ظرفیت تولید داخلی و استفاده از ظرفیت بازار سرمایه نگاه کنیم .

آیا تجربه دولت احمدی نژاد و دولت اول روحانی برای پند گرفتن کافی نبود ؟ 

کاهش نرخ ارز صرفاً از طریق افزایش تولید ناخالص ملی، بخش غیر دولتی نفتی محقق خواهد شد در غیر این صورت این کاهش ،کوتاه مدت و جنبه روانی خواهد داشت اما خوشبختانه یا متاسفانه اقتصاد مسیر خود را ادامه می دهد و کمتر با سیاست رابطه دارد .

تجربه های سال های گذشته نشان داده چگونه خواسته یا ناخواسته بیش از برجام بیشترین صدمات را به اقتصاد زده ایم. لذا اگر وعده کاهش نرخ ارز با تعدیلات اقتصادی در ساختار و جلوگیری از رشد نقدینگی و هدایت این نقدینگی در جهت تولید نباشد باید منتظر افزایش تورم مجدد بیش از گذشته را داشته باشیم .

ایجاد نشاط و دادن وعده به مردم قطعا به بهداشت روانی جامعه کمک می کند اما دلخوشی بدون تاثیر بر سطح رفاه در آینده به مراتب اثرات تخریبی  بیشتری بر سطح زندگی و رفاه آنان خواهد داشت. بسیاری از مردم بخش زیادی از سرمایه ها را در بورس سرمایه گذاری کرده اند و دچار زیان شده اند اما آنچه که تجربه آموخته، بورس محل سرمایه گذاری کوتاه مدت نیست و قطعاً با شرایط نقدینگی این بازار در وضعیت فعلی نخواهند ماند و تنها راه نجات اقتصاد، رونق مجدد بورس در جهت جذب نقدینگی و کمک به تولید است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ