کد خبر: ۱۶۴۴۸۶
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲

مدیریت آسان و ساده چک‌های صیادی کاربران بانک‌ها با اپلیکیشن آپ

مدیریت آسان و ساده چک‌های صیادی کاربران بانک‌ها با اپلیکیشن آپ

کاربران بانک‌های مختلف می‌توانند به سادگی از اپلیکیشن آپ، مراحل استعلام، صدور، ثبت و واگذاری چک‌ها را بدون نیاز به مراجعه به بانک یا نصب اپلیکیشن جدید انجام دهند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در قانون جدید بانک مرکزی که زیرمجموعه قانون صدور چک مصوب 13 آبان‌ سال 97 مجلس است، چک‌ها بصورت الکترونیکی مدیریت می‌شوند یعنی تمامی مبادلات مربوط به چک های صیادی یکپارچه، الکترونیکی و در سامانه صیاد صورت می‌گیرد. هدف از این یکپارچگی الکترونیکی، جلوگیری از بروز و کاهش تخلف‌های متعدد در حوزه صدور چک است.

کاربران بانک‌های مختلف می‌توانند به سادگی از اپلیکیشن آپ که مرجع خدمات مالی/پرداخت/بانکی بشمار می‌رود، مراحل استعلام، صدور، ثبت و واگذاری چک‌ها را بدون نیاز به مراجعه به بانک یا نصب اپلیکیشن جدید انجام دهند.

خدمات مدیریت چک صیادی

بانک مرکزی پنج خدمت برای مدیریت چک‌های جدید در سامانه صیاد درنظر گرفته که کاربران اپلیکیشن آپ می‌توانند با ورود به گزینه چک صیادی هر کدام از این مراحل را در کوتاهترین زمان ممکن طی کنند.

خدمت نخست، استعلام وضع اعتباری صادرکننده چک است که با تاریخچه شفاف چک‌های پیشین صادرکننده آشنا می‌شویم. این مرحله به‌منظور آگاهی دریافت‌کنندگان چک از خوش‌حسابی دارندگان دسته‌چک اعمال می‌شود، موضوع مهمی که فقدان آن تاکنون چالش‌های بسیاری برای مردم ایجاد کرده‌ بود.

در این خدمت وضع اعتباری صادرکننده چک با رنگ‌ها مشخص می‌شود به عنوان مثال رنگ سفید نشانه آن است صادرکننده چک فاقد هرگونه سابقه چک برگشتی بوده یا درصورت وجود سابقه، تمامی موارد رفع سوء اثر شده و رنگ قرمز هم نشانه آنکه صادرکننده چک دارای بیش از 10 فقره چک برگشتی یا بیش از مبلغ ۵۰ میلیون تومان تعهد برگشتی است.

خدمت بعدی، ثبت چک صیادی است یعنی تمامی افرادی که قصد استفاده از چک دارند ملزم هستند پس از صدور چک، اطلاعات چک صادره را به همراه اطلاعات دریافت کننده چک در سامانه صیاد ثبت کنند. دریافت کننده چک  نیز جهت استفاده از برگه چک باید دریافت آن را در این سامانه ثبت کند.

از دیگر خدمات مدیریت چک می‌توان به انتقال چک صیادی اشاره کرد. خدمتی که در آن فقط نیازمند اسکن کیو.آر و ثبت پاره‌ای مشخصات هویتی در اپلیکیشن آپ هستیم و جایگزین پشت نویسی چک برای انتقال شده است.

خدمت دیگر، امکان استعلام وضعیت چک صیادی است. صادرکننده چک به کمک این خدمت می ­تواند وضعیت برگه چک صادره را در هر زمان دلخواه استعلام کند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ